Skip to content

۲۷ گام برای تولید محتوای جذاب

By | Published | ۵ دیدگاه

Table of Contents

راز «محتوای جذاب» در چیست؟

درآغاز:

مقاله آیین نامه تولید محتوای جذاب، فاکتور های موثر برای ایجاد جذابیت در تولید محتوا و مشخصاتی که به جذاب بودن محتوای تولید شده ما کمک می کند را بطور مشروح بیان کرده است:

می خواهم “جذاب” بنویسم…

بی شک هر نویسنده و محتوا نویسی دلیل، هدف و انگیزه ای برای کارش دارد. برای برآورده شدن نیازش، دست به قلم شده یا به هر شکل به تولید محتوا می پردازد.

موضوع مهم این است که وقتی از ما در مورد دلایل کارمان سوال می شود،بعضاً خودمان هم دلایل روشن و مسیر از پیش تعیین شده ای برای کارمان در نظر نداریم !

این نوشته سعی کرده تا مهمترین موارد و عناصر جذاب کننده محتوا را به شکل یک شیوه نامه جامع ،برای علاقه مندان و تولید کنندکان “محتوا”  گرد آوری و تقدیم نماید.

 

برای خلق محتوای جذاب نیاز داریم  :

 برنامه – هدف و استراتژی روشن

هر چه دلایل و «استراتژی» کارمان را روشن تر کنیم، تعریفمان از کار هم عملیاتی تر شده، با کیفیت بالاتری جریان پیدا می کند .در این صورت نتیجه بهتری هم از تلاشمان خواهیم گرفت.

به این ترتیب احتمال رضایت و پسند مخاطب هم به مراتب افزایش خواهد یافت.بسیاری از ما به اشکال مختلف تولید محتوای همگانی می کنیم . یا مایل به تولید محتوا  در قالب هایی مثل این نمونه ها هستیم :

<<< تولید محتوا قالب ها و موضوعات مختلفی را شامل می شود >>>

 

– می خواهم در یک “شبکه اجتماعی” که قبلاً عضو آن شده ام مطلب منتشر کنم.

– می خواهم برای “وبلاگ شخصی” ام مطالب با کیفیت تولید کنم.

– علاقه دارم “وبسایت شخصی” دایر کنم و مطالبش را خودم تهیه و تولید کنم.

– دوست دارم یک “کپی رایتر”(تبلیع نویس)شوم و متن های جذاب و مشتری پسندی بنویسم.

– می خواهم یک “نویسنده محتوا”ی حرفه ای باشم (یا هستم).

– سعی می کنم خودم و کیفیت هایم را ارتقاء داده و به روزرسانی کنم.

 

  بازاریابی محتوا – content marketing

شناخت دقیق مخاطب و وسیله ارتباطی

قبل از هرچیز باید گفت که برای تولید“محتوای جذاب” پارامترهایی مثل: مخاطب، رسانه (وسیله ارتباطی)، هدف، تولید کننده (فرستنده پیام) و حتی متغیر هایی مثل زمان و مکان، سن و جنسیت باید مورد توجه قرار گیرد.

   مثال :

——- داستان نویسی برای یک کودک با فرد میانسال تفاوت های اساسی دارد.

 ——نویسنده قهار و تولید کننده محتوای دیجیتال برای وبسایت ها همزمان که یک متن با کیفیت می نویسد، می خواهد نکات مربوط به سئو (بهینه نویسی برای موتورهای جستجو) را هم رعایت کند و نوشته اش نظر مخاطبان بیشتری را جلب کند.

 ——کسی که وبلاگش مربوط به تخصص خاصی در علم پزشکی است در همان زمینه بصورت ویژه و اختصاصی پست می نویسد.

 

اگر مایل به مطالعه مطلبی دیگر در مورد اهمیت تولید محتوای اختصاصی هستید این مطلب را هم بخوانید:


 موارد ذکر شده بالا را مقایسه کنید با کسی که فقط می خواهد چند مدل کالا، مثلاً شامل ۱۰ قلم جنس را به شکلی مشتری پسند و گیرا معرفی کند.برای هر نیاز محتوای خاصی لازم داریم

هر نیاز و تقاضایی سبک خاصی از تولید محتوا را طلب می کند. ما با انتخاب و به کارگیری  این روش ها  به آن تقاضا پاسخ می دهیم.  

 

       نکته ۱ : برای کسانی که می خواهند کار “تولید محتوا” انجام دهند

کار تولید محتوا دامنه وسیعی دارد. موضوعات و مقولات مختلفی را هم در بر می گیرد.

هر یک از ما با توجه به نیاز، استعداد و توانایی مان می توانیم دریک یا چند مورد متمرکز شویم .

با تمرین ،آموزش و پشتکار می شود به عنوان متخصص و تولید کننده توانمند معرفی و مطرح شویم.

 

همه ما نقاط قوت و ضعف داریم

بزرگترین ادعا می تواند این باشد. چند سال پیش شروع کردم. حالا قدری از شما جلو تر هستم. این مایه امیدواری است. یعنی اینکه هریک از ما می توانیم با تلاش،خودمان را به پیشرو ها برسانیم!

همه ما می توانیم شرو ع کنیم و در این بازار رقابتی جای خودمان را پیدا و باز کنیم. همه ما در حال یاد گیری هستیم. فقط کمی جلوتر و یا چند متر و پله عقب تر از دیگری حرکت می کنیم.

بعضی ها نیاز به مکمل دارند !

ممکن است یک نفر در زمینه نویسندگی عالی باشد ولی بازاریابی را با همان کیفیت انجام ندهد.یا در مورد «سئو» seo مطالب خبره نباشد. یا در مسائل فنی توانایی کمتری داشته باشد.

یک نفر را در نظر بگیرید که طراح وبسایت عالی است، اما قلم گیرایی ندارد. مطالبی که می نویسد خیلی شیوا و کاربر پسند از آب در نمی آید.

اما همین شخص هم می تواند با کسی که توانایی نوشتن بهتری نسبت به خودش دارد یک تیم کار آمد تشکیل دهد.

در کار های تیمی عملاً به همین شکل است و افراد همدیگر را کامل می کنند. هر کس مهارت و استعداد خاص خودش را دارد.

مطالعه در مورد موضوع »محتوا»

همانطور که گفته شد تولید محتوا موضوعات متعددی را شامل می شود. ما ناچاریم که مطالب را طبقه بندی کنیم. پس طبیعی است که موارد را در مقالات جدا از هم به اشتراک بگذاریم.

از این که بگذریم موضوعات هم ثابت و همیشگی نیستند .زمانی موضوعی مورد استقبال بیشتر قرار می گیرد. مورد دیگر توسعه می یابد.یک چیز دیگر منسوخ و بی ارزش می شود. پس نیاز به،”به روز رسانی” دائماً وجود دارد.

 

شگردها و نکته ها 

راهکارهای جذاب شدن محتوا

تولید محتوای جذاب-atractive content

در این نوشته، توضیحات مقدماتی و عمومی پیرامون تولید محتوا، و مواردی که باعث می شود نوشته ای را جذاب بنامند، توضیح داده شده است.

نکات فنی مربوط به اشکال دیگر نوشتار، انواع رسانه و انتخاب های ما و همه موضوعات مربوط به محتوا در نوشته های دیگر ،تقدیم حضورتان می شود.

گام اول:

         اصلی ترین الویت ما باید تمرکز روی” تولید محتوا ” باشد  

ابتدایی ترین قدم برای موفقیت در تولیدمحتوا ،تمرکز داشتن روی موضوع و هدف از پیش تعیین شده است. تولید محتوا مهمترین دلیل و از فاکتور های ثابت و همیشگی ارتباط ، دیده شدن، بازاریابی و تبلیغ است.بقیه مسائل در الویت های بعدی قرار می گیرند. (اگر چه هر فاکتوری در جای خودش مهم و قابل تامل است).

توصیه های عمومی !

  • یکی از نقاط ضعف من همین میل ویرانگر! و علاقه به حاشیه هاست.دست بردن در مقولات و مواردی که بعضاً چندان تسلطی هم به آنها ندارم.
  • مثل دانستن رتبه وب سایت به صورت مکرر که از قضا خیلی هم در اختیار من نیست و کنترلی روی این نتایج ندارم .
  • یا دستکاری ،انگولک و خلاصه کارهایی که بعضاًساعت ها وقت آدم راتلف می کند.
  • دردسر ها و دوباره کاری های بی دلیل هم دنباله طبیعی این کارهاست.
  • به تجربه می توانم بگویم که رعایت الویت ها و متمرکز شدن روی هدف اصلی می تواند برگ برنده تان باشد.
  • پرداختن به مسائل جنبی و غیر ضروری می تواند بعد از مدتی خسته تان کند، یا موجب دلسردی تان شود.

توصیه اول تمرکز روی کار تولید محتوا

می دانم کسی که کار تولید محتوای حرفه ای انجام می دهد می خواهد نتیجه و بازخورد کارش را بداند. بفهمد کجای کار است .نقاط ضعفش را برطرف کند. خودش را اصلاح کند و بهتر شود.

اما باز هم توصیه اکید برای شروع کار همین می تواند باشد. اول تمرکز روی تولید محتوا و بعد بصورت تدریجی و همزمان با تسلط نسبی در کار، و کسب تجربه و افزایش دامنه عمل و توسعه دادن.

خوب است بخوانید:

 ۷ کارکرد شاخص تولید محتوا

پس تا اینجا ما در مورد بند اول آیتم های الویت دار تولید محتوا توضیح دادیم.

۱- الویت و تمرکز روی” تولید محتوا” (توضیح داده شد)

۲- شروع کنید (منتظرمناسب شدن شرایط نباشید)

برای کار تولیدمحتوای جذاب ،بخصوص نوشتن که پایه اصلی تولید به شمار میاد،احتیاج داریم به حال و حوصله و دل و دماغ! که معمولاً به ندرت پیش میاد.حد اقل برای من که اینطوره. خب من علاقه به نوشتن و گفتن دارم.اما وقتی فکر می کنم که چطوری چیزی که توی سرمه روی کاغذ بیارم یا روی صفحه تایپ کنم، کمی تعلل می کنم.

به خاطر وسواسی که در انتخاب موضوعات ،کلمات ،و استراتژی و سایر عواملی که احتیاج به انتخاب و تصمیم و فکر کردن داره ،دست نگه می دارم و می گم حالا باشه بیشتر روی موضوع فکر کنم .واقعیت اینه که دست دست و امروز و فرداکردن انرژی و انگیزه که ایجاد نمی کنه هیچ،اون ته مانده حس و حال آدم رو هم می گیره!

۳-خودتان را مقید به انجام کار کنید

یک راه معقول، در دسترس و کاربردی برای شروع وجود داره .خودمان را مقید به انجام کار و برنامه تنظیم شده کنیم .مثلاً بگوییم در هفته n تا مطلب می نویسم. فلان روز حتماً آن کار خاص را انجام می دهم . روزانه راس ساعت مقرر شروع به نوشتن می کنم. 

منتظر مساعد شدن اوضاع نباشید .شروع کنید . وقتی به میل درونی علاقه به اتلاف وقت و تنبلی کردن غلبه کردید حالتان بهتر می شود .می بینید که دارید کار می کنید و به همین شکل از خودتان و کارتان رضایت پیدا می کنید.

فرمول بی نظیر پیدا کردن سوژه های جذاب

من چند سال در مطبوعات بوده ام. هنوز هم به شکلی با کار نویسندگی مطبوعاتی در ارتباط هستم.تحصیلاتم هم علوم ارتباطات با گرایش روزنامه نگاری بوده. قبل از این ها هم علاقه مند پی گیری اخبار و رویدادهای اجتماعی بودم.شاید این ها بتونه به نوعی مقدمه و انگیزه ای برای شروع باشه. ولی به تنهایی باعث نویسنده شدن نمی شه.

توی مدرسه برای نوشتن انشایی با موضوع ساده و جواب روشن علم بهتر است با ثروت ،میمردم و زنده می شدم.از بس که توی انتخاب واژه ها وسواس داشتم . هیچ وقت هم به عنوان انشاء نویس خوب کلاس انتخاب نشدم بماند، خودم هم از خواندن انشای خودم بیزار بودم .

همیشه نتیجه نوشتنم، یک موضوع و داستان بی سر و ته می شد که خودم هم از به اشتراک گذاشتنش خجالت می کشیدم! بعدها هم همینطور بود در کلاس،دانشگاه و تحریریه روزنامه و…جاهای مختلف که کار نویسندگی داشته ام.

وقتی مجبور باشی!

همیشه فکر می کردم و مترصد بودم که سوژه ای ناب توی ذهنم بیفته . چیزی که باعث بشه زحمت سوژه یابی من کم بشه. کلمه ای ،جمله ای،کل مطلب که زیاده خواهی میشه! اما اوضاع همیشه معمولی بود. مجبور بودم کلی با خودم کلنجار برم. همیشه تا دقیقه نود صبر می کردم . آخرش فقط اجبار باعث می شد که دست به قلم بشم.

نکته طلایی این جاست !            

مکانیزم سوژه یابی

بعد از سالها به این نتیجه رسیدم که هیچ موضوع جذابی بدون دلیل و واسطه نمی تونه وارد ذهن ما بشه.حتی الهامات عارفانه هم زمانی ظاهر می شن که خلوص نیت و طی مقدمات و مراحل از طرف سالک صورت گرفته باشه.مکانیزم سو‍ژه یابی هم دقیقاً به همین شکله.فقط کیفیت ها فرق می کنه!

معجزه اتفاق می افتد !

ما برای اینکه سو‍‍ژه و موضوع دلخواهمان را پیدا کنیم ،محتوای مناسب و با کیفیت ارائه دهیم و در کارمان پیشرفت کنیم، باید چارچوب های حرفه ای داشته باشیم:

– صبح ها راس ساعت معینی شروع به کار کنیم

مثل یک کارمند یا کسی که در جایی استخدام شده و قانوناًباید راس ساعت مقرر سر کار حاضر شود و یا مقدار زمان و ساعث معینی در هفته کار کند.

– حرفه ای عمل کنیم 

موقع کار فقط به فکر انجام کار باشیم .بقیه دلمشغولی ها را کنار بگذاریم.

– با رفتارمان به خود تلقین کنیم

خود تلقینی یک تکنیک مهم و اثر گذار است و در هر صورت (مثبت و منفی) اثر می کند. ما دائم باید به خودمان بگوییم که یک نویسنده هستیم. می توانیم با رفتارمان این موضوع را به خود بقبولانیم.

– با لباس رسمی شروع به کار کنیم

برای نویسندگی الزاماً نباید کارمند اداره باشیم . لازم نیست حتماًدر یک دفتر اختصاصی حاضر شویم . ما در خانه و محل سکونت هم می توانیم همان کارها را انجام دهیم .بعضی وقتها هم با کیفیت بالاتر . منتها باید شرایط را مناسب کنیم.یکی همین رسمی بودن است .

اگر حواستان در خانه پرت می شود و نمی توانید خوب روی کارتان تمرکز کنید. شرایط را عوض کنید. فکر کنید کارمندی هستید که در اداره مشغول کار کردن هستید.

می توانید داخل اطاق بروید . از اهل خانه هم بخواهید تا ساعتی که شما تعیین می کنید ، وارد نشوند. به این شکل تا حدود زیادی می توانید اوضاع دلخواه را بوجود بیاورید.

پوشیدن لباس رسمی و آراستگی ظاهر و بازآفرینی محیط حرفه ای یک تکنیک روانشناختی است . تلقین به خویشتن، اثر کاملاً ملموسی روی کارتان خواهد داشت.

۴-ما همزمان “تولیدکننده” و “مصرف کننده” ایم

به یاد داشته باشیم که تولید و مصرف محتوا همزمان صورت می گیرد. جالب است، ما در همان حال که برای تولیدمحتوای خودمان تلاش می کنیم بصورت توامان از تولیدات دیگران برای تولید محتوایمان بهره می بریم .

هر فرد در زندگی اجتماعی وامدار دیگران است در حالی که خودش هم خدمتی برای دیگران انجام می دهد . موضوع “ارتباط” و  «تولید محتوا”» هم از ابتدا رابطه بده و بستان بوده و خواهد بود.

اما در عصر حاضر سرعت و نیاز به «محتوا» به حدی است که کلمه جدیدی متداول شده، که ترکیبی است از دو واژه تولید کننده و مصرف کننده .

تولید کننده    Producer

                    ⇐   prosumer تولید و مصرف کننده
مصرف کننده  consumer

 

۵- مطالعه مداوم و بروز نگه داشتن اطلاعات

روشن است که تولیدمحتوا به معنای واقعی نیازمند به روز رسانی اطلاعات و مطالعه تخصصی است. لازم است که حداقل در زمینه ای که داریم محتوای تخصصی ارائه می دهیم . دانش و اطلاعات روزآمد را پی گیری و کسب کنیم.

۶- رصد کردن سایت های هم راستا و احیاناً رقیب

این مورد باید همیشه مورد نظر باشد و همیشه به سایت هایی که هم راستا با ما فعالیت دارند،توجه و دقت نظر ویژه داشته باشیم.این جزئی از کار است و ما از هم و مطالب هم مطلع می شویم و می توانیم بهره ببریم و اگر رقیب هستیم تلاش کنیم تا کیفیت ها را ارتقاء دهیم.

۷- استفاده از«اینفو گرافیک» در جهت بالا بردن کیفیت محتوا

استفاده از تصویر اینفو گرافیک در محتوا

مطالبی که در آن از اینفو گرافیک استفاده می شود، می تواند نقش پر رنگی در بالا بردن کیفیت محتوای تولید شده داشته باشد. در زمینه دیجیتال مار کتینگ هم نقش آن موثراست .و با عنوان بسیار اثرگذار تحلیل شده است. (اینفوگرافی به تصاویر اطلاع رسان که می تواند با نوشته هم همراه باشد می گویند.)

توجه داشته باشید  ←  راه رشد و پیشرفت

با رعایت نکات و آیتم های فرموله شده ترقی می کنید. به مرور زمان می توانید به عنوان یک نویسنده و کارشناس،تولید کننده و کارآفرین شناخته شوید و کسب رتبه و اعتبار کنید.

موارد بالا نکاتی است که رعایت آنها برای نوشتن و اصولاً تولید هر گونه محتوا الزامی و ضروری است. اما موارد دیگری که جنبه تکمیلی دارد و بیشتر در وبلاگ نوسی و محتوای وبسایت کاربرد پیدا می کند به صورت فهرست وار آمده است.

۸- به کار بردن کلمات کلیدی در محتوا

گفتیم داشتن هدف روشن جزو شرایط اولیه موفقیت یک نویسنده حرفه ای محتواست. وقتی موضوعات، و افکارمان را بیشتر وارسی کنیم ،می بینیم که بیشتر وزن نوشته ما روی واژه های  خاصی سنگینی می کند.

این کلمات محوری دلیل و هدف ما برای تولید محتواست.این کلمات را اصطلاحاً کلمات کلیدی ( key words) می گویند.

  دانستنی ها برای تولید محتوا :    

    محتوا چیست؟

لیست کلمات کلیدی :

برای تولید آگاهانه و هدفمند لازم است که روی موضوع و دلایل و نحوه تولید محتوای خود از قبل خوب فکر کرده باشیم و با تدوین استراتژی مناسب شروع به کار تولید محتوا کنیم .این لیست کلمات کلیدی همه جا کاربرد خواهد داشت. ما را در مسیر نگه می دارد . دائم هدف اصلی را گوشزد می کند .

به کار بردن آن از الزامات سئو مناسب برای محتواست، در جذب مخاطب نقش دارد. می تواند مخاطب را تبدیل به مشتری کند. و به نوشته ما وجهه تخصصی می دهد.

می پرسید دلیل این استقبال مخاطب از چند کلمه خاص چیست؟

خیلی ساده است. مخاطب برای این به شما مراجعه کرده تا در مورد همان کلمات خاص و کلیدی اطلاع کسب کند .ما با به کار بردن این کلمات و به دنبال آن بازاریابی، از راه های مختلف به مخاطب می گوییم که ما در این مورد اطلاعات به شما عرضه می کنیم.

بیایید در فلان آدرس (وبلاگ،سایت،شبکه اجتماعی و…) و نوشته ،صدا،تصویر عکس و یا به هر حال محتوایی که برای شما تولید کرده ایم را ببینید یا بشنوید. 

به این ترتیب شما یک مخاطب هم راستا با هدفتان را فرا می خوانید و در طرف دیگر مخاطب با دیدن کلمات کلیدی و احساس نیاز و انگیزه و سپس کسب اطلاع به شما مراجعه می کند. این پروسه مهم خود می تواند باعث رشد و افزایش رتبه و یا سکون عدم استقبال از کار تولید محتوای ما شود.

۹- تیترهای های جذاب و گیرا بنویسید

عنوان مطلب اولین قسمتی است که مخاطب بوسیله آن با محتوای شما ارتباط برقرار می کند. اگر ناقص، نا مفهوم یا الکن باشد . احتمالاً قدرت اثر گذاری کمتری هم خواهد داشت.

علاوه براین ها کار نوشتن تیتر احتیاج به صرف وقت و تمرین و تجربه هم دارد. (قابل توجه کسانی که می خواهند نویسنده حرفه ای باشند)

۱۰- توجه به خصوصیت “رفع نیاز”

این احتیاج به توضیح ندارد. محتوای ما باید در پاسخ به یک نیاز نوشته شود.سئوالی را پاسخ دهد. آموزشی ارائه کند. و به هر حال کار کردی داشته باشد.

مثال:

این مطلب برای رفع یک نیاز نوشته شده. من معمولاً برای گرفتن جواب سئوالاتم به فضای وب مراجعه می کنم.با سرچ کردن ، موضوعی رو که دنبالش هستم رو پیدامی کنم.

خیلی وقت ها مطالب تکراری ،کپی و سطحی هستند. بعضی وقت ها هم جاهایی می ری که واقعاً لذت می بری از توضیح و اطلاعاتی که بدست آوردی .احساس برنده بودن می کنی.

سعی کردم با این نوشته یک شیوه نامه مختصرتولید کنم .برای کسانی که به دلایل مختلف تجاری ،کسب و کار، علاقه به نویسندگی و هر دلیل دیگه دوست دارند در وب محتوا تولید کنند.

چون قبلاً خودم هم به دنبال همین موضوع در فضای دیجیتال گشته بودم. البته مطالبی که پیدا می کردم، خیلی منسجم نبود . به همین خاطر من مجبور بودم زمان زیادی رو بین سایت های مختلف در رفت وآمد باشم .

۱۱- کار با کیفیت ارائه دهید

در کاری که می کنید توجه داشته باشید که با تمام توانایی تان تولید کنید. کار سطحی و سمبل کردن به مزاق مخاطب خوش نمی آید.خودتان هم بیشتر و قبل از همه می دانید که چه کرده اید!

به هر حال همین مطالب رزومه و شناسنامه کاری شماست و از طریق همان ها شما را خواهند شناخت .پس به عنوان یک اصل اساسی، ارائه گر کار با کیفیت باشید.

کار با کیفیت و محتوای مناسب تولید کنیم

۱۲- قانون تناسب و تولید محتوا !

هر ظرفی گنجایشی دارد.در تولید محتوا رعایت نکاتی ضروری است. جملات را ساده کنیم:

  • حوصله مخاطب را بی جهت سر نبریم.
  • جمله ها را بی جهت کش دار نکنیم.
  •  مفاهیم را به مناسب ترین شکل توضیح دهیم.

در مورد مطالب طولانی

اگر مطلبی که می خواهیم به مخاطب منتقل کنیم طولانی است در ۲ یا چند قسمت مجزا ارائه کنیم. وسیله و رسانه مناسب هر محتوا یی را بشناسیم و در همان قالب توضیح دهیم.خلاصه مواظبت کنیم که مطلب به شیر بی یال و دم تبدیل نشود!. 

۱۳- محتوای انتقادی تولید کنید

لازم نیست و خوب هم نیست که مثل هم و از روی دست هم بنویسیم. امکان اشتباه برای همه وجود دارد. حتی بهترین ها هم می توانند اشتباه کرده باشند.

ما می توانیم نظر مان را حتی در مورد قوانین به ظاهر پذیرفته شده هم بیان کنیم.در مورد مطالب نظر دهیم. مطلبی را با دلیل موجه رد کنیم. تفسیر کنیم. مقایسه کنیم . ترتیب و الویت بندی کنیم.

اندیشه انتقادی باعث رشد می شود باعث روشنگری می شود کیفیت ها را بالا می برد. از نظر کیفیت و منفعت کاری هم برای ما اعتبار و جایگاه میسازد. و… تولید ما را متمایز می کند.

تکنیک مخالف نویسی !

در بعضی از سایت های تولید محتوا دیده ام که می گویند: “مخالف بقیه بنویسید”!!!. و توجیه شان این است که این باعث جلب توجه می شود و در نتیجه برای شما مشتری می آورد. به هر حال این هم شگردی است.

در این باره خودتان باید قضاوت کنید. خوب است یا بد، هر کس انتخاب خودش را دارد. مرز انتقاد،انصاف،مخالفت ، سیاه بازی و جنگ زرگری به هم نزدیک است!.

۱۴- در باره شگردهای کسب و کارتان هم بگویید

مخاطب بسیار علاقه مند به دانستن رازهای مگو و شگردهای ویژه است.برای جلب نظرش می توانید شمه ای از این ظرافت های کسب و کارتان را رو کنید.سود مطرح کردنش دو جانبه است.

شما اعتماد سازی می کنید و به رقیب احتمالی اطلاعات می دهید.در عوض اعتماد متقابل + مشتری بالقوه بدست می آورید.

۱۵- به روز رسانی مداوم محتوای تولید شده

محتوایی که تولید می کنید، نیاز به مرمت، ویراستاری، تغییرات و بهینه سازی دارد. از این ها گذشته بعد از مدتی محتوا شامل مرور زمان شده و بعضی مطالب و به خصوص نکات و موارد مربوط به آمار و تکنولوژی روز، غیر قابل استناد می شود. لینک ها و بقیه مطالب هم کم و بیش نیاز به وارسی و روزآمد شدن دارند.

۱۶- مطالب بلند بنویسید

تولید محتوای طولانی از جهات مختلف مناسب است. مخاطب را بیشتر در اختیار دارید و امکان اثر گذاری بر او افزایش می یابد. مورد نظر و علاقه موتورهای جستجوست.

باعث لینک دهی و قدرت مانور بالاتر از طرف شما می شود. مخاطب می تواند بهره بیشتری از محتوای تولید شده ببرد.

البته معیار شناسایی مطلب مهم بیشتر حالت توصیه ای دارد و آن اینکه سعی شود از ۵۰۰ کلمه کمتر نباشد . بالای ۵۰۰۰ کلمه نباشد. اگر از ۴۰۰۰ کلمه بیشتر است سعی کنید در دو مقاله موضوع را مطرح کنید.

۱۷- محتوای آموزشی تولید کنید

  • تولید محتوای آموزشی کیفیت محتوای شما را بالاتر می برد.
  • ترافیک وبسایت شما را بالا می برد. مشتری دائمی دست و پا می کند.
  • وجهه خوبی به کسب و کارتان می بخشد.
  • باعث رضایت مخاطب می شود.
  • از آنجا که به صورت پیش فرض همه فعالیت شما باید درجهت رضایت مشتری باشد .این کار در جهت رفع نیاز و موجبات رضایتمندی مخاطب است.

۱۸- رعایت آیین نگارش درمحتوای مکتوب

یکی دیگر از الزامات تولید محتوا رعایت مسائل مربوط به آیین نگارش مطلب است. مثل نقطه،ویرگول،جمله بندی،پاراگراف،شیوایی و روانی جمله ها،املای کلمات و سایر مسائل که هم در زیبایی و هم در کیفیت سئو وبسایت موثر است.

استفاده از سئو مناسب

محتوای جذاب – افزایش رتبه وبسایت با سئو مناسب- محتوا۲۰

۱۹- رعایت نکات مربوط به سئو ( seo)

برای افزایش رتبه و قرارداشتن در کورس رقابت باید نکات مربوط به بهینه سازی را در راستای جلب نظر موتورهای جستجو ( بخوانید گوگل) در برنامه کارمان داشته باشیم و رعایت کنیم.

۲۰- از “کلمات کلیدی” استفاده کامل کنید

کلمات کلیدی علاوه بر آنکه نشان دهنده الویت و هدف تولید محتوای ماست از نظر مسائل مربوط به سئو و دیده شدن در موتور های جست و جو باید معیارهایی داشته باشد. هر تولید کننده باید در اندازه قابل قبول این نکات را در محتوایش بگنجاند.

۲۱- انتشارمطالب با کیفیت از دیگر وبسایت ها

اگر مطلب مناسب و قابل قبولی به چشمتان خورد که احساس می کنید از نظر مخاطب شما هم پذیرفته می شود، می توانید آنرا در رسانه تان منتشر کنید.

البته ذکر منبع لازم است و حرفه ای بودنتان را به رخ می کشد.ضمن اینکه در بلند مدت از همین راه می شود.بک لینک های ارزشمندی به دست آورد.

۲۲- لینکدهی بین صفحات و مطالب وبسایت

برای دسترسی آسانتر و معرفی بهتر محتوا آنها را در وبسایتتان به هم متصل کنید تا مخاطب و موتورهای جستجو دسترسی بیشتر و آسانتری به محتوای شما داشته باشند.

۲۳- استفاده صحیح از”متا تگ” ها (tags meta ) (برچسب ها)

از “متا تگ ها” که بخش عمده آن همان “کلمات کلیدی” برچسب شده به محتوای شماست درست و اصولی استفاده کنید.

از مهمترین آنها متا تگ عنوان ( title meta) و متا تگ توضیحات ( description meta) و بقه متا تگ ها هم در جای خود دارای اهمیت هستند.

۲۴- از تولید “محتوا”ی”کلاه سیاه” برحذر باشید!

این تکنیک مواردی را شامل می شود که جزء روشهای غیر تالیفی ، کپی برداری شده ،مجعول و منسوخ به حساب می آید. و از اعتبار وبسایت می کاهد.

این روشها اگر چه ممکن است در کوتاه مدت تغییر اندکی در بالا آوردن وبسایت داشته باشد. اما با استناد به شواهد، روشی منسوخ است و در بلند مدت کارکرد منفی خواهد داشت.

مثل: خرید لینک،کامنت های اسپم،محتوای کپی شده،به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی و موارد دیگر.

تولید محتوای جذاب- خودتان را به مخاطب معرفی کنید

۲۵- خودتان را به مخاطب معرفی کنید

معمولاً مخاطب دوست دارد از تولید کننده محتوایی که مورد توجهش قرار گرفته اطلاعاتی داشته باشد. با معرفی می توانید تاثیر مثبتی بر ذهنیت مخاطبان

داشته باشید. ( البته منظور معرفی خوب و صادقانه است).

۲۶- معرفی منابع و لینک دادن به آنها

اگر در محتوای تولید شده از منابع دیگر استفاده یا نقل قول مستقیم دارید، حتماً آن را عنوان کنید. منطقی است که اگر مناسب باشد، لینکی برای ارتباط با همان منبع اصلی ایجاد کنید.

۲۷- محتوایتان درگوشی های همراه هم خوب دیده شود

با توجه به رشد تکنولوژی در حال حاضر حدود نیمی از کاربران توسط گوشی های همراه وارد صفحات وب می شوند. این آمار پیوسته روبه افزایش است . اگر می خواهید بیشتر و بهتر دیده شوید، لازم است که علاوه بر مانیتور رایانه، به نمایش مناسب محتوا در صفحات گوشی همراه هم نظر داشته باشید.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما واقع شده باشد.

سعی کردم کلیاتی از مهمترین آیتم های موثر در کار تولید محتوا و بر پا کردن یک استراکچر قابل قبول برای شروع کار رو به صورت جامع خدمتتان ارائه و توضیح کوتاه دهم.

در پایان باز هم باید گفت سر موفقیت در تکرار، مداومت و پشتکار است.


نکته ای را یادآوری کنم :  هدف وب سایت ایجاد یک دانشنامه در ارتباط با تولید محتوا ،محتوای دیجیتال و رسانه های ارتباط جمعی است.

با پیگیری لینک های هر مطلب می توانید از جزئیات و موضوعات مرتبط اطلاعات بیشتر و تخصصی تری بدست بیاورید.

یکی از راههای دسترسی به اطلاعات تخصصی ثبت نام در محتوا۲۰” و دریافت خبرنامه ها و مطالب تخصصی به صورت مفصل تر است.

بدون ثبت نام هم همانقدر امکان دخالت ،تعامل  و نظر دهی در مورد محتوای وبسایت فراهم است.

در مورد این مطلب  خاص نظری دارید؟  سودمند بود ؟    برای بهتر شدن آن ایده ای دارید؟

دیدگاه و نقطه نظرتان را در ذیل صفحه و در بخش دیدگاه بنویسید.   ↓

با سپاس فراوان

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۵ Responses

  1. زاپانا گفت:

    درود و سپاس
    بی تعارف میگم. این مطلب حرف نداره. خیلی ازش استفاده کردم. هر چند وقت هم بهش مراجعه می کنم و مرورش می کنم. هم نکته زیاد داره ، هم انگیزه بخشه.خواستم قدردانی کرده باشم.
    خداحافظ

  2. علی گفت:

    واقعا ممنون از شما جناب اسلامی که این همه مطالب مهم و سودمند را در اختیار ما قرار دادین. یه سوالی که میخواستم از جناب عالی بپرسم، این هست که چطور میتوانم هدفم را از تولید محتوا بهتر و سریعتر پیدا کنم؟ با توجه به این که تحصیلاتم ارتباط نسبتا قابل قبول(و نه زیاد) به این حرفه دارد و کارشناسی فناوری اطلاعات دارم…

    • سلام و ممنون از اظهار لطف شما
      چطور می توانم با تولید محتوا زودتر به هدفم برسم ؟ یا چطور می توانم زودتر محتوایی رو که من رو به هدفم نزدیک می کنه تولید کنم؟
      راستش فکر میکنم اینا دو تا موضوع باشه. با توجه به موقعیتها و دلایل متفاوت افراد سخته که بشه راهکار خاص ارائه داد.
      بنظرم توصیه کلی می تونه این باشه که سعی کنیم بروز باشیم. مطالعه کنیم. با موضوعات هم راستا با هدفمون در ارتباط مستقیم باشیم.
      تو این مسیر می شه پیگیری سایت های پر محتوا ، افراد موفق در فضای آنلاین ، شبکه های اجتماعی، سر زدن به لایوهای اینستاگرامی و حضور در سمینارهای آنلاین اشاره کرد.
      با این رویکرد و مطالعه و پشتکار می تونیم تو مسیر درست قرار بگیریم و ابزار و اطلاعات اولیه برای تصمیم گیری درست رو بدست بیاریم.

  3. Samaneh-s گفت:

    سلام بر شما اول می خواهم به خاطر این مطلب تشکر کنم کارم واقعا راه افتاد و شروع کردم به تولید محتوا و بعد هم سوالم اینه که شما دوره آموزشی حضوری یا آنلاین هم برگزار می کنید؟

    • درود بر شما – خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده . ما تا اینجای کار تلاش کردیم که محتوای آموزشی و مفید تولید کنیم و در فاز مشاوره و همکاری با اشخاص و شرکت ها فعالیت کنیم، با توجه سیر تحول فضای آنلاین و استقبال روز افزون کاربران حتماً کلاسها و برنامه های “برخط” هم خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0