واژه نامه محتواواژه نامه محتوا برای توضیح دقیق و روشن کردن مطالب هایلایت و bold شده محتوای وبسایت تدوین شده است. فلسفه تدوین این “واژه نامه”، دادن جواب های هر چند مختصر و چند خطی به سوالات دوستانی است که در بدنه وبسایت با واژه های رنگی و یا برجسته شده مواجه شده اند. از آنجا که توضیح برای یک یک کلمات در مطلب خاص ممکن است باعث دور شدن از اصل موضوع و طولانی شدن بی مورد مطالب شود، خوانندگان را به واژه نامه وبسایت ارجاع می دهم. در این قسمت سعی شده تا اگر سوالی در مورد کلمات به کار رفته در مطالب برایشان تولید شده باشد در حد امکان پاسخ کوتاه و قابل قبول داده شود. |
• واژه نامه محتوا • واژه نامه رسانه • کسب و کار آنلاین
واژه نامه ها،همگام با توسعه وبسایت، توسعه پیدا کرده و به روزرسانی می شوند.
استراتژیست محتوا:
استراتژیست محتوا در معنای حرفه ای، تولید کننده با تجربه و توانمندی است که راه و روش کار را می داند.
استراتژیست محتوا در نتیجه آزمون، تجربه و استعداد،راه و روش تولید محتوای بهینه،همچنین نحوه و چگونگی ترکیب منابع برای کسب بهترین نتیجه، که همان اثر گذاری بر مخاطب است را می داند.
استراتژی محتوا:
استراتژی محتوا هدف و برنامه ای است که برای انتخاب موضوع،تولید و انتشار محتوا انجام می شود.
روشن است که برای تولید محتوایی کاربردی و اثر گذار،تولید کننده باید از هر جهت مطلع و آگاه باشد. برای همه مراحل تولید،انتشار و بعد از آن تمهیدات و راهکارهای مناسب در نظر بگیرد.
انتشار محتوا:
اقدامی است که طی آن محتوای تولید شده،با وسیله ارتباطی ای که آن را برای نشر دادن محتوایمان در نظر گرفته و مناسب دانسته ایم، به طرف مخاطبان پیام ما که آنها را هم از قبل شناسایی و معین کرده ایم، ارسال می گردد.
بازاریابی محتوا- content marketing :
کانتنت مارکتینگ،تکنیک و یا مجموعه روشهایی است که با محوریت تولید محتوا و برای ارتباط و اثر گذاری بر مخاطب- مشتری به کار می رود.
هدف از بازاریابی محتوا، جلب رای و نظر مخاطب، و اثر گذاری روی مشتری در جهت موافقت با اهداف تولید محتوای عرضه شده است.
تجربه کاربری-user experience
تجربه کاربری معادل فارسی عبارت انگلیسی user experience هستش که به طور اختصار بهش می گن (UX).
تعریفی که در وبسایت ویکی پدیا عنوان شده را برای شما نقل قول می کنم:
UX یا همان تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه، یا سرویس خاص است.
تجربه کاربری جنبه های کاربردی، تجربه شده، اثر گذار به صورت عاطفی، معنا دار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می گیرد علاوه بر این برداشت یک فرد از جنبه های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان، و کارایی نیز در گستره تجربه کاربری قرار می گیرد.
به عبارت دیگر:
تجربه کاربری همان خاطره ای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می بندد.
تولید محتوا:
تولید محتوا اصطلاحی است که کاربرد آن از یکی دو دهه پیش به این سمت رایج شده است. نیاز بشر برای کسب اطلاعات و رشد و توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی، جامعه را با نیازی به نام محتوا روبرو کرده است.
تولید محتوا پاسخی به این نیاز است. تولید محتوا در قالب های مختلف و به شکل های متفاوت انجام می شود.
تولید محتوا می تواند نوشتن کتاب ،جزوه و مطلب علمی باشد. هدف و گیرنده محتوای تولید شده می تواند فرد، گروه و یا همه باشد.
رابط کاربری-user interface
رابط کاربری، فارسی شده عبارت user interface که به اختصار (UI) گفته می شه. اگه خیلی ساده بخواهیم بگیم می شه اینکه:
تعامل و شکل ارتباطی که کاربر و مخاطب با سیستم مورد نظر برقرار می کنه و بالعکس، باعث ایجاد نوعی ارتباط فی مابین می شه که به اون رابط یا واسط کاربری می گن.
این ارتباط و تعامل دو یا چند جانبه می تونه از طرف کاربر با واژه هایی مثل قابل قبول جذاب ، عالی کاربردی بی نظیر و یا در نقطه مقابل بد، گیج کننده، گنک، نامفهوم و مثل اینها توصیف یا ارزش گذاری بشه.
کلمات کلیدی:
هر تولید کننده دانش،تخصص،عقیده و دیدگاهی دارد. لذا درمحدوده تولید خود از کلمات و عبارات خاصی،بیش از بقیه واژگان استفاده کرده و آنها را در محتوایش قرار می دهد.
این کلمات که اصطلاحاً به آنها “عبارات کلیدی” می گویند، به مرور تبدیل به شناسنامه و هویت آن محتوای خاص می گردد.
محتوا-content:
به معنای عام تفیسر ما از هر فعل و حرکتی می تواند محتوا و درون مایه آن کار یا موضوع نام داشته باشد.
اما محتوا به معنای خاص برقراری ارتباط، و انتقال مفاهیمی مشخص، در قالب هایی مانند متن (نوشته) تصویر، صدا و یا ترکیبی از این ها ،بصورت اندیشیده شده است، که با طرح و برنامه مشخص،به گیرنده ( که مخاطب – مشتری شنونده و…نامیده شود)،عرضه گردد.
در مورد مفهوم محتوا در وبسایت مطالب تخصصی زیاد داریم، اما اگر می خواهید به مرتبط ترین مطلب مراجعه کنید، روی لینک پایین کلیک کنید:
محتوا چیست؟ |
محتوای آنلاین (الکترونیک-اینترنتی-سایبر)
همانطور که از اسمش معلوم است برای استفاده در فضای سایبر تولید می شود.این نوع تولید محتوا هم مشخصات ، ویژگی های خاص خودش را دارد.
مزیت های خاص و منحصر به فرد محتوای آنلاین باعث استقبال روز افزون و پر دامنه تولید کنندگان محتوا،ارتباط گران و صاجبان رسانه از یک سو، صاحبان خدمات ،کسب و کارها و سایر علاقه مندان در سوی دیگر شده است.
محتوای پیام:
بصورت منطقی ما به پیام های قابل استفاده و معنی دار محتوا می گوییم. در کار تولید محتوای حرفه ای مضمون و نقش محتوای پیام اهمیت فراوان دارد.
پیام ما برای این تولید شده که اثر گذار باشد.پس باید به درستی و در جهتی که تعیین کرده ایم با مخاطب ارتباط برقرار کند.
از خصوصیات تولید محتوای هدفمند این است که ،این پیام که در قالب محتوا تولید و منتشر می شود و به وسیله رسانه انتشار پیدا می کند، باید قابل سنجش و تجزیه و تحلیل باشد.
محتوای رسانه:
منظور از محتوای رسانه، محتوایی است که برای انتشار در رسانه ها، و وسایل ارتباط جمعی تولید گردد و قابلیت ارسال برای همگان را داشته باشد.
زمینه و اهداف این نوع تولید محتوا بسته تفکرات و اهداف تولید کنندگان و فرستندگان آنها متفاوت است.
به نظر می رسد برای تولید این گونه از محتوا نیاز به تخصص و اطلاعاتی بیش از انواع ساده و تولید محتوا باشد
پیام های ویژه و انحصاری یک شخص، واحد،بنگاه و…در جهت ارایه خدمت، معرفی کالا،برنامه های آموزشی، را می توان محتوای اختصاصی دانست.
اما در سالهای اخیر کابرد عبارت محتوای اختصاصی به صورت خاص به معنی تولید محتوا برای کسب وکار یا خدمات در رسانه هایی مثل وبلاگ،وبسایت و شبکه های اجتماعی است.
محتوای تخصصی:
همانطور که از اسمش بر می آید، این شکل از تولید محتوا به شکل تخصصی روی قسمتها و تخصص های خاص تمرکز می کند.موضوعی را به عنوان الویت در نظر دارد. محتوا به شکل ویژه و تخصصی ارایه می شود.
اگر محتوا برای گروه های خاص و محدود مخاطبان تولید شود موضوعات هم به همان نسبت می تواند تخصصی تر باشد.
مثل محتوای دروس کارشناسی ارشد برای رشته خاص و یا تولید محتوا برای انجمن شعرای مکتب شعری مشخص که محتوایی تخصصی را طلب می کند.
کاربران گرامی:
واژه نامه محتوا در حال تکمیل شدن است
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر