Skip to content

By | Published | ۲ دیدگاه

محتواس جذاب - atractive content

محتوای جذابتولید محتوا برای وبلاگ یا وبسایت از نظر ساختاری به انشاءهای مدرسه شباهت داره. فقط این جا (تولید محتوای دیجیتال) رقابت زیادی وجود داره . برای نوشتن انشاء توی مدرسه می گفتن باید مقدمه، متن و نتیجه داشته باشه.تولید محتوا و ن وشتن پست در وبسایت هم باید به همین شکل باشه. برای تولید محتوای دیجیتال به جای موضوع انشاء، تیتر داریم.و یک اصل دیگه به نام فراخوانی برای اقدام که در موردش توضیح داده خواهد شد.

در نظر داشتن یک موضوع  و  برداشتن چند قدم

فرمول تولید محتوای جذاب

اگر می خواهید موفق عمل کنید و به اصطلاح کار وبارتان بگیرد .این اصل اساسی تولید محتوا را همیشه در ذهنتان داشته باشید که هدف نهایی و توجیه کننده کار تولید محتوا ایجاد تغییر در وضعیت مخاطب است.

محتوای شما چه تغییری در وضعیت مخاطب می دهد؟

منظور از تغییر در وضعیت مخاطب چیست؟

خودمان را جای مخاطب بگذاریم. بین این همه موضوع و محتوا در قالب های رنگارنگ چرا باید موضوعی را به آن یکی ترجیح دهیم؟

جوابتان کاملاً درست است. این هم از قاعده منفعت طلبی نوع بشر و قانون خلقت تبعیت می کند! باید منفعت و سودی در میان باشد. نوشته ما باید برای مخاطب کاری انجام دهد. اگر رقابت هم در میان باشد، آن که کار بیشتر انجام می دهد و به درد بخور تر تشخیص داده می شود،دارای الویت است.

موضوعی جذاب را با ایده ای مناسب ترکیب کنید

بعضی موضوعات عمومیت بیشتری دارند و مورد اقبال عمومی هستند مثل کسب در آمد،استخدام ،حاشیه های سلبریتی ها و امثال این ها که طرفداران همیشگی خودشان را دارند.

در مقابل موضوعات تخصصی و جزئی تر نفرات کمتری را جذب خودش می کند. برای تولید محتوای جذاب و نوشتن پست باید وضعیت خودمان را روشن کنیم .

یعنی بدانیم برای چه کسی ،کدام گروه ها،چه گرایش هایی و کدام دسته سنی، محتوا تولید می کنیم. روی جذابیت موضوع و اینکه موضوعی که می خواهیم نشر دهیم تا چه حد با گرایشات ،خواسته ها و نیازهای گروه هدفمان تناسب دارد،فکر کنیم.

انتخاب تیتر های جذاب و عناوین حرفه ای!

اگر بخواهم برای نشان دادن اهمیت تیتر اصلی درصد تعیین کنم، میگم صد در صد در جذابیت پست و موفقیت شما در جذب مخاطب تاثیر مستقیم داره!

فرض کنیم نوشته بسیار قوی و با کیفیتی رو تولید کردیم، ولی تیتر بی ربط یا ناهماهنگ با موضوع براش اختصاص دادیم.

از آنجا که خواننده با همین تیتر متوجه موضوع می شه و بواسطه جذابیتی که تیتر براش بوجود میاره تصمیم به دنبال کردن مطلب یا صرف نظر کردن می گیره،با دیدن تیتر موضوع تشخیص می ده که موضوع براش جذابه، یا باب میلش نیست.

بعضی کلمات و عبارات استفهامی و اعداد در ایجاد انگیزه و رغبت مخاطب به دنبال کردن موضوع تاثیر مثبت و ثابت شده ای داره .

شما هم می توانید کلمات یا عباراتی مثل این ها را در تیتر خود بگنجانید:

  • آموزش
  •  چطور؟
  • راه حل جادویی؟
  •  ۲۰ قانون طلایی!
  •  ۳روش ویژه
  • و …

حتماً این مقاله را مطالعه کنید:          آیین نامه جامع تولید محتوای جذاب

علاوه برتیتر که خودش به تنهایی از پارامترهای اصلی در تولید محتوا محسوب می شه، بدنه مطلب ما هم دارای سه بخش کلی است.

علاوه براین ما باید فراخوان اقدام از سوی مخاطب هم داشته باشیم. با این حساب در تولید محتوایمان برای ایجاد کیفیت و جذابیت لازم است که :

این ۵ اصل مهم را رعایت کنیم :

۱- انتخاب و استفاده از تیتر مناسب و دارای جذابیت

۲- پاراگراف معرفی موضوع (مقدمه پست)

۳- بدنه پست (متن محتوا که شرح کامل موضوع)

۴- نتیجه گیری (مطرح کردن مورد خاص یا چکیده مطالب مطرح شده)

۵- دعوت و یا فراخواندن برای اقدام

تولید و نشر محتوای تخصصی و کاربردی

فراخوانی برای اقدام

( call to action) یا همان دعوت برای انجام کاری در تولید محتوای دیجیتال جایگاه ویژه ای دارد.

بنا به دلایل روانشناختی در تولیدمحتوایمان باید مخاطب را همراه و اکتیو نگه داریم . ذات و نحوه کار  و عملکرد فضای مجازی به شکلی است که، اکثریت قریب به اتفاق کسانی که برای اولین بار به وبسایت یا وبلاگتان می آیند، به صورت معمول دیگر بازگشت مجدد نخواهند داشت. (البته اگر به حال خود وا گذاشته شوند! و شما هم منفعل و بی تفاوت باشید!

مخاطب فراموشکار است !

 برای در اختیار گرفتن و اثر گذاری بر مخاطب تکنیک هایی با عنوان ( فراخوانی برای اقدام) به کار گرفته می شود. تلاش بر این است که به واسطه آن مخاطب به طریقی در گیر و پایبند شود! بلکه بماند! اگر هم مشتری ثابت شد، فبها!

فراخوان انجام کار

به همین دلیل داخل محتوای وبسایت ها فراخوان هایی تعبیه می شود تا بلکه از از این راه بشود تعداد بیشتری از مخاطبان را همراه کنیم. دعوت از مخاطب می تواند شامل ثبت نام در سایت، در خواست ارسال نظر، عضویت در سیستم ارسال خبر (خبرنامه)، دانلود مطلب و نظیر این ها شود.

هدف در اختیار گرفتن مخاطب است

از آنجا که هدف و دلیل کار و صرف انرژی یک وبمستر، جذب و در اختیار گرفتن مخاطب است فرا خوانی برای اقدام نقش اساسی و محوری را در موفقیت یا عدم موفقیت ما خواهد داشت. همین موضوع اهمیت و جایگاه آن را روشن می کند.

اجزاء تشکیل دهنده محتوا

همانطور که گفته شد بدنه پست و محتوای ما سه قسمت کلی دارد:

بخش معرفی و مقدمه مطلب

خواننده با همان جمله های ابتدایی برای ماندن و تعقیب کردن، یا رها کردن و رفتن تصمیم می گیرد . جمله های شما  به مثابه تیرهایی است که به سمت هدف پرتاب می شود.

مهارت و توانایی تان باید در همان چند جمله ابتدایی نمود پیدا کند. و گرنه آهوی خوش خط و خالی را از کف خواهید داد! بخش معرفی باید جذاب باشد. آنقدر که خواننده را تشویق به ادامه دادن کند.خواننده باید استنباطی از چیزی که دستگیرش می شود داشته باشد.

محتوا باید پاسخگوی پرسش های مخاطب باشد؟بخش بدنه پست و شرح موضوع

در این بخش مقدمات را فراهم کرده ایم تا آنچه را که اندیشیده ایم و برای مخاطبمان مفید و ارزشمند دانسته ایم، به بهترین شکل و در مناسب ترین قالب و بسته بندی به مشتریمخاطب یا خواننده وبسایت وبلاگمان تقدیم کنیم.

روشن است که مخاطب حتی اگر تا پایان هم با ما همراهی کند، هیچ تضمین و گارانتی ای برای برگشت مجدد به  نمی دهد. مگر اینکه به این نتیجه برسد که واقعاً بازگشت به وبسایت ما برایش سودمند خواهد بود.

بخش نتیجه گیری و پایانی

اکثر خوانندگان محتوای وبسایت، حوصله دقیق شدن و خواندن کلمه به کلمه را ندارند.  شاید  هم خطوط را یک در میان و سر سری ببینند. این دسته امیدوارند. ببخشید توقع دارند که شما در آخر هم چکیده ای از کل محتوا و منظور از تولید آن را در چند جمله بگویید!

اهمیت بخش پایانی و نتیجه گیری

پس با این حساب بخش پایانی  اهمیت مضاعف دارد. هم ما به عنوان تولید کننده محتوا می خواهیم نتیجه ای عاید کنیم و هم مخاطب می خواهد برداشتی از مطلب ما داشته باشد.

پس قسمت نتیجه گیری همانطور که از اسمش پیداست بسیار مهم است . همین هم اهمیت پرداختن و ضرورت بهاء دادن به این بخش را توجیه می کند.

بسیاری از نکات و قواعدی که برای جذاب تر کردن محتوا باید رعایت شود، همانطور که در ابتدا گفتم همان هایی است که در دوران مدرسه و زنگ انشاء هم به ما می گفتند. فقط یک چیز به این فرمول کلی اضافه شده. آن هم شناخت و در نظر داشتن خصوصیات و  ویژگی های تولید دیجیتال است.

قوانین تولید دیجیتال

 همانطور که می دانید محتوای دیجیتال هم، (به عنوان قالب تولید محتوای ما) خودش ویژگی ها و مشخصاتی دارد. ما به عنوان تولید کننده محتوای حرفه ای جذاب و با کیفیت، باید آگاهی و شناخت کافی از مخاطب و وسیله ارتباطی ای که از آن استفاده می کنیم، داشته باشیم.

از شما دعوت می کنم، ضمن خواندن این مطلب با ویژگی تولید محتوای آنلاین،بیش از پیش، آشنا شوید:

ویژگی های تولید محتوای آنلاین

اگر علاقه مند یادگیری مطالب مکمل در زمینه تولید محتوا هستید،شما را به خواندن مقاله مفصل و جامع ۲۷ گام تولید محتوای جذاب دعوت می کنم :

۲۷ گام تولید محتوای جذاب   (کتابچه تولید محتوا)

مطلب دیگری که شما را در مسیر تولید محتوا کمک خواهد کرد:

آشنایی با ماهیت و تعریف محتوا :                محتوا چیست؟

جمله های پایانی

در آخر باید گفت سر موفقیت در تولید محتوای جذاب بیش از هر فاکتور دیگر همان عمل به دانسته ها است. اگر ما همین قواعد ساده معلوم و واضح را درست ولی کاربردی و قدرتمند را سر جای خود به کار ببریم تا حدود زیادی موفقیت مان را تضمین کرده ایم. این نکات ساده قوانین پایه ای تولید محتوای حرفه ای در همه جای دنیا ست. نتیجه بسته به نوع استفاده ماست .

پیروز باشید

توصیه می شود بخوانید:               ۷ کارکرد شاخص برای تولید محتوا

سعی کردم ساده ، کوتاه و موثر بگم . امیدوارم مفید و برانگیزاننده بوده باشه.

اگر چه اینها سر مشق های ابتدایی کاره ولی سر موفقیت در عمل به بسیاری از دانسته های بدیهی ماست.

برای پیشرفت باید تلاش ، مطالعه و بعضی اوقات مبارزه کنیم!

در صورت تمایل در مورد مطالب وبسایت و بخصوص این مطلب یه صورت خاص ارائه نظر بفرمایید .

ساده ترین راه ارسال کامنت در پایین همین صفحه است.

سپاس که همراهی کردیدمحتوا۲۰

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۲ Responses

  1. Samira گفت:

    ممنون خییلی روان و ساده و قابل فهم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0