Skip to content

استراتژی محتوا ؛ استراتژیست محتوا

By | Published | ۱ دیدگاه

“استراتژی محتوا” توضیح ساده ای دارد.این مطلب شمارابامفهوم“استراتژی محتوا” و اینکه به چه کسی می توان گفت استراتژیست محتوا، آشنامی کند.

برای درک بهتر و روشن شدن موضوع، کلمات این عبارت رابه صورت مجزا بررسی می کنیم:

استراتژی محتوا-استراتژیست محتوا

معنی لغوی ” استراتژی” :

کلمه “استراتژی” در زبان فارسی به اندازه کافی جا افتاده ورایج است. به همین خا طر شنیدن این کلمه تا حدود زیادی معانی مشابهی را به ذهن همه ما متبادر می کند. برای اینکه در موضوع بحث بیراهه نرویم تعریف روشن تری به مخاطب ارائه می کنیم:

معادل فارسی  کلمه “استراتژی”:  فن، شگرد، حیله، طرح و برنامه است.                                                                                                     

مثال ساده برای ” استراتژی” :

ما در زندگی روز مره نیازمند خرید مایحتاج هستیم .مثل خواروبار،میوه وسبزی ،نان ،شیر لبنیات و…شاید یکی از ساده ترین اشکال تدوین استراتژی در صحنه اجتماع، همین طرح وبرنامه خرید هایمان باشد.

مثلا با خود می گوییم :

  • اول فلان خرید را انجام دهم .
  • آن جنس را از مغازه دار منصف محل بخرم.
  • رفتارم با کسبه محل چطور باشد.
  • چه موقع خرید کنم؟
  • از کدام مسیر بروم که در آخر نان هم بگیرم.

هر یک از ما برای این کار ها استراتژی و شیوه ای مخصوص به خود داریم.این ها جزو استراتژی های روز مره ما هستند.

  معنی “محتوا” :

“محتوا” در لغت یعنی ظرف ، مظروف ،جا و محل قرار گرفتن. محتوا به معنای عام هر چیزی است که از تعامل و ارتباطات حاصل شود. اما در بحث تخصصی، “تولید محتوا” عبارتست: از محصول اندیشیده شده و ارزشمند که به مخاطب عرضه می شود.

مثال ساده :

خاطره ای که در جمع دوستانه تعریف می کنیم. گفت و گوی ساده با دیگران و به نوعی همه رفتار ما “تولید محتوا”ست. اما همانطور که گفته شد در این بحث اختصاصی نظر مان “تولید محتوا” یی است که در تعریف محتوای ارزشمند بگنجد.

مانند کالا دارای قیمت باشد.حالا این “محتوا” می تواند در قالب های مختلف دیداری،شنیداری،مکتوب ،دیجیتال یا ترکیبی از اینها باشد. ملاک، ارزشمند بودن است.(از این جهت که بتواند نیازی را رفع کند.)

 در مورد محتوا بیش از این بدانید :      

محتوا یعنی چه ؟

برسیم به بحث اصلی مان استراتژی محتوا :

“استراتژی محتوا” چیست؟

“استراتژیست محتوا” چه کسی است؟

ما تعاریف ساده و کابرد های روزه مره این واژه را گفتیم .دو واژه “استراتژی” و“محتوا” در معنا کاربردی به اندازه طول عمر بشر دارند. چرا که انسان همیشه درپی برنامه ریزی و “تولید محتوا”ست.به عبارتی هر دو واژه در طبیعت و ذات وجودی ما جای دارند.

اما ترکیب استراتژی به علاوه محتوا، می شود موضوع صحبت ما. این مفهومی جدید با کاربردی نوین و کاملاً تخصصی است.

تاریخچه کاربرد عبارت “استراتژی محتوا”

شاید سابقه کاربرد  این عبارت به زحمت به دو دهه برسد. چرا که موضوع محتوا و فرآورده های محتوایی وتولیدات جانبی آن به واسطه توسعه تکنولوژی، موجودیت یافتن شبکه های اجتماعی، توسعه ارتباطات و نیاز به تولید محتوای با کیفیت برای مخاطب فضای مجازی بوده است.

“استراتژیست محتوا”و“استراتژی محتوا” از آنجا رایج شد که شبکه اجتماعی فیس بوک (facebook) در سال ۲۰۰۶ یک عنوان اجرایی را با این نام برای ارتقای سازمان مدیریت محتوایش عملیاتی کرد.

استراتژی محتوا

تعریف:

مجموعه راهکارها،طرح و برنامه ،نقشه راه و تدابیری که در جهت نحوه ارائه محتوا به لحاظ مضمون،معنا، قواعد زیبایی شناختی و حتی طراحی شکلی آن است.

“استراتژی محتوا” شامل مراحل اندیشه اولیه ،برنامه ریزی،تولید (ارائه)انتشار(عرضه) و مدیریت و باز نگری محتوا را در بر می گیرد.

اگر بخواهیم توضیح کوتاهی به بحثمان اضافه کنیم :

هر روای روایت  مخصوص به خودش را دارد.پس به اندازه تعداد آدمها “استراتژی” داریم .برای تدوین “استراتژی محتوا” به طور کلی نیاز داریم به :

  • اندیشدن درباره موضوع محتوا
  • شیوه جمع آوری مطلب و مستندات
  • نحوه ارائه آنها
  • عکس العمل در برابر باز خورد ها و باز نگری مجدد !

به مجموعه تمهیدات و راهکارهایی که در مسیر ارائه محتوایمان به مخاطب(گیرنده پیام) اتخاذ می کنیم ، اصطلاحاً “استراتژی محتوا” گفته می شود.در یک جمله “استراتژی محتوا” پی ریزی فونداسیون برای طراحی، تولید ، عرضه و مدیریت محتوای  به شمار می آید.

به چه کسی می گویند؟

استراتژیست محتوا

کسی که استراتژی کار خاصی را می داند، استراتژیست آن کار است.“استراتژیست محتوا” کسی است که زمانی را در این کار(تولید وانتشار محتوا) صرف کرده است.(به عنوان شرط لازم و نه کافی)

استراتژیست محتوا چم وخم کار را می داند. راههای رسیدن به هدف، ابزار و لوازم را می شناسد . خلاصه تجربه و مهارت لازم را در این رشته بدست آورده .

به عبارت دیگر “استراتژیست محتوا” تولید کننده ای است که مهارت “تولید محتوا” را می داند.و افزون بر این قدمی دیگر برداشته و با کسب دانش و تجربه و آزمون وخطا مهارت ارائه برنامه ای موفق و بازار پسند را برای روش های روز آمد “تولید محتوا” آموخته است.

چکیده و برآیند بحث استراتژی محتوا :

“استراتژی محتوا”،از مولفه های مهم و کلیدی “تولید محتوا”ست.“استراتژی محتوا” چارچوب هایی دارد .اما در عین حال قانون دائمی و تغییر ناپذیری هم در کار نیست. خلاقیت ،سلیقه،تشخیص و… مجموعه ای از توانایی های یک استراتژیست واقعی را شکل می دهد.

 مقاله جامع کاربرد های تولید محتوا:     ۷ کار کرد شاخص تولید محتوا

شاید به نوعی بشود گفت :

استراتژیست های واقعی در همه جوامع معدود و انگشت شمارند. اما اگر تفکر صفرو صدی نداشته باشیم. باید بپذیریم که هر یک از ما در حد تلاش و تجربه اندوخته مان می توانیم در این وادی صاحب سبک و جایگاه ویژه خود باشیم.


  • بحث کلی و بدون حاشیه پیرامون “استراتژی” و “استراتژیست محتوا” بود.
  • امیدوارم سودمند و مفید باشد.
  • از ابراز نظر و راهنمایی شما دوست گرامی نهایت بهره را خواهم برد.
  • در صورت تمایل می توانید در این بحث شرکت کنید .
  • با ارسال کامنت “محتوا ۲۰” را همراهی کنید.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۱ Response

  1. تهمینه - sh گفت:

    از بیان ساده ای که در توضیح مطالب دارید تشکر می کنم .
    ممنون می شم اگه همراه با مثال و کاربردی تر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0