Skip to content

محتوای متنی چه مزیت هایی دارد؟

By | Published | بدون دیدگاه

مزیت های محتوای متنیاگر شما تازه به جمع تولید کنندگان محتوا پیوسته باشید و یا حداقل توی ذهنتون برنامه و نقشه ای برای تولید محتوا توی فضای مجازی در سر داشته باشید، حتماً به این موضوع  فکر کردید که: 

برای تولید محتوا کدام قالب و سبک و سیاق مناسب تر است؟

محتوای متنی و قالب های تولید محتوا

خیلی ها هستند که به تازگی کارشون رو  شروع کردن،بعضی هاشون اصلاً هیچ پیش زمینه ای هم تو این رشته نداشتن اما به خاطر رشد و توسعه کسب و کار و برای پیش بردن برنامه هاشون چاره ای ندیدن جز این که وارد گود بشن و شروع کنن به تولید محتوا.

حتماً شما هم تو گشت و گذار بین سایت های تخصصی و شبکه های اجتماعی مرتبط با تولید محتوا، با بحث هایی در مورد اینکه کدام قالب تولید محتوا مشتری پسند تره و یا چه نوع مطلبی جذابیت بیشتری برای مخاطب داره درگیر شدین.

۲۷ گام تولید محتوای جذاب     

mohtava۲۰

ما هم تو وبسایت (محتوا۲۰) نمونه کارها و مطالب تخصصی تو زمینه های مختلفی که به نوعی مرتبط با بحث امروزمون بوده، فراوون داشتیم.

سعی کردیم مطالب کاربردی رو که به درد کاربران هم بخوره و به اصطلاح توی راه توانمند سازی به کارشون بیاد داخل وبسایت بذاریم.

مزیت های تولید محتوا در قالب متن

موضوع این بحث :

دلایل ارجحیت محتوای متنی

اما موضوع مطلب امروزمون به شکل ویژه، اینه که محتوای متنی چه ارجحیت و امتیازی نسبت به بقیه شکل های تولید محتوا از قبیل صدا، پادکست، ویدیو، عکس، اسلاید، اینفوگرافیک، موزیک و غیره می تونه داشته باشه.

انتخاب شما کدام قالب است؟

اگه شما مجبور باشید فقط از یک قالب استفاده کنید و حق انتخاب هم داشته باشید کدوم قالب رو انتخاب می کنید؟

پیش بینی من اینه که اگه شما متخصص یه قالب خاص مثل تولید ویدیو یا مثلاً کارتون نباشید، حتماً برای کارهای عمومی محتوای مبتنی بر متن رو انتخاب می کنید.

محتوای متنی به عنوان پر کاربردترین شکل تولید محتوا کارکرد ها و ویژگی ها ی خاصی داره که باعث ایجاد ارجحیت در استفاده به نسبت بقیه قالب ها می شه.

البته در توضیح باید بگم که هر قالبی امکانات و مزیت های خاص خودش رو داره و صد البته که در جای خودش می تونه کارساز باشه و عنوان برگ برنده هم ازش استفاده بشه.

در این که بعضی وقت ها یک تصویر بیشتر از صدها صفحه نوشته به کارمون میاد و اصطلاحاً باهامون حرف میزنه شکی نیست.

اما با این وجود می خوام بگم که برای خلق وبسایت- وبلاگ یا بطور کلی رسانه یا محتوایی که تجربه کاربری مناسب و رابط کاربری مشتری پسند،دارای عنصر جذابیت و حرفه ای ایجاد کنه و در یک کلام ارتباط کاملی بین فرستنده و گیرنده پیام بوجود بیاره، در درجه اول و به عنوان بن مایه اصلی، ما می تونیم برای محتوای متنی جایگاه ویژه ای قائل بشیم.

عبارت های تجربه کاربری و رابط کاربری رو به کار بردم. برای اینکه حق مطلب ادا بشه اول باید در مورد این دو عبارت خیلی مهم و کلیدی توضیح مختصری بدم.

تجربه کاربری- ux

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری معادل فارسی عبارت انگلیسی user experience هستش که به طور اختصار بهش می گن (UX).

تعریفی که در وبسایت ویکی پدیا عنوان شده را برای شما نقل قول می کنم:

UX یا همان تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه، یا سرویس خاص است.

تجربه کاربری جنبه های کاربردی، تجربه شده، اثر گذار به صورت عاطفی، معنا دار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می گیرد علاوه بر این برداشت یک فرد از جنبه های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان، و کارایی نیز در گستره تجربه کاربری قرار می گیرد.

به عبارت دیگر:

تجربه کاربری همان خاطره ای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می بندد.

تجربه کاربری همان خاطره ای است که با استفاده از

یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می بندد.

رابط کاربری چه معنایی دارد؟

رابط کاربری، فارسی شده عبارت user interface که به اختصار (UI) گفته می شه. اگه خیلی ساده بخواهیم بگیم می شه اینکه:

تعامل و شکل ارتباطی که کاربر و مخاطب با سیستم مورد نظر برقرار می کنه و بالعکس، باعث ایجاد نوعی ارتباط فی مابین می شه که به اون رابط یا واسط کاربری می گن.

این ارتباط و تعامل دو یا چند جانبه می تونه از طرف کاربر با واژه هایی مثل قابل قبول جذاب ، عالی کاربردی بی نظیر و یا در نقطه مقابل بد، گیج کننده، گنک، نامفهوم و مثل اینها توصیف یا ارزش گذاری بشه.

نقش محوری محتوای متنی در UX و UI

چطور می تونیم برای کاربر سایت – بلاگ یا شبکه اجتماعی مورد نظرمون تجربه کاربری مناسب و حتی بی نظیر ایجاد کنیم؟ چه ابزار کاری در اختیار داریم؟

برای اینکه تجربه و رابط کاربری در سامانه ایجاد بشه آیتم هایی مثل طراحی زیبا،محتوای با کیفیت  ،قالب مناسب و عوامل فنی دخیل و اثر گذار هستند.

موضوع مهم اینه که توی تمام این آیتم های بوجود آورنده UX و UX رد پای TEXT یا همان متن بوضوح قابل مشاهده و تعیین کننده به چشم میاد.

ایجاد تجربه و رابط کاربری بوسیله TEXT

یکی از عوامل مهم ایجاد تجربه و رابط کاربری، دستوراتی است که در قالب رسانه شما پیش بینی شده و به فراخور زمان و مکان مناسب توسط سیستم اجرا می شن.

این دستورات و پیش بینی ها همان کد هایی است که برنامه نویس آنها را بصورت تکست (متن) نوشته و در جهت ایجاد و  تولید تجربه و رابط کاربری خوشایند و مورد قبول تدوین کرده.

مواجهه با رسانه در اولین نگاه 

وقتی وارد یه حساب اینستاگرامی، یک صفحه از وبسایت، یا هر محتوای دیجیتال و غیر دیجیتال می شیم چه توقعی داریم؟

اول می خوایم در مورد هویت اون رسانه (media)بدونیم. کارش چیه؟ حرفش چیه؟ به چه دردی میخوره؟…….. این جا و در ابتدای تعامل با رسانه مورد نظر قبل از هر چیز ما با کلمات مواجه می شیم.

مثلاً توی سربرگ نوشته شده  وبسایت mohtava۲۰ ، بعد منو برگه های وبسایت ، شعار وبسایت یا شبکه اجتماعی ، حتی کلمات و عباراتی مثل سلام و خوش آمدید. اینها متن هایی هستند که نقش ها و کارکردهایی از نوع تجربه و رابط کاربری رو هم ابفا می کنن.

شما پاسخ بدین

شما حاضرید برای دونستن خط و ربط یه وبسایت یا حتی دسترسی به محتوای مورد نظرتون به صورت شانسی  روی یه ویدیو بدون شرح و توضیح متنی کلیک کنید؟ 

فکر می کنم جواب خیر باشه چرا که بدون متن و عدم دسترسی به اطلاعات لازم، هیچ کسی حاضر نیست وقت و انرژی خودشو بی جهت صرف کنه و در نهایت به نتایج غیر مرتبط و غیر ضروری و دور از انتظار برسه.

 

مطالعه این مطلب در راستای تکمیل بحث توصیه می شه:

محتوا چیست؟

مزیت های تولید و به کار گیری محتوای مبتنی برمتن

مزیت های محتوای متنی

۱- ارزان بودن

تولید متن برای رسانه جزو ارزانترین شکل های تولید محتوا به حساب میاد.از آنجا که تولید محتوای مبتنی بر متن با حداقلی ترین امکانات سخت افزاری قابل انجام هست، بالطبع فرآیند تولید محتوا در این قالب هم نسبت به بقیه اشکال ارزان تر تمام  خواهد شد.

۲- در دسترس بودن

روشنه که برای تولید محتوایی که محوریت اصلیش، کلمات به کار رفته تو اونه، ابزار کار می تونه قلم،نوشتن و تایپ کردن باشه. من گمان می کنم که این سهل الوصول ترین شکل برای تولید محتوا برای کار رسانه ای محسوب بشه.

۳- ساده بودن

از نظر ساختار می تونیم بگیم نوشتن متن ساده ترین شکل تولید محتواست که هم برای ما کار انجام میده و در ضمن نیازی هم برای به کار بردن پیچیدگی های احتمالی مانند دیگر شکل های تولید محتوا ایجاد نمی کنه.

۴- مرتبط ساختن

وقتی ما محتوا رو در چارچوب متن ایجاد کردیم به تدریج و با مرور زمان ( فرضمان نوشته های منسجم هم راستا و با کیفیت است) می توانیم ادعا کنیم که دانشنامه ای در اختیار مخاطبمان گذاشته ایم.

با لینک داده این متون و مرتبط ساختن آنها با یکدیگر می توانیم در بین صفحه ها و مطالب پیوند های اصولی برقرار کنیم و کاربر رسانه خود را به مطلب یا مطالبی که مورد نیازش باشد ارجاع دهیم.

۵- ماندگاری متن

وقتی شما متنی را نوشتید و سپس در رسانه تان بار گذاری و منتشر کردید،برای اینکه امیدوار باشید محتوای تولیدی تان جاودان خواهد ماند حداقل بیشتر سایر اقسام و ورژن های تولید محتوا مثل صدا و تصویر است.

متن شما بواسطه خصوصیات تکنولوژی مثل حجم کم و به نسبت پایین تر و امکانات ذخیره سازی فضای دیجیتال در  فاصله کمی بعد از انتشار در جای  آن ذخیره خواهد شد.

۵- تبادل تجربیات

اگر شما محتوای ارزشمندی تولید می کنید.آسانترین راه و اصولی ترین روش برای به اشتراک گذاشتنش با دیگر کسانی که در زمینه هایی مشابه شما فعالند و همینطور در مقابل برای استفاده از تجربیات و دانش آنها، بهترین وسیله تبادل، تولید متن و انتقال محتوا در این قالب ارتباطی است.

۷- قابلیت استناد

از هزاران سال پیش تا الان اسناد را می نویسند،به آن استناد می کنند، قرارداد می بندند، تفاهم نامه امضاء می کنند، قول و قرار می گذارند.

بعنوان مثال توی بنگاه برای قرارداد اجاره یا خرید خانه اون رو می نویسن.تا حالا شده که قرارداد رو فیلمبرداری کنند؟ دلیل این رویکرد هم به مزیت های ذاتی نوشتن بر می گرده.(تو این مورد مثال های زیادی می شه زد و فکر کردن در موردش جالبه)

 یادآوری یک نکته فنی                    ((مهم))

به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو مثل گوگل در درجه اول رسانه شما رو با توجه متن به کار رفته در اون آنالیز و تجزیه و تحلیل می کنن.

یعنی اگه شما ویدیو و تصویر هم تو سایت یا شیکه تون نشر بدین، موتورهای جستجو از توضیحاتی که توسط شما ارانه می شه می تونن هدف و نیت شما رو تشخیص بدن.

به عبارتی اگه شما یک ویدیو یک ساعته منتشر کنید گوگل به ۲ خط توضیح شما نظر داره و با توجه به اون ویدئو شما رو دسته بندی می کنه.

استفاده از محتوای متنی به عنوان الویت ما در تولید محتوا

چرا الویت اول ما باید محتوای متنی باشد؟

دوستان شاید این بخش یه جورایی خلاصه و لب مطلب مزیت هایی محتوای متنی به حساب بیاد.

علیرغم تمام پیشرفت ها و دگرگونی های تکنولوژیک هنوز هم محتوای متن محور، الویت اول رسانه های ارتباط جمعی در تولید محتواست.

ما برای تولید محتوای متنی مزیت هایی مثل سادگی، در دسترس بودن، ارزانی نسبی،قابلیت استناد،تبادل و ماندگاری رو نام بردیم.

می خوام این آخر مطلبی به یه موضوع دیگه هم اشاره کنم. دوستان برای توضیح و توصیف مزیت کاربردی محتوای متنی مثالی می زنم.

محتوای متنی و سفره پهن شده

محتوای متنی مثل سفره ای می مونه که جلوی ما پهن می شه. ما به محتویات داخلش تسلط داریم ،یعنی این که همه چی برامون قابل دید و رویته، ما با چرخوندن چشمامون می تونیم به همه گوشه و کنارش سرک بکشیم، بالا و پایینش کنیم، قسمتی رو بی خیال شیم، بخشی رو مهم تلقی کنیم، روی بخشی از مطلب تاکید کنیم، روی قسمتی نظر خاص داشته باشم.

همین ویژه گی ها که به طور خاص در محتوای متنی می شه ازش سراغ گرفت مخاطب شما رو هم برای استفاده از متن راغب تر می کنه.

رو در رویی مخاطب با محتوای متنی

 

کاربر رسانه شما با دیدن تیتر مطلب به موضوع اون پی میبره.همون جا برای ادامه دادن یا تعقیب نکردن تصمیم می گیره.

میان تیتر ها و سو تیترها و عناوین فرعی رو هم می بینه. می تونه خیلی راحت با چشمهاش کل مطلب رو اسکن کنه.

دسترسی به بخش مهم و مورد علاقه کاربر در محتوای مبتنی بر متن بسیار ساده تر از سایر شکل های تولید محتواست.

پس می بینیم که محتوای متنی این امکان رو به کاربر می ده، که در کوتاه ترین زمان ممکن تصمیم گیری کنه و با توجه به نیاز و علاقه شخصی دست به انتخاب بزنه.

در پایان

 آخر مطلب می تونیم نتیجه بگیریم که در کار رسانه و تولید محتوا برای همگان، الویت اول ما باید تولید محتوا بر مبنای متن باشه، اما در مرحله بعد باید بگیم چه بهتر که در کنار تکست از بقیه قالب ها هم به عنوان مکمل و در راستای بالا بردن کیفیت محصول نهایی سود ببریم.

دوستان گرامی خوشحال میشیم اگه نظرات با و پیشنهاد های خودتون را با ما به اشتراک بذارین. شما این مطلبو مفید و قابل استفاده دونستید یا خیر؟ برامون کامنت کنید.

ممنون خواهیم بود  اگه حساب ما رو تو شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین دنبال کنید لطفاً با ما در ارتباط باشین – سپاس از همراهی تون

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0