Skip to content

واژه نامه رسانه

By | Published | بدون دیدگاه

واژه نامه رسانه

واژه نامه رسانه برای توضیح دقیق و روشن کردن مطالب هایلایت و bold شده محتوای وبسایت تدوین شده است.

فلسفه تدوین این “واژه نامه”، دادن جواب های هر چند مختصر و چند خطی به سوالات دوستانی است که در بدنه وبسایت با واژه های رنگی و یا برجسته شده مواجه شده اند.

از آنجا که توضیح برای یک یک کلمات در مطلب خاص ممکن است باعث دور شدن از اصل موضوع و طولانی شدن بی مورد مطالب شود، خوانندگان را به واژه نامه وبسایت ارجاع می دهم.

در این قسمت سعی شده تا اگر سوالی در مورد کلمات به کار رفته در مطالب برایشان تولید شده باشد، در حد امکان پاسخ کوتاه و قابل قبول داده شود.

-واژه نامه ی رسانه

-واژه نامه ی محتوا

-واژه نامه ی  کسب وکار آنلاین

واژه نامه ها همگام با توسعه وبسایت، توسعه پیدا کرده و به روزرسانی می شوند.


آگهی- تبلیغات رسانه ای

هر رسانه مستقلی برای دوام و استمرار سازمانش نیازمند در آمد زایی است. درآمد رسانه ها از همین امکانات تبلیغی است که به شکل های مختلفی از جمله گنجاندن آگهی  در صفحات ،  قسمت نیازمندی ها، ویژه نامه ها، رپورتاژ آگهی و کار های جنبی برای سازمان های مختلف انجام می شود.

به همین جهت پرداختن و نظر داشتن به این بخش مخصوصاً درمیان فعالان بخش خصوصی از الویت های جدی صاحبان و فعالان رسانه محسوب می شود.

لینک:   چطور رپورتاژ آگهی تولید کنیم؟

ارتباط – comunicaitoin

فرایندی است که در آن پیام، از پیام دهنده به پیام گیر منتقل می شود. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم گردش پیام بین “پیام فرست” و “پیامگیر” را “ارتباط” می گویند.

اگر این واژه بصورت جمع به کار رود یعنی بگوییم ارتباطات (comunicaitions) منظور نوعی از برقراری ارتباط است که با وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو،روزنامه،تلویزیون،اینترنت برقرار می شود.

علوم ارتباطات  بررسی ابزارها و امکانات اثرگذاری در ارتباطات اجتماعی با ابزاری به نام “وسایل ارتباط جمعی” است.

ارتباط دوسویه

از ویژگی های “وسایل ارتباط جمعی” یکی همین“دوسویه بودن ارتباط” است.به این معنی که شما به عنوان “ارتباط گر” منتظر بازخورد و نتیجه پیامی که فرستاده ای هستی و مکانیزم هایی برای دریافت آنها در اختیارتان قرار گرفته است.

این ارتباط دو سویه تا دو سه دهه پیش عمدتاًبه وسیله نامه و تلفن صورت می گرفت و حالا اینترنت و فضای مجازی امکان ارتباط مستقیم و بی واسطه را فراهم کرده است.

برقراری ارتباط دو سویه باعث شناخت دقیق تر پیام دهنده از مخاطب و در نتیجه بررسی و رفع نواقص پیام و طبعاً ارتباط کاملتر و بهینه می شود.

بازخورد

ما پیامی را به سوی مخاطب (گیرنده) ارسال می کنیم.مخاطب پیام ما را دریافت می کند و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

این عکس العمل و نتیجه ارسال پیام را در علم ارتباطات بازخورد(feed back) می گویند.بازخورد می تواند تبدیل به  فرایندی ادامه دار شود.

مثال: فرستنده پیامی را به مخاطبان مورد نظرش می فرستد.گیرنده، پیام را دریافت می کند و بازخورد او به فرستنده برمی گردد و این جریان دو سویه ( ارسال – پس فرست) ادامه پیدا می کند.

بولتن

بولتن نوعی خبرنامه است که معمولا در سازمانها،مراکز دارای منافع مشترک ،مراکز دارای علایق مشترک،همسان سازی ، اطلاع رسانی و آگاهی رسانی همسان برای نیروهای تحت امر سازمان انتشار می یابد.

در سازمان ها معمولاً انتشار بولتن از وظایف روابط عمومی ها ست.به موازات رشد و توسعه تکنولوژی ابزار اطلاع رسانی و انتشار خبرنامه ها هم همواره در حال دگرگونی و توسعه بوده  است .

در حال حاضر تولید و انتشار خبرنامه های الکترونیک جایگزین روشهای پر هزینه  قبلی می شود.

علاوه بر این ما شاهد توسعه و همگانی شدن ارسال خبرنامه های الکترونیکی و ایمیلی در کسب و کارهای خرد و سازمان های کوچکتر نیز هستیم.

پیام

موضوعی که برای مطرح کردن با مخاطب (پیامگیر) در نظر می گیریم و به وی ارسال می کنیم،پیام نام دارد.

پیام می تواند به فرد گروه و یا جمعی کثیر ارسال شود.یک کلمه،تصویریا حالت باشد. موضوع علمی یا سیاسی باشد.تبریک و یا تسلیت باشد و…

در بحث رسانه  اینکه پیام را با کدام وسیله ارتباطی ارسال کنیم؟ (کدام وسیله مناسب تر است).

برای چه کسانی می خواهیم پیام بفرستیم؟ (مخاطب شناسی و آشنایی با فرهنگ و سلیقه موقعیت مخاطب مورد نظر).

هدف از ارسال پیام چیست؟ (چه نتیجه ای از ارسال پیام عاید می شود)

بازخورد مخاطب چه خواهد بود؟….همگی نیاز به بررسی و تحقیق و شناخت دارد.

این دانش برقراری ارتباط به صورت آکادمیک در رشته ای به نام” ارتباطات اجتماعی”تدریس می شود.

تبلیغ – تبلیغات سیاسی

رسانه ها علاوه بر تبلیغات تجاری ممکن است علاقه مند به تبلیغات از نوع سیاسی باشند. برخی رسانه ها رسماً برای انجام تبلیغات سیاسی( پروپاگاندا) متولد می شوند. و وظیفه تبلیغ افکار،منویات یا ایدئولوژی حزب جناح،گرایش، و یا دولت متبوعه شان هستند.

خبر – news

دکتر کاظم معتمد نژاد که به عنوان پدر علم ارتباطات در ایران شناخته می شود .در کتاب روزنامه نگاری بعد از نقل تعاریف گوناگون از صاحبنظران روزنامه نگاری، خبر را در یک جمله این طور تعریف کرده:

خبر اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است. 

مرحوم دکتر معتمد نژاد در ادامه توضیح داده ویژگی هایی که باعث می شود نقل قولی را خبر بدانیم این ها هستند:

۱-اعلام واقعه ۲-نخستین بیان ۳-واقعه عینی ۴-جالب بودن واقعه ۵-عمومی و اجتماعی بودن واقعه

موضوع دیگر عناصر خبری است. خبر هر قدر هم کوتاه و مختصر باشد باید به عناصر خبری پاسخ بگوید. (که؟ کجا؟ کی؟ چه؟ چرا؟ چگونه؟)

رپورتاژ آگهی

یکی از قالب های حرفه روزنامه نگاری و کار مطبوعاتی رپورتاژ آگهی است که از قضا در میان سه ضلع مثلث فرستندگان پیام صاحبان تجارت و کسب وکار و هم مخاطبان مورد توجه قرار دارد.

هر کسب وکاری برای رشد وتوسعه نیاز به معرفی و شناساندن دارد.هر خدمتی نیاز به معرفی دارد.

مخاطب(خواننده- بیننده- شنونده) مایل است یا برانگیخته می شود برای دانستن این که فلان کالا چه نیازی را از او برطرف می کند. به چه کاری می آید.

در رپورتاژ آگهی تمام امکانات دست در دست دارند تا کالا- خدمت – موضوعی را به شیرین ترین صورت ممکن در بشقاب طلایی به مشتری – مخاطب عرضه کنند.

رسانه – media

بستر و زمینه ای است برای برقرای ارتباط است.چون موضوع بحث ما ارتباط جمعی است باید گفت: رسانه ها زمینه هایی هستند که موقعیت و بستری برای ارتباط با همگان را در چارچوب های خاص فراهم می سازند.

رسانه مناسب

هر اقدامی و فعالیتی در چارچوب  ارتباط رسانه ای، نیازمند آگاهی و شناخت از کارکرد های آن رسانه خاص است.

هدف از ارتباط می تواند اطلاع رسانی باشد.می تواند تبلیغات باشد.گزارش واقعه ای باشد. ارائه تفسیر .یا آموزش باشد. یا ترکیبی از دو یا چند مورد باشد.

برای آن فکری که در سر داریم باید رسانه مناسب را انتخاب کنیم.هر رسانه( media )  واسطه ای است که توانایی، تاثیرات و امکانات خاص خودش را دارد . هر رسانه ویژگی منحصر به فردی دارد.

مثال: لذت گزارش و دیدن فوتبال در تلویزیون،شنیدن آن از رادیو و خواندنش در روزنامه را با هم مقایسه کنید.

علوم ارتباطات اجتماعی

یکی از شاخه های علوم اجتماعی که حالا به دانش مستقلی و پویایی تبدیل شده است. علم جوانی است و نمود و ظهور آن به فاصله دو جنگ جهانی و بطور سیستماتیک بعد از آن بر می گردد.

سیر تحولات تکنولوژیک ،وسیله های ارتباط و نیاز هایی که از جهات مختلف برای اثرگذاری بر مخاطب وجود داشته و دارد، باعث پیدایش،رشد، اهمیت یافتن و  کاربرد روز افزون این رشته شده است.

گزارش

گزارش از جذابترین و سخاوتمند ترین قالب های ژورنالیسم(روزنامه نگاری) به شمار می رود.

با خواندن چند تعریف متوجه می شوید ۵ تعریف کوتاه و ساده از گزارش مطبوعاتی را بخوانید:

۱- گزارش بیان توصیفی و تصویری یک خبر،حادثه،رویداد یا موضوع اجتماعی است.

۲-گزارش عبارت از تلفیق خبرو تحقیق به علاوه بازسازی هنرمندانه حوادث،صحنه ها و موضوعات اجتماعی است.

۳- گزارش بیان گسترش یافته یک خبر است.

۴- گزارش هنر بیان غیر میسقیم واقعیت هاست.

۵- گزارش آمیختن هنرمندانه خبر، داستان، مصاحبه و تحقیقی است که موضوعی را توصیف گرایانه و  تحلیل گرانه بیان می کند. 

در گزارش به دو عنصر از ۶ عنصر خبری بیشتر تاکید می شود: چرا؟(علت) چگونه؟(نحوه).

گزارش را می توان کامل ترین کار روزنامه نگاری دانست.چرا که مجموعه عناصر روزنامه نگاری را در خود دارد.

مخاطب

در “علوم ارتباطات اجتماعی” مخاطب واژه پرکاربردی است، چرا که هدف نهایی علم ارتباطات تاثیر و تسلط بر افکار و رفتار مخاطب است.معنی واژه مخاطب طرف صحبت، گفت و گو ،طرف خطاب است.

در علم ارتباطات و واژه نامه رسانه های همگانی، مخاطب جامعه ای متشکل از افراد است که هدف و مورد نظر آن رسانه است.

به عبارت دیگر رسانه پیام خود را طوری برنامه ریزی می کند که بتواند بر تعداد بیشتری از این افراد(مخاطبان) مورد نظر، تاثیر گذار باشد، و با جامعه ای حتی المقدور بزرگ تر ارتباط برقرار کند.

مصاحبه خبری – interview

مصاحبه خبری همانطور که از اسمش بر می آید گفت و گویی است که بار خبری آن بیشتر از سایر جنبه های مصاحبه باشد.

در یک مصاحبه خبری مصاحبه شونده احتمالاً فردی مطلع ، دارای سمت رسمی ، شخصیتی اجرایی، کارآفرین، تصمیم گیرنده و نظایر این است.

در گفت و گوی خبری، مصاحبه کننده (یا مصاحبه کنندگان) تلاش می کنند تا پاسخ هایی را برای سوالات، دلمشغولی ها، یا موضوعات مورد اهمیت از نظر مخاطبان را از فرد مصاحبه شونده دریافت کنند.

مقاله

مقاله هم از دیگر قالب هایی است که در ژورنالیسم کار برد دارد. اما محدود به امور مطبوعات به معنای خاص نمی شود.

دریک تعریف عمومی مقاله نوشته ای است که نسبت به سایر قالب های نویسندگی، بار فنی یا علمی بیشتری داشته باشد.

مقاله می تواند در توضیح، توصیف و تشریح یک مساله یا نیاز اجتماعی ،دستاورد علمی یا آموزشی هنری و.. باشد.

مقالات مطبوعاتی معمولا توسط روزنامه نگاران با تجربه تر نوشته می شود.پس معلوم است که در نگارش مقاله، دقت نظر، تمرکز و توان علمی و فنی در مورد موضوع مقاله، از شرایط لازم است.

ویژه نامه

ویژه نامه یکی از ابزارهای خبررسانی است .در عین حال ویژه نامه می تواند از ابزارهای درآمد زایی برای رسانه ها و دست اندرکاران امور تولید محتوا در شکل های مختلف آن باشد.

ویژه نامه ها معممولاً به شکل مناسبتی و خاص منتشر می شوند.ویژه نامه می تواند شامل یک مجموعه تبلیغاتی متنوع در قطع روزنامه،مجله ،جلد شده، کتاب و حتی صوتی، تصویری و الکترونی هم باشد.

محدوده انتشار ویژه نامه هم می تواند از یک محله و خیابان تا همه نقاط گیتی متغیر باشد.

یادداشت مطبوعاتی – رسانه ای

 در فضای رسانه ای معمولاً “یادداشت” اظهار نظر فرد در مورد موضوع معین و مشخص است که در ابتدای یادداشت با یک تیتر کوتاه مشخص می شود.

یادداشت های صفحه اول و جایگاه های ثابت هر نشریه ( اعم از مکتوب یا دیجیتال) می تواند به نوعی بیانگر سیاست و خط مشی کلی آن رسانه تلقی گردد.

همه می توانند یادداشت بنویسند اما در عمل امکان انتشار یادداشت مطبوعاتی در رسانه های کثیرالانتشار یا وبسایت های پربازدید و معتبر بیشتر برای روزنامه نگاران با تجربه ، نویسندگان معتبر و اشخاص مبرز هر رشته فراهم می شود.

یادداشت ها از قدیم الایام تا الان جایگاه ویژه ای در رسانه ها داشته و دارند. در بسیاری از رسانه های مکتوب کاغذی، ممکن است مخاطبانی باشند که نشریه ای را فقط برای خواندن یادداشت های یک شخص خاص تهیه کنند.

یادداشت های قوی و ثابت می توانند به مرور شمار خوانندگان یک نشریه را افزایش و باعث جذب مخاطبان جدید شوند.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0