Skip to content

آشنایی عملی با مراحل طراحی وبسایت

By | Published | بدون دیدگاه

از آنجا که خیلی از کاربران عملا آشنایی چندانی از مسیر بالا آمدن و دیده شدن وبسایت ندارند لازم است تا مراحل عملی این پروسه از ابتدا تا پایان مسیر طراحی و چینش المان های مختلف برای کاربران گرامی روشن باشد تا بتوانند تصمیم گیری درستی در این زمینه داشته باشند.

کاربران یا همان سفارش دهندگان نیازهای متفاوتی دارند و البته سلیقه های گوناگون را هم باید به آن اضافه کرد.

با توجه به این موضوع لازم است که سفارش دهنده اطلاعات مقدماتی مناسبی از این مراحل کسب کند تا بتواند در هماهنگی و تعامل با اجرا کننده طرح، مرحله نیار سنجی پروژه را به خوبی برگزار کند.

کار طراحی وبسایت یک مسیر تعاملی است و تنها در این صورت است که سفارش دهنده می تواند به هدف های تعین شده اش برسد و حاصل کار نیازهایش را مرتفع کند.

فرم سفارش محتوا

برای دسته بندی نیاز سفارش دهندگان، فرم سفارش تولید محتوا به عنوان کانال ورودی اولیه عمل می کند. کاربر در ابتدای ورود با پر کردن این فرم ساده احتیاجات اولیه اش را اعلام می کند.

در پایان همین بخش کاربر می تواند برآوردی اولیه از هزینه ، نحوه و زمان تقریبی به سر انجام رسیدن پروژه داشته باشد. بر اساس همین اطلاعات پایه همکاری آغاز می شود.

پر کردن فرم سفارش یک بهانه مناسب برای استارت کار است اما کافی نیست و لازم است تا مرحله به مرحله نیاز ها، سلیقه، امکانات، هزینه ها و عناصر مورد نظر دو طرف بررسی و در مورد آنها تصمیم گیری شود

درخواست های سفارش دهنده روشن، شفاف و گویا بیان گردیده، نقطه نظرات دو طرف مطرح و در انتها مشاوره های لازم از سوی اجرا کننده طرح ارائه گردد.

آشنایی با نیازها و ارائه راهکار

در شروع کار باید در مورد برخی از موارد کلی و پایه ای تصمیم گیری و چاره اندیشی شود. این موارد شامل موضوعاتی مثل انتخاب قالب مناسب برای زمینه فعالیت و نیز هدف ها و الویت های سفارش دهنده است.

قالب مناسب سایت کسب و کار- وبسایت فروشگاهی – باشگاه ورزشی خبری و یا اطلاع رسانی و… با هم متفاوت بوده و هر کدام از آن ها برای موفقیت و عملی شدن هدف های در نظر گرفته شده، نیازمند تصمیم گیری و تعیین استراتژی مناسب هستند.

تصمیم گیری درباره دامنه و هاست

از آنجا که تهیه و ثبت دامنه مناسب و فضای میزبانی مقدم بر کار طراحی است، سفارش دهنده در صورت داشتن اطلاعات کافی می تواند آنرا از پیش تهیه کرده و بعد از آن سفارش کار ارائه کند.

توجه داشته باشید:

اگر اطلاعات کافی ندارید و می خواهید از مشاوره های مجری طرح هم سود ببرید، این امکان وجود دارد که کار ثبت دامنه و تهیه هاست مناسب را به انجام دهنده کار واگذار کنید.

برای دیده شدن یک سایت در فضای وب و انتشار آن ، دو پیش نیاز اصلی وجود دارد که به صورت قانون کلی شامل تمام وبسایت های موجود در فضای آنلاین یا مجازی می شود.

ثبت دامنه و تهیه فضای میزبانی

این دو عنصر یعنی دامنه وبسایت مورد نظر شما و همچنین تهیه فضای میزبانی، بستری است که محتوای وبسایت شما قرار است در آن فضا فعال باشد.

بدون این موارد فعالیت وبسایت امکان پذیر نیست . پس روشن شد که اول باید در این موارد تصمیم بگیریم.

امور مربوط به ثبت دامنه در ایران بصورت انحصاری توسط سایت ایرنیک irnic انجام می شود. با مراجعه به آدرس این سایت و ایجاد حساب کاربری می توانید دامنه مورد نظر خود را ثبت و سپس خریداری نمایید.

در ارتباط با host (فضای میزبانی) باید گفت: شرکت های متعددی این سرویس را ارائه می دهند، که البته کیفیت خدمات آنها می تواند متفاوت باشد. اما به هر حال شما می توانید مشخصات سرویس ارائه شده و امکانات آنها را بررسی، مقایسه و سپس سرویس مناسب را انتخاب کنید.

پیش فرض ما در ادامه این مطلب این است که دامنه مناسب و مرتبط با کسب و کار یا هر نوع فعالیت دیگر ،به علاوه فضای میزبانی قبلا تهیه شده است.

مراحل بالا آمدن وبسایت

اگر بخواهیم مراحل بالا آمدن وبسایت را نام ببریم شامل :

۱- ثبت و خرید دامنه

۲- انتخاب تهیه هاست

۳- انتخاب سیستم مدیریت محتوا

۵- نصب سیستم مدیریت محتوا در فضای میزبانی

۶- تنظیمات – آماده سازی و بهینه سازی host

۷- تولد وبسایت (بالا آمدن) مورد نظر

خواهد بود.

عناصر مورد توجه در کار طراحی وبسایت

این بخش به نوعی می تواند شروع کار یک طراح متخصص باشد. این کار با توجه به آگاهی کافی و شناختی که از نیازهای مشتری بدست آمده، جریان پیدا می کند. طراحی یک سایت خبری با یک سایت مطب پزشکی، تفاوت های عمده ای دارد. کار طراحی نیاز به تجربه، اعمال سلیقه و صرف وقت کافی دارد.

بسیاری از شرکت ها و سایت های تولید محتوا تنها به صورت قالبی و کلیشه ای این کار را انجام می دهند. معلوم است که این رویکرد در آینده موجب بروز مشکلات متعدد در زمینه های مختلف مثل شکل های دیداری و فنی وبسایت ساخته شده می شود.

اهمیت کار طراحی وبسایت

هنر فرد یا تیم طراحی در این است که پیش بینی ها ی لازم را به عمل بیاورد . برای چالش های احتمالی برنامه ریزی کند . تجربیات کاربران را پیش بینی کند. آشنایی نسبی با زمینه فعالیت مورد نظر سفارش دهنده داشته باشد.قواعد زیبایی شناسی را بداند. بتواند برای کاربران وبسایت تجربه کاربری دلپذیری ایجاد کند.

بررسی امکانات و ارائه راهکار و پیشنهاد

طراح وبسایت موظف است تا ضمن اعمال سلیقه و در نظر گرفتن نیاز ها و پیش بینی همه عناصری که لازم است مورد توجه قرار گیرند، در بررسی همه جانبه ای که انجام می دهد امکانات موجود و نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کرده، آنرا با سفارش دهنده کار مطرح و در نهایت تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

مرحله پایش محصول

محصول تولید شده ما هر قدر هم که با کیفیت طراحی شده باشد، حتی اگر فرد خبره و چیره دستی هم آن را طراحی کرده باشد، باز هم می تواند باز هم می تواند با مشکلات ریز و درشتی مواجه گردد.

اصولا کار سیستم مدیریت محتوا cms به شکلی است که همواره می تواند در معرض خطا و اشکال قرار گیرد و رفتار مورد نظر و پیش بینی شده را انجام ندهد.

به این ترتیب روشن می شود که وبسایت تولد یافته باید تا مدتی مورد بررسی و پایش قرار داشته باشد تا مشکلا ت و نواقص احتمالی آن دیده و رفع شود.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

اکثریت قریب به اتفاق وبسایت ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می کنند. این کار مزایایی دارد که عبارتند از:

۱- قالب های متنوع و متعدد

۲- عملکرد دقیق و واکنشگرا بودن

۳- امکان افزوده شدن افزونه ها

۴- استفاده از پشتیبانی گسترده

۵- استفاده از آموزش های موجود

۶- رفع مشکلات احتمالی توسط خود کاربر

و بسیاری از مزایا که کاربر را از افراد متخصص و پیگیری های بعدی و لنگ شدن کار وبسایت بی نیاز می کند.

شناسایی و رفع ایرادات سیستم

هر سیستم مدیریت محتوا و از جمله وردپرس، می تواند با وجود مزیت ها و ایجاد امکانات متعدد برای کاربر، نواقصی هم داشته باشد.

توجه داشته باشیم که:

کاربران نیازهای متفاوتی دارند گاهی اوقات سفارش دهنده رفتار خاصی را در طراحی سایت طلب می کند که سسیستم قادر به اجرای آن نیست و باید در مورد موضوع تدبیر مناسب اندیشیده شود.

اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم

همانطور که گفتیم مواردی پیش می آید که سیستم مطابق انتظار ما عمل نمی کند و ما هم اصرار داریم و برایمان مهم است که روال کار به همان شکل اندیشیده شده انجام شود.

روند کار طراحی، ایجاب می کند که برای این موارد هم زمان صرف شود و به هر شکل، نظر سفارش دهنده تامین گردد.

باید در نظر داشته باشیم که مشتری برای دستیابی به خواسته های مورد نظر و رسیدن به هدف خاصی حاضر به صرف وقت، انرژی و هزینه شده است.

پایش محصول/ تحویل کار

وقتی وبسایت ما متولد و به اصطلاح بالا آمد باید روی رفتارها و عملکرد آن دقت نظر داشته باشیم این مرحله همان پایش کار است که از جهتی خیلی مهم است.

بعضی اوقات عجله به خرج دادن و صبوری نکردن چه از جانب طراح و چه از طرف مشتری باعث می شود این مرحله طی نشود یا خوب طی نشود. به همین دلیل هم در آینده امکان بروز مشکلات رفع نشده بیشتر می شود و همین باعث نیاز به مراجعات متعدد، لنگی کار و دلخوری می گردد.

پشتیبانی

بعد از انجام سفارش و عبور از مراحل یاد شده، محصول نهایی با شرایطی که عنوان کردیم تحویل مشتری می شود. حالا به مرحله آخر این پروسه می رسیم که در برگیرنده پشتیبانی از محصول و مشتری می شود.

بعد از مرحله تحویل وبسایت، کاربر که به احتمال زیاد تجربه و پیش زمینه کافی برای مدیریت سیستم ندارد با پرسش ها و نکات مبهم ریز و درشت مواجه خواهد شد. در این مرحله نیاز است تا از کاربر پشتیبانی های لازم به عمل آید و مشکلات احتمالی بر طرف شود.

این رویکرد تا مدت چند ماه ادامه پیدا می کند و در این مدت کاربر به تدریج آشنایی کافی با محیط کار سیستم به دست آورده و رفته رفته خواهد توانست به تنهایی کار را مدیریت کرده و پیش ببرد.

آشنایی سفارش دهندگان با مسیر طراحی و مراحل آن می تواند موجب آسان تر شدن کار تعامل دو طرف و امکان اعمال نظر و سلیقه بیشتر از طرف سفارش دهنده گردیده و از سر درگمی احتمالی وی جلوگیری نماید.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0