۲۷ قدم تا تولید محتوای جذاب
“محتوای جذاب” چیست؟
برای خلق جذابیت در محتوا چه کار کنیم ؟
درآغاز:
مقاله “آیین نامه تولید محتوای جذاب”فاکتور های موثر، برای“تولید محتوای جذاب” و مشخصاتی که به جذابیت محتوای تولید شده ما کمک می کند را بطور مشروح بیان کرده است.
می خواهم “محتوای جذاب” بنویسم…
بی شک هر نویسنده و محتوا نویسی دلیل هدف و انگیزه ای برای این کار دارد. وبرای برآورده شدن نیازش دست به قلم شده یا به هر شکل به تولید محتوا می پردازد.
موضوع مهم این است که وقتی از ما در مورد دلایل کارمان سوال می شود،بعضاً خودمان هم دلایل روشن و مسیر از پیش تعیین شده ای برای کارمان در نظر نداریم !
این نوشته سعی کرده تا مهمترین مورارد را به شکل یک شیوه نامه جامع ،برای علاقه مندان و تولید کنندکان “محتوا” گرد آوری وتقدیم نماید.
برای شروع نیاز داریم :
برنامه – هدف و استراتژی روشن
هر چه دلایل و “استراتژی” کارمان را روشنترکنیم، تعریفمان از کار هم عملیاتی تر شده، وبا کیفیت بالاتری جریان پیدا می کند .
در این صورت نتیجه بهتری هم از تلاشمان خواهیم گرفت. به این ترتیب احتمال رضایت وپسند مخاطب هم به مراتب افزایش خواهد یافت.
بسیاری از ما به اشکال مختلف تولید محتوای همگانی می کنیم . یا مایل به “تولید محتوا”در قالب هایی مثل این نمونه ها هستیم :
<<<تولید محتوا قالب ها وموضوعات مختلفی را شامل می شود>>> |
– می خواهم در یک “شبکه اجتماعی” که قبلاًعضوآن شده ام مطلب منتشر کنم.
– می خواهم برای “وبلاگ شخصی” ام مطالب با کیفیت تولید کنم.
– علاقه دارم “وبسایت شخصی” دایر کنم و مطالبش را خودم تهیه و تولید کنم.
– دوست دارم یک “کپی رایتر”(تبلیع نویس)شوم ومتن های جذاب و مشتری پسندی بنویسم.
– می خواهم یک “نویسنده محتوا”ی حرفه ای باشم (یا هستم).
– سعی می کنم خودم و کیفیت هایم را ارتقاء داده و به روزرسانی کنم.
مقاله ای شیرین در مورد محتوای تبلیغی و تجاری : |
بازاریابی محتوا – content marketing |
شناخت دقیق مخاطب و وسیله ارتباطی
قبل از هرچیز باید گفت که برای تولید “محتوای جذاب” پارامترهایی مثل: مخاطب،رسانه(وسیله ارتباطی)،هدف، تولید کننده(فرستنده پیام)و حتی متغیر هایی مثل زمان و مکان، سن و جنسیت باید مورد توجه قرار گیرد.
مثال :
• داستان نویسی برای یک کودک با فرد میانسال تفاوت های اساسی دارد.
• نویسنده قهار و تولید کننده محتوای دیجیتال برای وبسایت ها همزمان که یک متن با کیفیت می نویسد، می خواهد نکات مربوط به سئو(بهینه نویسی برای موتورهای جستجو) را هم رعایت کند و نوشته اش نظر مخاطبان بیشتری را جلب کند.
• کسی که وبلاگش مربوط به تخصص خاصی در علم پزشکی است در همان زمینه بصورت ویژه و اختصاصی پست می نویسد.
اگر مایل به مطالعه مطلبی دیگر در مورد اهمیت تولید محتوای اختصاصی هستید این مطلب را هم بخوانید:
تولید محتوای اختصاصی وبسایت – وبلاگ |
دلیل متفاوت برای تولید محتوا
موارد ذکر شده بالا را مقایسه کنید با کسی که فقط می خواهدچند مدل کالا،مثلاًشامل ۱۰ قلم جنس را به شکلی مشتری پسند وگیرا معرفی کند.
هر نیاز و تقاضایی سبک خاصی از تولید محتوا را طلب می کند و ما با انتخاب و به کارگیری این روش ها به آن تقاضا پاسخ می دهیم.
نکته ۱ : برای کسانی که می خواهند کار “تولید محتوا” انجام دهندکار تولید محتوا دامنه وسیعی دارد. موضوعات و مقولات مختلفی را هم در بر می گیرد. هر یک از ما با توجه به نیاز، استعداد و توانایی مان می توانیم دریک یا چند مورد متمرکز شویم . با تمرین ،آموزش و پشتکار می شود به عنوان متخصص و تولید کننده توانمند معرفی و مطرح شویم.
|
همه ما نقاط قوت و ضعف داریم
بزرگترین ادعا می تواند این باشد. چند سال پیش شروع کردم. حالا قدری از شما جلو تر هستم. این مایه امیدواری است. یعنی اینکه هریک از ما می توانیم با تلاش،خودمان را به پیشرو ها برسانیم!
همه ما می توانیم شرو ع کنیم و در این بازار رقابتی جای خودمان را پیداو باز کنیم.همه ما در حال یاد گیری هستیم. فقط کمی جلوتر ویا چند متر و پله عقب ترازدیگری حرکت می کنیم.
بعضی ها نیاز به مکمل دارند !
ممکن است یک نفر در زمینه نویسندگی عالی باشد ولی بازاریابی را با همان کیفیت انجام ندهد.یا در مورد سئو seo مطالب خبره نباشد. یا در مسائل فنی توانایی کمتری داشته باشد.
یک نفر را در نظر بگیرید که طراح وبسایت عالی است.اما قلم گیرایی ندارد.مطالبی که می نویسد خیلی شیوا و کاربر پسند از آب در نمی آید.
اما همین شخص هم می تواند با کسی که توانایی نوشتن بهتری نسبت به خودش دارد یک تیم کار آمد تشکیل دهد.
در کار های تیمی عملاًبه همین شکل است و افراد همدیگر را کامل می کنند.هر کس مهارت خاص خودش را دارد.
مطالعه در مورد موضوع محتوا
همانطور که گفته شد تولید محتوا موضوعات متعددی را شامل می شود. ما ناچاریم که مطالب را طبقه بندی کنیم.پس طبیعی است که موارد را در مقالات جدا از هم به اشتراک بگذاریم.
از این که بگذریم موضوعات هم ثابت و همیشگی نیست .زمانی موضوعی مورد استقبال بیشتر قرار می گیرد.مورد دیگر توسعه می یابد.یک چیز دیگر منسوخ و بی ارزش می شود. پس نیاز به،” به روز رسانی” دائماً وجود دارد.
در این نوشته، توضیحات مقدماتی و عمومی پیرامون تولید محتوا،و مواردی که باعث می شود نوشته ای را جذاب بنامند،توضیح داده شده است.
نکات فنی مربوط به اشکال دیگر نوشتار ،انواع رسانه و انتخاب های ما وهمه موضوعات مربوط به محتوا در نوشته های دیگر ،تقدیم حضورتان می شود.
گام اول:
اصلی ترین الویت ما باید تمرکز روی” تولید محتوا ” باشد
|
ابتدایی ترین قدم برای موفقیت در تولیدمحتوا ،تمرکز داشتن روی موضوع و هدف از پیش تعیین شده است.
تولید محتوا مهمترین دلیل و از فاکتور های ثابت و همیشگی ارتباط ، دیده شدن ،بازاریابی و تبلیغ است.
بقیه مسائل در الویت های بعدی قرار می گیرند.اگر چه هر فاکتوری در جای خودش مهم و قابل تامل است.
توصیه های عمومی !
- یکی از نقاط ضعف من همین میل ویرانگر! وعلاقه به حاشیه هاست.دست بردن درمقولات و مواردی که چندان تسلطی هم به آنها ندارم.
- مثل دانستن رتبه وب سایت به صورت مکرر که از قضا خیلی هم در اختیار من نیست و کنترلی روی این نتایج ندارم .
- یا دستکاری ،انگولک و خلاصه کارهایی که بعضاًساعت ها وقت آدم راتلف می کند.
- درد سر ها و دوباره کاری های بی دلیل هم دنباله طبیعی این کارهاست.
- به تجربه می توانم بگویم که رعایت الویت ها و متمرکز شدن روی هدف اصلی می تواند برگ برنده تان باشد.
- پرداختن به مسائل جنبی وغیر ضروری می تواند بعد از مدتی خسته تان کند.یا موجب دلسردی تان شود.
می دانم کسی که کار تولید محتوای حرفه ای انجام می دهد می خواهد نتیجه و بازخورد کارش را بداند. بفهمد کجای کار است .نقاط ضعفش را برطرف کند. خودش را اصلاح کند و بهتر شود.
اما باز هم توصیه اکید برای شروع کار همین می تواند باشد. اول تمرکز روی تولید محتوا و بعد بصورت تدریجی و همزمان با تسلط نسبی در کار، و کسب تجربه و افزایش دامنه عمل و توسعه دادن.
خوب است بخوانید:
۷ کارکرد شاخص تولید محتوا |
پس تا اینجا ما در مورد بند اول آیتم های الویت دار تولید محتوا توضیح دادیم.
۱- الویت و تمرکز روی” تولید محتوا” (توضیح داده شد)
۲- شروع کنید (منتظرمناسب شدن شرایط نباشید)
برای کار تولیدمحتوای جذاب ،بخصوص نوشتن که پایه اصلی تولید به شمار میاد،احتیاج داریم به حال و حوصله و دل و دماغ! که معمولاً به ندرت پیش میاد.
حد اقل برای من که اینطوره .خب من علاقه به نوشتن و گفتن دارم.اما وقتی فکر می کنم که چطوری چیزی که توی سرمه روی کاغذ بیارم یا روی صفحه تایپ کنم، کمی تعلل می کنم.
به خاطر وسواسی که در انتخاب موضوعات ،کلمات ،و استراتژی و سایر عواملی که احتیاج به انتخاب و تصمیم و فکر کردن داره ،دست نگه می دارم و می گم حالا باشه بیشتر روی موضوع فکر کنم .
واقعیت اینه که دست دست و امروز وفرداکردن انرژی و انگیزه که ایجاد نمی کنه هیچ،اون ته مانده حس وحال آدم رو هم می گیره!
۳-خودتان را مقید به انجام کار کنید
یک راه معقول، در دسترس و کاربردی برای شروع وجود داره .خودمان را مقید به انجام کار و برنامه تنظیم شده کنیم .
مثلاً بگوییم در هفته n تا مطلب می نویسم.فلان روز حتماًآن کار خاص را انجام می دهم . روزانه راس ساعت مقرر شروع به نوشتن می کنم .
منتظر مساعد شدن اوضاع نباشید .شروع کنید . وقتی به میل درونی علاقه به اتلاف وقت و تنبلی کردن غلبه کردید حالتان بهتر می شود .می بینید که دارید کار می کنید و به همین شکل از خودتان و کارتان رضایت پیدا می کنید.
فرمول بی نظیر پیدا کردن سوژه های جذاب
من چند سال در مطبوعات بوده ام.هنوزهم به شکلی با کار نویسندگی مطبوعاتی درارتباط هستم.تحصیلاتم هم علوم ارتباطات با گرایش روزنامه نگاری بوده .
قبل از این ها هم علاقه مند پی گیری اخبار و رویدادهای اجتماعی بودم.شاید این ها بتونه به نوعی مقدمه و انگیزه ای برای شروع باشه. ولی به تنهایی باعث نویسنده شدن نمی شه.
توی مدرسه برای نوشتن انشایی با موضوع ساده و جواب روشن علم بهتر است با ثروت ،میمردم و زنده می شدم.
از بس که توی انتخاب واژه ها وسواس داشتم . هیچ وقت هم به عنوان انشاء نویس خوب کلاس انتخاب نشدم بماند، خودم هم از خواندن انشای خودم بیزار بودم .
همیشه نتیجه نوشتنم، یک موضوع و داستان بی سر وته می شد که خودم هم ازبه اشتراک گذاشتنش خجالت می کشیدم!
بعدها هم همینطور بود در کلاس،دانشگاه وتحریریه روزنامه و…جاهای مختلف که کار نویسندگی داشته ام.
همیشه فکر می کردم و مترصد بودم که سوژه ای ناب توی ذهنم بیفته . چیزی که باعث بشه زحمت سوژه یابی من کم بشه. کلمه ای ،جمله ای،کل مطلب که زیاده خواهی میشه!
اما اوضاع همیشه معمولی بود. مجبور بودم کلی با خودم کلنجار برم. همیشه تا دقیقه نود صبر می کردم . آخرش فقط اجبار باعث می شد که دست به قلم بشم.
نکته طلایی این جاست !
مکانیزم سوژه یابی
بعد از سالها به این نتیجه رسیدم که هیچ موضوع جذابی بدون دلیل و واسطه نمی تونه وارد ذهن ما بشه .
حتی الهامات عارفانه هم زمانی ظاهر می شن که خلوص نیت و طی مقدمات و مراحل از طرف سالک صورت گرفته باشه.مکانیزم سوژه یابی هم دقیقاً به همین شکله.فقط کیفیت ها فرق می کنه!
معجزه اتفاق می افتد !
ما برای اینکه سوژه و موضوع دلخواهمان را پیدا کنیم ،محتوای مناسب و با کیفیت ارائه دهیم ودر کارمان پیشرفت کنیم باید چارچوب های حرفه ای داشته باشیم:
– صبح ها در ساعت معینی شروع به کار کنیم
مثل یک کارمند یا کسی که در جایی استخدام شده و قانوناًباید راس ساعت مقرر سر کار حاضر شود و یا مقدار زمان و ساعث معینی در هفته کار کند.
– حرفه ای عمل کنیم
موقع کار فقط به فکر انجام کار باشیم .بقیه دلمشغولی ها را کنار بگذاریم.
– با رفتارمان به خود تلقین کنیم
خود تلقینی یک تکنیک مهم واثر گذار است و درهر صورت (مثبت و منفی) اثر می کند.ما دائم باید به خودمان بگوییم که یک نویسنده هستیم. می توانیم با رفتارمان این موضوع را به خود بقبولانیم.
– با لباس رسمی شروع به کار کنیم
برای نویسندگی الزاماً نباید کارمند اداره باشیم . لازم نیست حتماًدر یک دفتر اختصاصی حاضر شویم . ما در خانه و محل سکونت هم می توانیم همان کارها را انجام دهیم .
بعضی وقتها هم با کیفیت بالاتر . منتها باید شرایط را مناسب کنیم.یکی همین رسمی بودن است .
اگر حواستان در خانه پرت می شود و نمی توانید خوب روی کارتان تمرکز کنید. شرایط را عوض کنید. فکر کنید کارمندی هستید که در اداره مشغول کار کردن هستید.
می توانید داخل اطاق بروید . از اهل خانه هم بخواهید تا ساعتی که شما تعیین می کنید ، وارد نشوند. به این شکل تا حدود زیادی می توانید اوضاع دلخواه را بوجود بیاورید.
پوشیدن لباس رسمی و آراستگی ظاهر و بازآفرینی محیط حرفه ای یک تکنیک روانشناختی است . تلقین به خویشتن، اثر کاملاًملموسی روی کارتان خواهد داشت.
۴-ما همزمان “تولیدکننده” و “مصرف کننده” ایم
به یاد داشته باشیم که تولید و مصرف محتوا همزمان صورت می گیرد. جالب است، ما در همان حال که برای تولیدمحتوای خودمان تلاش می کنیم بصورت توامان از تولیدات دیگران برای تولید محتوایمان بهره می بریم .
هر فرد در زندگی اجتماعی وامدار دیگران است در حالی که خودش هم خدمتی برای دیگران انجام می دهد . موضوع “ارتباط” و” تولید محتوا” هم از ابتدا رابطه بده و بستان بوده و خواهد بود.
اما در عصر حاضر سرعت و نیاز به “محتوا” به حدی است که کلمه جدیدی متداول شده، که ترکیبی است از دو واژه تولید کننده و مصرف کننده .
تولید کننده Producer
⇐ prosumer تولید و مصرف کننده
مصرف کننده consumer
۵- مطالعه مداوم و بروز نگه داشتن اطلاعات
روشن است که تولیدمحتوا به معنای واقعی نیازمند به روز رسانی اطلاعات و مطالعه تخصصی است. لازم است که حد اقل در زمینه ای که داریم محتوای تخصصی ارائه می دهیم . دانش واطلاعات روزآمد را پی گیری و کسب کنیم.
۶- رصد کردن سایت های هم راستا و احیاناً رقیب
این مورد باید همیشه مورد نظر باشد و همیشه به سایت هایی که هم راستا با ما فعالیت دارند،توجه و دقت نظر ویژه داشته باشیم.
این جزئی از کار است و ما از هم و مطالب هم مطلع می شویم ومی توانیم بهره ببریم و اگر رقیب هستیم تلاش کنیم تا کیفیت ها را ارتقاء دهیم.
۷- استفاده از”اینفو گرافیک” در جهت بالا بردن کیفیت محتوا
مطالبی که درآن از اینفو گرافیک استفاده می شود، می تواند نقش پررنگی در بالا بردن کیفیت محتوای تولید شده داشته باشد.
در زمینه دیجیتال مار کتینگ هم نقش آن موثراست . و با عنوان بسیاراثرگذارتحلیل شده است.(اینفوگرافی به تصاویر اطلاع رسان که می تواند با نوشته هم همراه باشد می گویند.)
با رعایت نکات و آیتم های فرموله شده ترقی می کنید. به مرور زمان می توانید به عنوان یک نویسنده و کارشناس،تولید کننده و کارآفرین شناخته شوید و کسب رتبه و اعتبار کنید.
موارد بالا نکاتی است که رعایت آنها برای نوشتن واصولاًتولید هر گونه محتوا الزامی و ضروری است.
اما موارد دیگری که جنبه تکمیلی دارد و بیشتر در وبلاگ نوسی و محتوای وبسایت کاربرد پیدا می کند به صورت فهرست وار آمده است.
۸- به کار بردن کلمات کلیدی در محتوا
گفتیم داشتن هدف روشن جزو شرایط اولیه موفقیت یک نویسنده حرفه ای محتواست.وقتی موضوعات، و افکارمان رابیشتر وارسی کنیم ،می بینیم که بیشتر وزن نوشتهما روی واژه های خاصی سنگینی می کند.
این کلمات محوری دلیل و هدف ما برای تولید محتواست.این کلمات را اصطلاحاً کلمات کلیدی ( key words) می گویند.
دانستنی ها برای تولید محتوا : محتوا چیست؟ |
لیست کلمات کلیدی :
برای تولید آگاهانه و هدفمند لازم است که روی موضوع ودلایل و نحوه تولید محتوای خود از قبل خوب
فکرکرده باشیم و با تدوین استراتژی مناسب شروع به کار تولید محتوا کنیم .
این لیست کلمات کلیدی همه جا کاربرد خواهد داشت ما را در مسیر نگه می دارد . دائم هدف اصلی را گوشزد می کند .
به کار بردن آن از الزامات سئو مناسب برای محتواست،در جذب مخاطب نقش دارد. می تواند مخاطب را تبدیل به مشتری کند. وبه نوشته ما وجهه تخصصی می دهد.
می پرسید دلیل این استقبال مخاطب از چند کلمه خاص چیست؟
خیلی ساده است.مخاطب برای این به شما مراجعه کرده تا در مورد همان کلمات خاص و کلیدی اطلاع کسب کند .
ما با به کار بردن این کلمات و به دنبال آن بازاریابی، از راه های مختلف به مخاطب می گوییم که ما در این مورد اطلاعات به شما عرضه می کنیم.
بیایید در فلان آدرس(وبلاگ،سایت،شبکه اجتماعی و…)و نوشته ،صدا،تصویر عکس ویا به هر حال محتوایی که برای شما تولید کرده ایم را ببینید یا بشنوید.
به این ترتیب شما یک مخاطب هم راستا با هدفتان را فرا می خوانید و در طرف دیگر مخاطب با دیدن کلمات کلیدی و احساس نیاز و انگیزه و سپس کسب اطلاع به شما مراجعه می کند.
این پروسه مهم خود می تواند باعث رشد و افزایش رتبه و یا سکون عدم استقبال از کار تولید محتوای ما شود.
۹- تیترهای های جذاب و گیرا بنویسید
عنوان مطلب اولین قسمتی است که مخاطب بوسیله آن با محتوای شما ارتباط برقرار می کند. اگر ناقص،نا مفهوم یا الکن باشد . احتمالاًقدرت اثر گذاری کمتری هم خواهد داشت.
علاوه براین ها کار نوشتن تیتر احتیاج به صرف وقت و تمرین و تجربه هم دارد.(قابل توجه کسانی که می خواهند نویسنده حرفه ای باشند)
۱۰- توجه به خصوصیت “رفع نیاز”
این احتیاج به توضیح ندارد. محتوای ما باید در پاسخ به یک نیاز نوشته شود.سئوالی را پاسخ دهد. آموزشی ارائه کند. و به هر حال کار کردی داشته باشد.
مثال:
این مطلب برای رفع یک نیاز نوشته شده. من معمولاًبرای گرفتن جواب سئوالاتم به فضای وب مراجعه می کنم.با سرچ کردن ، موضوعی رو که دنبالش هستم رو پیدامی کنم.
خیلی وقت ها مطالب تکراری ،کپی وسطحی هستند. بعضی وقت ها هم جاهایی می ری که واقعاًلذت می بری از توضیح واطلاعاتی که بدست آوردی .احساس برنده بودن می کنی.
سعی کردم با این نوشته یک شیوه نامه مختصرتولید کنم .برای کسانی که به دلایل مختلف تجاری ،کسب وکار، علاقه به نویسندگی و هر دلیل دیگه دوست دارند در وب محتوا تولید کنند.
چون قبلاً خودم هم به دنبال همین موضوع در فضای دیجیتال گشته بودم. البته مطالبی که پیدا می کردم، خیلی منسجم نبود . به همین خاطر من مجبوربودم زمان زیادی رو بین سایت های مختلف در رفت وآمد باشم .
۱۱- کار با کیفیت ارائه دهید
در کاری که می کنید توجه داشته باشید که باتمام توانایی تان تولید کنید. کارسطحی و سمبل کردن به مزاق مخاطب خوش نمی آید.خودتان هم بیشتر و قبل از همه می دانید که چه کرده اید!
به هر حال همین مطالب رزومه و شناسنامه کاری شماست و از طریق همان ها شما را خواهند شناخت .پس به عنوان یک اصل اساسی ارائه گر کار با کیفیت باشید.

محتوا۲۰- چگونه و با استفاده از کدام پارامتر ها می توانیم “محتوای جذاب” تری برای مخاطب تولید کنیم؟
۱۲- قانون تناسب و تولید محتوا !
هر ظرفی گنجایشی دارد.در تولید محتوا رعایت نکاتی ضروری است. جملات را ساده کنیم . حوصله مخاطب را بی جهت سر نبریم .جمله ها را بی جهت کش دار نکنیم.به مناسب ترین شکل مفاهیم را توضیح دهیم.
اگر مطلبی که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم طولانی است در ۲ یا چند قسمت مجزا ارائه کنیم.وسیله و رسانه مناسب هر محتوا یی را بشناسیم و در همان قالب توضیح دهیم.خلاصه مواظبتکنیم که مطلب به شیر بی یال و دم تبدیل نشود!.
۱۳- محتوای انتقادی تولید کنید
لازم نیست و خوب هم نیست که مثل هم واز روی دست هم بنویسند. امکان اشتباه برای همه وجود دارد. حتی بهترین ها هم می توانند اشتباه کرده باشند.
ما می توانیم نظر مان را حتی در مورد قوانین به ظاهر پذیرفته شده هم بیان کنیم.در مورد مطالب نظر دهیم. مطلبی را با دلیل موجه رد کنیم. تفسیر کنیم. مقایسه کنیم . ترتیب و الویت بندی کنیم.
اندیشه انتقادی باعث رشد می شود باعث روشنگری می شود کیفیت ها را بالا می برد.از نظر کیفیت و منفعت کاری هم برای ما اعتبار و جایگاه میسازد .و… تولید ما را متمایز می کند.
تکنیک مخالف نویسی؟
در بعضی از سایت های تولید محتوا دیده ام که می گویند: “مخالف بقیه بنویسید”!!!.وتوجیه شان این است که این باعث جلب توجه می شود ودر نتیجه برای شما مشتری می آورد.به هر حال این هم شگردی است.
در این باره خودتان باید قضاوت کنید.خوب است یا بد، هرکس انتخاب خودش را دارد.مرز انتقاد،انصاف،مخالفت ، سیاه بازی و جنگ زرگری به هم نزدیک است!.
۱۴- در باره شگردهای کسب و کارتان هم بگویید
مخاطب بسیار علاقه مند به دانستن رازهای مگو وشگردهای ویژه است.برای جلب نظرش می توانید شمه ای از این ظرافت های کسب وکارتان را رو کنید.سود مطرح کردن دو جانبه است.
شما اعتماد سازی می کنید وبه رقیب احتمالی اطلاعات می دهید.در عوض اعتمادمتقابل + مشتری بالقوه بدست می آورید.
۱۵- به روز رسانی مداوم محتوای تولید شده
محتوایی که تولید می کنید نیاز به مرمت ،ویراستاری،تغییرات وبهینه سازی دارد.از این ها گذشته بعد از مدتی محتوا شامل مرور زمان شده وبعضی مطالب و به خصوص نکات و موارد مربوط به آمارو تکنولوژی روز،غیر قابل استناد می شود.لینک ها وبقیه مطالب هم کم و بیش نیاز به وارسی و روزآمد شدن دارند.
۱۶- مطالب بلند بنویسید
تولید محتوای طولانی از جهات مختلف مناسب است. مخاطب را بیشتر دراختیار داریدو امکان اثر گذاری بر او افزایش می یابد.مورد نظر وعلاقه موتورهای جستجوست.
باعث لینک دهی و قدرت مانوربالاتراز طرف شما می شود. مخاطب می تواند بهره بیشتری ازمحتوای تولید شده ببرد.
البته معیارشناسایی مطلب مهم بیشتر حالت توصیه ای دارد که سعی شود از ۵۰۰ کلمه کمتر نباشد . بالای ۵۰۰۰ کلمه نباشد. اگر از ۴۰۰۰ کلمه بیشتر است سعی کنید در دو مقاله موضوع را مطرح کنید.
۱۷- محتوای آموزشی تولید کنید

تولید محتوای جذاب-محتوای آموزشی بخش مهمی از محتوای مورد نیاز در فضای وب است
- تولید محتوای آموزشی کیفیت محتوای شما را بالاتر می برد.
- ترافیک وبسایت شمارا بالا می برد. مشتری دائمی دست وپا می کند.
- وجهه خوبی به کسب وکارتان می بخشد.باعث رضایت مخاطب می شود.
- از آنجا که به صورت پیش فرض همه فعالیت شما باید درجهت رضایت مشتری باشد .این کاردر جهت رفع نیاز و موجبات رضایتمندی مخاطب است.
۱۸- رعایت آیین نگارش درمحتوای مکتوب
یکی دیگر از الزامات تولید محتوا رعایت مسائل مربوط به آیین نگارش مطلب است. مثل نقطه،ویرگول،جمله بندی،پاراگراف،شیوایی و روانی جمله ها،املای کلمات و سایر مسائل که هم درزیبایی وهم در کیفیت سئو وبسایت موثر است.
۱۹- رعایت نکات مربوط به سئو ( seo)
برای افزایش رتبه و قرارداشتن در کورس رقابت باید نکات مربوط به بهینه سازی را در راستای جلب نظر موتورهای جستجو ( بخوانید گوگل) در برنامه کارمان داشته باشیم و رعایت کنیم.
۲۰- از “کلمات کلیدی” استفاده کامل کنید
کلمات کلیدی علاوه بر آنکه نشان دهنده الویت و هدف تولید محتوای ماست از نظر مسائل مربوط به سئو و دیده شدن در موتو های جست و جو باید معیارهایی داشته باشد.هر تولید کننده باید در اندازه قابل قبول این نکات را در محتوایش بگنجاند.
۲۱- انتشارمطالب با کیفیت از دیگر وبسایت ها
اگر مطلب مناسب و قابل قبولی به چشمتان خورد که احساس می کنید از نظر مخاطب شما هم پذیرفته می شود، می توانید آنرا در رسانه تان منتشر کنید.
البته ذکر منبع لازم است و حرفه ای بودنتان را به رخ می کشد.ضمن اینکه در بلند مدت از همین راه می شود.بک لینک های ارزشمندی به دست آورد.
۲۲- لینکدهی بین صفحات و مطالب وبسایت
برای دسترسی آسانتر و معرفی بهتر محتوا آنها را در وبسایتتان به هم متصل کنید تا مخاطب و موتورهای جستجو دسترسی بیشتر و آسانتری به محتوای شما داشته باشند.
۲۳- استفاده صحیح از”متا تگ” ها (tags meta ) (برچسب ها)
از “متا تگ ها” که بخش عمده آن همان “کلمات کلیدی” برچسب شده به محتوای شماست درست و اصولی استفاده کنید.
از مهمترین آنها متا تگ عنوان ( title meta) و متا تگ توضیحات( description meta) و بقه متا تگ ها هم در جای خود دارای اهمیت هستند.
۲۴- از تولید “محتوا”ی”کلاه سیاه” برحذر باشید!
این تکنیک مواردی راشامل می شود که جزء روشهای غیر تالیفی ، کپی برداری شده ،مجعول و منسوخ به حساب می آید.واز اعتبار وبسایت می کاهد.
این روشها اگر چه ممکن است در کوتاه مدت تغییر اندکی در بالا آوردن وبسایت داشته باشد. اما با استناد به شواهد، روشی منسوخ است ودر بلند مدت کارکرد منفی خواهد داشت.
مثل: خرید لینک،کامنت های اسپم،محتوای کپی شده،به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی و موارد دیگر.
۲۵- خودتان را به مخاطب معرفی کنید

تولید محتوای جذاب- مخاطب علاقه دارد که تجسمی از تولید کننده مطلب داشته باشد با پاسخ دادن به این حس کنجکاوی ارتباط کاملتری خواهید داشت
معمولاًمخاطب دوست دارد ازتولید کننده
محتوایی که مورد توجهش قرار گرفته
اطلاعاتی داشته باشد. با معرفی می
توانید تاثیر مثبتی برذهنیت مخاطبان
داشته باشید.( البته منظور معرفی
خوب و صادقانه است).
۲۶- معرفی منابع و لینک دادن به آنها
اگر در محتوای تولید شده از منابع دیگر استفاده یا نقل قول مستقیم دارید، حتماً آن راعنوان کنید. منطقی است که اگر مناسب باشد، لینکی برای ارتباط با همان منبع اصلی ایجاد کنید.
۲۷- محتوایتان درگوشی های همراه هم خوب دیده شود
با توجه به رشد تکنولوژی در حال حاضر حدود نیمی از کاربران توسط گوشی های همراه وارد صفحات وب می شوند.
این آمار پیوسته روبه افزایش است . اگر می خواهید بیشترو بهتر دیده شوید لازم است که علاوه برمانیتور رایانه، به نمایش مناسب محتوا در صفحات گوشی همراه هم نظر داشته باشید.
امیدوارم این مقاله مورد توجه شما واقع شده باشد.
سعی کردم کلیاتی از مهمترین آیتم های موثر در کار تولید محتوا و بر پا کردن یک استراکچر قابل قبول برای شروع کار رو به صورت جامع خدمتتان ارائه و توضیح کوتاه دهم.
در پایان باز هم باید گفت سر موفقیت در تکرار،مداومت و پشتکار است.
نکته ای را یادآوری کنم : هدف وب سایت ایجاد یک دانشنامه در ارتباط با تولید محتوا ،محتوای دیجیتال و رسانه های ارتباط جمعی است.
باپیگیری لینک های هر مطلب می توانید از جزئیات و موضوعات مرتبط اطلاعات بیشتر و تخصصی تری بدست بیاورید.
یکی از راههای دسترسی به اطلاعات تخصصی ثبت نام در “محتوا۲۰” و دریافت خبرنامه ها ومطالب تخصصی به صورت مفصل تر است.
بدون ثبت نام هم همانقدر امکان دخالت ،تعامل ونظر دهی در مورد محتوای وبسایت فراهم است.
در مورد این مطلب خاص نظری دارید؟ سودمند بود ؟ برای بهتر شدن آن ایده ای دارید؟
دیدگاه و نقطه نظرتان را در ذیل صفحه و در بخش دیدگاه بنویسید. ↓
باسپاس فراوان