By سيامك اسلامي | Published | ۲ دیدگاه
بازاریابی محتوا (content marketing) : بازاریابی محتوا در معنای عام، عبارت از تولید و به کار بردن محتوا در جهت مقاصد تجاری – خدماتی و بطور کلی کسب و کار و در آمد زایی است.
content marketing عبارت جذابی است که این روزها، هم اسمش را زیادتر از قبل می شنویم ، هم کار بردش به معنای واقعی متداول و به صورت تصاعدی در حال همه گیر شدن است.
شاید در ابتدا لازم باشد به این پرسش جواب دهیم:
علت این همه محبوبیت و گرایش روز افزون برای استفاده از بازاریابی محتوا، در میان تبلیغ دهندگان و نیز تولید کنندگان محتوا چیست؟
به عبارت دیگر:
برای دانستن دلیل محبوبیت روز افزون این نوع بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا، خیلی هم نیاز به صغری کبرا کردن و استدلال نداریم.
هدف این مطلب بررسی ویژگی ها، مزایا، کاربرد، و بطور کل فلسفه استفاده از تکنیک های بازاریابی محتواست.
منظور ما از محتوا چیست؟ |
کافی است، تعریف بازاریابی محتوا را مرور کنیم.بعد از آن دلیل استقبال از تولید محتوایی که پایه و اساس بازاریابی قرار می گیرد را خواهیم دانست.
با هم تعریف جامعی از بازاریابی محتوا (content marketing) را مرور کنیم :
تعریف بازار یابی محتوا – ( کانتنت مارکتینگ) :بازاریابی محتوا فرآیندی است، شامل مجموعه ای از اقدامات و عملکرد ها، که در طی آن تلاش می شود با دستمایه ای به نام محتوا، زمینه ای برای جلب و جذب مشتری جدید ، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی ،و آگاه سازی و ارتقاء مخاطبان قدیمی را فراهم آوریم. |
هدف نهایی بازاریابی بر پایه تولید محتوا، متقاعد کردن و وادار ساختن مشتری یا مخاطب به رفتار مورد علاقه و هدف گذاری شده توسط تولید کننده یا سفارش دهنده محتواست.
به نظر می رسد که روش و اصول بازاریابی محتوا محور، استفاده از تکنیک هایی برای اقناع و ایجاد آگاهی و انگیزه در مخاطب است.
همانطور که قبلاً هم گفتیم، دستمایه اصلی در بازاریابی محتوا همان تولید محتواست. در این مرحله ما (تولید کننده محتوا)اهداف ،و طرح و برنامه مان را در قالب محتوایی که قصد انتشار و عرضه آن را به مشتری (مخاطب) داریم،می گنجانیم.
توضیح:
اینکه ما محتوای مورد نظر را خودمان تولید کنیم، به دیگری واگذار کنیم، انتشار با خودمان باشد یا از افراد حرفه ای و متخصص کمک بگیریم، و خلاصه چه تصمیم گیری هایی در این زمینه داشته باشیم، خودش در بحث مفصلی به نام استراتژی محتوا مورد بحث قرار می گیرد.
مرحله بعد عرضه محتوای تولید شده در میان مخاطبان پیام(مشتریان بالقوه) ماست. حالا باید از طریق وسیله ارتباطی ای که از قبل در نظر داشته ایم، پیام (محتوا) خود را در بین گروه، گروه ها، یا اقشار مختلف مخاطبان منتشر کنیم.
توضیح: روشن است که برای موفقیت در این مرحله باید از قبل بدانیم مشتری ما کیست؟ یعنی مخاطب را شناسایی کرده باشیم.
توضیح: هر وسیله ارتباطی برای خودش کارکردها، مزیت ها و احیاناً محدودیت هایی دارد. پیامی که ارسال می کنیم زمانی اثر بخش و تاثیر گذار خواهد بود که با توجه و بر پایه توانمندی های رسانه مورد استفاده ما تولید شده باشد.
می دانید که تولید محتوا برای بازاریابی، یک فرآیند است. یعنی کاری که باز تکرار می شود. وقتی ما پیام خودمان را در قالب محتوا به سمت مشتری می فرستیم، او بعد از دریافت پیام ما، چه واکنشی دارد؟
اصلاً مایل به خواندن، دیدن، یا شنیدن (بسته به قالب تولید محتوا) پیام می شود؟ فرض بگیریم پیام را خوانده، آیا متوجه منظور ما شده؟ آیا پیام از نظر او قابل پذیرش است؟ آیا محتوای ما به شخص مناسبی که نیاز به کالا یا خدمات دارد، ارسال شده؟ رسانه را درست انتخاب کرده ایم؟ و…
سیکل اول بازاریابی محتوا به پایان رسیده است.حالا باید تنیجه بررسی و آنالیز نتایج مرحله قبل را در کارمان اعمال کنیم.
موفقیت در این مرحله مستلزم کار اصولی در مراحل قبل، به خصوص بخش آنالیز و تحلیل نتایج است.
به هر حال این مرحله باز تولید است. یک بار دیگر ما شروع به بازاریابی می کنیم و این بار آنچه در چرخه قبلی تجربه کردیم در بازاریابی محتوا به کارمان خواهد آمد.
اگر می خواهید خودتان تولید کننده محتوا باشید :
این مقاله را بخوانید: تولید محتوای جذاب – گام به گام |
بازاریابی محتوا هم مثل هر کار دیگری درابتدا، نیازمند ایجاد مقدمات و پی ریزی سنگ بنای اولیه است.
قدم اول: هدف گذاری
به صورت مکتوب و روشن بدانیم که قصد، هدف و مقصد بازاریابی محتوای ما کجاست؟
قدم دوم: تعیین و تدوین استراتژی
انتخاب استراتژی محتوای مناسب، سنگ بنای تعامل قوی و تضمین مقدماتی برای ارتباط مناسب و نتیجه بخش با مشتری به شمار می آید.
قدم سوم:شناخت مخاطب
اصل اساسی بازاریابی محتوا، این است که بدانیم برای چه کسانی،کدام اقشار، و با چه تخصصی محتوا تولید کنیم. به عبارتی استفاده کنندگان کالا و خدمات ما بیشتر چه کسانی هستند؟
قدم چهارم:شناخت رسانه مناسب
کدام وسیله ارتباطی می تواند حامل بهتری برای پیام منتشر شده ما باشد و در عمل نتیجه بهتری عاید کند.
با توجه به کارکرد ها و ویژگی های رسانه، آنکه مناسب تر است را انتخاب کنیم. لازم است که آگاهی لازم را بدست آوریم، و شناخت لازم در مورد نحوه اثر و کارایی رسانه ها را در نظر داشته باشیم.
قدم پنجم : مطالعه – بررسی – تمرین
امکانات و توانایی ما محدود است. هر قدر هم که توانمند باشیم، بعضی کارها را بهتر، و برخی دیگر را با مقبولیت پایین تری به انجام می رسانیم.
با مطالعه و بررسی کافی شروع کنیم. اگر جایی نیاز به مطالعه داریم،انجام دهیم. خودمان را با استاندارد های کار مطابق کنیم یا حداقل تلاشمان به صورت روزمره رسیدن به نقطه قابل قبول باشد.
قدم ششم : اقدام و عمل
با عزم جزم شروع کنیم. با توجه به برنامه که طرح ریزی کرده ایم، جلو برویم. طبیعی است که در عمل مشکلات و ناکامی هایی رخ نشان خواهد داد.
کسی که واقعاً علاقه مند و بدنبال موفقیت است، ادامه می دهد. اگر چه مشکلات همیشه هستند. شاید اصلی ترین راز موفقیت در همه کارها همان تلاش و تصمیم و عزم جزم باشد!
با خواندن این مطلب، آماده تدوین استراتژی و هدف گذاری شوید:
استراتژی محتوا – استراتژیست محتوا |
بازاریابی محتوا ذاتاً پتانسیل های منحصر به فردی در خود دارد. یک محتوای ارزشمند و با کیفیت حتی اگر برای مقاصد تجاری و کسب سود هم تولید و انتشار پیدا کند، باز می تواند دو سوی طیف ارتباط را راضی و منتفع کند.
به عبارت دیگر برای این داد و ستد، می توان سود و فایده ای ، دو جانبه متصور شد.
این مطلب می تواند اطلاعات مکمل را در اختیارتان بگذارد:
تولید محتوا: محتوای اختصاصی – وبسایت – وبلاگ |
– افزایش مخاطب – مشتری (بالقوه)
– ایجاد ترافیک ورودی (وبلاگ- وبسایت)
– امکان هدفگذاری برای جذب مخاطبان خاص
– بالا رفتن فروش (افزایش در آمد)
– کم شدن از هزینه ها (مقرون به صرفه بودن)
– امکان باز نشر محتوا توسط دیگران ( وحتی ویروسی شدن آن)
– اعتماد سازی در میان مشتریان
– امکان و فرصت کافی برای تصمیم گیری
– برداشته شدن عامل جبر وفشار
– افزایش اطلاعات
– امکان مقایسه
– ایجاد حس اعتماد ورضایت
اگر چه هدف هر دو اثر گذاری و جلب نظر آن سوی ارتباط است، اما در بازاریابی محتوا، استفاده کننده محتوا خودش مالک رسانه است.
به عبارت دیگر محتوا توسط مالک رسانه (وبلاگ-وبسایت-شبکه اجتماعی) و یا با سفارش و رضایت او تولید و عرضه می شود.
تبلیغات پیام و محتوایی است که سفارش داده می شود، اما عرضه و انتشار آن در رسانه ای دیگر صورت می پذیرد.
– دشواری ها در تجزیه و تحلیل نتایج
با وجود موثر بودن و اثر بخشی پایدار بازاریابی محتوا، آنالیز و دسته بندی نتایجی که از این نوع تولید محتوا و بازاریابی بدست می آید هم به همان نسبت پیچیده بوده و نیاز به دقت نظر و کسب دانش کافی در این زمینه دارد.
از آنجا که در بازاریابی محتوا، با طیف وسیعی از مخاطبانی روبرو هستیم که آنها هم به نوبه خود رفتارهای متفاوت و گاهی پیچیده دارند.
برای تحلیل و بدست آوردن نتیجه و تحلیل درست، آشنایی با ابزارها و روشهای تحلیل ،بررسی و استخراج نتایج ضروری است.
– زمان بر بودن در کسب نتیجه
معمولاً نتیجه بازاریابی محتوا قدری دیرتر از تبلیغات مستقیم مثل انتشار آگهی، بروز و ظهور پیدا می کند.
دلیل این تاخیر در کسب نتیجه را باید در ماهیت کار بازار یابی محتوا دانست . ما نوعی از بازاریابی را انتخاب کرده ایم که اساس و پایه آن بر سود دو جانبه، احترام به مشتری و در نظر گرفتن خواسته اوست.
پس برای کسب اعتماد و جلب نظر مخاطب (که البته کار بسیار مشکلی است)، نیاز به زمان داریم. همانطور که گفتیم معمولاً این زمان بیشتر از شکل های تبلیغات مستقیم به طول می انجامد.
– هزینه بر بودن
هزینه بر بودن یا نبودن (نسبت به سایر اشکال تبلیغات) بازاریابی محتوا ، خودش محل مناقشه است. بعضی ها می گویند کمتر و برخی معتقدند باید پول و هرینه بیشتری صرف کنی.
شاید هر دو دسته در جای خود درست می گویند . چون تدابیری که اتخاذ می شود کاملاً فردی و بسته به نیاز ، توانایی ، امکانات و سلیقه ها متفاوت است.
دو نفر را در نظر بگیرید که یکی می تواند یا می خواهد خودش محتوا تولید کند . یک وبسایت پر مخاطب هم در دست دارد. تجربه قابل قبول و زمان کافی هم در اختیار دارد.
نفر دیگر که نمی خواهد، علاقه ندارد، یا فکر می کند که نمی تواند خودش محتوا تولید کند. جایی هم برای انتشار محتوا ندارد.
روشن است که : مورد دوم باید هزینه هایی را متقبل شود که شامل نفر اول نخواهد شد.
همانطور که دیدید، نتیجه تا حد زیادی بستگی به ما دارد. اگر خودمان به صورت فعال، وارد پروسه بازاریابی محتوا شویم، می توانیم هزینه ها را پایین تر بیاوریم.
اگر به هر دلیلی مثل عدم علاقه ، اشتغالات دیگر یا مقرون به صرفه نبودن بخواهیم کار را به متخصصین بسپاریم، شاید لازم باشد هزینه های به نسبت بالاتری متحمل شویم.
بازاریابی محتوا مجموعه ای از تکنیک ها و ابزار است. پایه و محور اصلی آن تولید محتوا به شمار می آید.
بازاریابی محتوا مثل بقیه شکل های تبلیغات، دارای ویژگی ها ، امکانات و محدویت های مختص به خود می باشد.
مزیت های بازاریابی محتوا به قدری است که فعالان اقتصادی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ را برای استفاده از این روش تبلیغات،به تلاش و تکاپوی روز افزون وادار نماید.
استفاده موثر و کسب نتیجه دلخواه ازبازاریابی محتوا، نیاز به دانش و تجربه کافی از ابزارهای تولید، انتشار و تحلیل نتایج دارد.
اگر چه ممکن است، در برخی از موارد تبلیغات محتوایی هرینه و زمان بیشتری را برای کسب نتیجه طلب کند، اما برآیند کار نشان می دهد که:
این نوع از تبلیغات در مقایسه با سایر روشهای تبلیغات مستقیم،کارآمد تر و در نهایت مقرون به صرفه تر است . چراکه نتایج آن پایدار و ماندنی خواهد بود.
موفق و پیروز باشید
بازاریابی محتوا – کانتنت مارکتینگ – content marketing
امیدوارم مطلب مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته باشد.
در صورت تمایل شما خوشحال می شویم اگر نظر و راهنمایی شما را در مورد مطالب وبسایت بدانیم.
اگر دوست داشته باشید می توانید برای ما کامنت بگذارید و نقطه نظرات خودتان را بگویید.
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر
مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر
۲ Responses
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
اول تشکر می کنم به خاطر مطالب منحصر به فرد و در جه یکی تو وبسایت دارید. امکان داره مطالب و خبرها ی جدید در مورد بازاریابی رو برای من ارسال کنید؟
درود برشما – بله حتماً – من آدرس ایمیل شما رو وارد لیست خبرنامه می کنم .شما می تونید از طریق خبرنامه در جریان سر تیتر و چکیده مهمترین های بازاریابی و آخرین های وبسایت قرار بگیرید.
البته این به معنای ثبت نام در وبسایت نیست و شما باید عضویت خودتون رو تایید کنید.
در مرحله بعد شما به صورت منظم در زمینه مورد علاقه خبرهای روز را دریافت و در جریان آخرین تغییر و تحولات قرار خواهید گرفت. پیروز باشید