Skip to content

محتوای برتر/ رسانه برتر

By | Published | بدون دیدگاه

مشخصات محتوای برتر چیست؟ رسانه برتر کدام است؟

محتوای برتر چه مشخصاتی دارد؟  

رسانه برتر کدام رسانه است؟

 می خوام یکراست برم سر اصل مطلب و بگم هیچ فاکتوری در افزایش رتبه و ارتقاء وبسایت به اندازه فاکتور محتوا موثر نیست،و به طور منطقی هیچ وقت هم غیر از این نمی تواند باشد.

چرا؟ چونکه بالاخره باید محتوا و  موضوعی موجود باشه که آن محتوا بخواد مورد اهمیت، آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار بگیره.

حالا بعد ازاین دستمایه و طرح بحث اولیه، نوع وسیله ارتباطی ای که قراره پیام  ما رو به مخاطب مورد نظر برسونه هم در جای خودش مهمه و در موردش  صحبت خواهد شد.

  •  بدون محتوا کدام وبسایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی امکانی برای جلب توجه و مورد پسند قرار گرفتن  را خواهد داشت؟

 

محتوا چیست؟       

 

محتوای برتر

اگر این اصل اساسی رو بپذیریم که سنگ بنا و مهمترین نقطه تفاوت در وبسایت ها – وبلاگ ها  و شبکه های اجتماعی(که این جا همه اونها رو با عنوان کلی رسانه نام می بریم)، محتوای به کار  رفته در هر یک از این وسیله های ارتباط جمعی باشه، موضوعی که باقی می مونه بررسی و شناخت آیتم های برتری دهنده محتوای رسانه ای  است.

نکته:

مقدمتا بگویم که پیش از این در مطالب و مقالات جداگانه ای در مورد تعریف و تفسیر انواع محتوا و همچنین چگونگی تولید محتوای جذاب ، نکات حائز اهمیت در افزایش کیفیت مطالب و محتوای تولید شده، صحبت و در مطالب متعدد به آن پرداخته شده است.

دوستان می توانند از طریق لینک های هر قسمت به موضوعات مرتبط با همان بخش مراجعه و توضیحات تکمیلی را دریافت کنند.

آیا می دانید محتوا هم نوعی کالاست؟

کالای محتوا

کدام محتوا برتر است؟

نظر شما در مورد ویژگی های محتوای برتر چیست؟ مقیاس های تشخیص برتری و ارجحیت کدام است؟

انشا های مدرسه  را  یادتان هست؟ آنجا معلم با معیار های خودش که تا حد زیادی هم سلیقه ای و بعضاً احساسی بود به انشای دانش آموزان نمره می داد.

یکی شان به دستخط بیشتر توجه داشت، یکی موضوعات و نکات نگارشی،  آن یکی طولانی بودن مطلب  را مزیت می دانست، یا شاید انتخاب کردن موضوع جدید را مستحق گرفتن یکی دو نمره بالاتر به حساب می آورد.

وضعیت  تولید محتوا در رسانه از جهات بسیاری تابع همان شرایط سلیقه ای، و بدون قوانین ثابت و متقن و محکم است.

بعضی از پارامتر های برتری دهنده:

تجربه ، توانایی، نیاز سنجی و شناخت سلیقه مخاطبان و بسیاری از موارد دیگر، از جمله سلیقه ها و قوانین موتور های جست وجو در اینترنت،برخی از عواملی هستند که می توانند باعث بوجود آمدن محتوایی شوند که در مقایسه با آن محتوای دیگر، برتر به نظر آید.

بحث کلیدی در مورد اهمیت محتوا     در موتور جستجوی گوگل:                 

 

جایگاه تولید محتوا در گوگل 

قوانین تولید محتوای برتر

امیدوارم مطالب پاراگراف قبلی شما را به این نتیجه نرسانده باشد که تولید محتوا قاعده و قانون مشخص و معلومی ندارد.

 فرمول دینامیک

تولید محتوا هم اصول و ملاحظات مخصوص به خود را دارد.اما فرمول تولید محتوا مثل فرمول ریاضی نیست که مراحل و چارچوب های  غیر قابل تغییر داشته باشد. به عبارتی  شاید بشود گفت: روش ها و مراحل تولید محتوا را خیلی نمی شود فرموله کرد.

ساختار پویا

مطلبی که جایی مورد استقبال است، شاید در جای دیگر مورد پسند نباشد. بعنوان مثال: بعید است که یک مقاله آشپزی و دستور پخت یک غذای لذیذ، برای کسی که حتی یک بار هم در عمرش آشپزی نکرده جذابیت چندانی داشته باشد.

رسانه مناسب

موضوع دیگر رسانه است.هر محتوایی برای اثر گذاری بهتر به قالب و وسیله ارتباطی(media)مناسب خودش نیاز دارد.

مثال :
برای این مورد تصور کنید تفاوت تبلیغ ویدیویی برای یک نوع شامپوی حفاظت و تقویت موی سر که  خانم زیبارویی که از این برند شامپو استفاده کرده با پیچ و تاب دادن گیسوانش شادابی، زیبایی و طراوت و… را به مخاطب تلقین و خاطر نشان می کند، با تبلیغ همین شامپو در یک رسانه مکتوب مثل روزنامه و یا حتی در فایل صوتی،شما خودتان را جای مخاطب (گیرنده پیام)بگذارید ،کدام آگهی روی شما بیشتر اثر گذار است؟

فرمول تولید محتوای برتر

برای تولید در مقیاس وسیع ما نیاز به شناخت داریم. بگذارید کمی حرفم را اصلاح کنم. برای تولید با کیفیت، اثرگذار و ماندگار نیاز به شناخت، تجربه، تمرین، برنامه، هدف و در مراحل حرفه ای علاوه بر این موارد، استراتژی، بازاریابی، تبلیغ ، نظر سنجی و بازنگری های متعدد لازم داریم.

یک بار دیگر هم تاکید می کنم که این ها قوانین کلی هستند و نحوه به کارگیری و استفاده از ابزار و امکانات مناسب با توجه به شرایط و نیاز ها می تواند متفاوت و تابع شرایط زمان، مکان، و همینطور ابزار  در اختیار ما باشد.

 این نوشته فرمول و قواعد ساده و کلیدی تولید محتوا را معرفی می کند:                   

فرمول ساده و موثر تولید محتوای جذاب 

با توجه به نکاتی که عنوان شد می توانیم موارد معین و قوانین استخراج شده در تولید محتوای رسانه را در آیتم های و بند های کلی به این شکل مطرح کنیم:

۱- هدف گذاری

مقدمتاً باید گفت: نمی توان محتوایی را  تصور کرد که فقط برای سرگرمی و بدون هدف خاصی تولید شود و بعد بشود برایش کارکردی تعریف کرد.

اگر چه ممکن است بشود جمله بالا را بدیهی و کلیشه ای به حساب آورد، اما در عمل درصد بسیار و شاید هم اکثریت بالایی از تولید کنندگان محتوا، عملاً در این موارد دارای اهداف صریح، روشن و نظام مندی نیستند( به درجات و اندازه های مختلف).

پس الویت اول و پیش زمینه اصلی برای تولید محتوا و از جمله محتوای برتر مثل هر کار مولد دیگر،هدفمندی و استقرار اصول، دستورات و باید و نباید های کلی حاکم بر تولید محتوای هر شخص،گروه، نظام سازمان و .. می باشد.

محتوا نویسی هدفمند   

۲- استراتژی

برای رسیدن به مقصد  مورد نظر که در مرحله هدف گذاری تعیین شده ، نیاز به نقشه راه مدون همراه با ترسیم و تدوین مراحل است.

طبیعی است که مقدمه تعیین استراتژی و برقراری نظام درست و موفق در استراتژی همان هدف گذاری اولیه باشد.

برای تدوین استراتژی، پیام دهنده با  با توجه به اهداف ، برنامه ها و الویت ها تلاش می کند تا نظام اصولی و نقشه راه رسیدن به اهداف(فرد- گروه- سازمان) را در قالب یک استراتژی مدون که در موضوع مورد بحث ما استراتژی محتوا نامیده می شود پیاده کند.

استراتژی و استراتژیست محتوا     

۳- کسب اطلاعات

بدون اطلاعات کافی در مورد موضوع  نمی توان سوپر محتوا !  تولید کرد.کسانی که مایل و علاقه مندند که این کار را به صورت حرفه ای انجام دهند،حتماً باید در حد قابل قبولی مطالعه و دانش کافی داشته باشند و در مورد موضوعی که می خواهند ارائه دهند، تحقیق کنند.

شاید بعضی از قسمت های مطلب خیلی بدیهی به نظر برسد. کاملاً حق با شماست. اما واقعیت این است که ما همیشه نیاز به مرور دانسته ها و عمل به آنها داریم. دانسته ها یی که عمداً یا سهواً آنها را برای موفق شدن به کار نمی گیریم.

 مطالبی که می نویسم قبل از هر چیز تدوین، مرور و  یادآوری نکات روشن و اصول بدیهی است که همه ما با آنها آشنایی داریم.

خیلی از مطالب و نکاتی که گردآوری می کنیم، برای مراجعات بعدی خودمان و به اشتراک گذاشتن با دیگران آماده اند.

رسانه برتر

منظور از “رسانه برتر” چیست؟ 

دوستان منظور از رسانه برتر اشاره به وسیله ارتباطی مناسب برای انتشار پیام مورد نظر ماست. رسانه ای با نام رسانه برتر وجود خارجی ندارد.

هر رسانه ویژگی ها و کارکرد هایی دارد که آن رسانه را از دیگری متمایز و منحصر به فرد می سازد.

محتوا۲۰ واژه نامه ای برای توضیح بیشتر در مورد واژه ها و عبارات تخصصی رسانه و علوم ارتباطات تدوین کرده، در صورت نیاز به این واژه نامه مراجعه کنید:

واژه نامه رسانه

تقسیم بندی کلی رسانه ها

رسانه ها به ۳ دسته کلی دیداری ، شنیداری و مکتوب طبقه بندی می شوند. البته ما در حال حاضر با رسانه هایی مواجهیم که از ترکیب متن، صدا ،تصویر و گرافیک استفاده می کنند که اصطلاحاً چند رسانه ای یا مولتی مدیا نامیده می شوند.

مزیت های محتوای متنی

دانش شناخت رسانه

دانش تخصصی شناخت رسانه ها، قوانین حاکم بر ارتباط، تاثیرات متقابل جامعه، افکار عمومی و کم و کیف آن در رشته ای با نام علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه ها تدریس می شود.

علوم ارتباطات یک دانش جوان و عمدتاً آمریکایی به شمار می رود. تحقیقات در مورد نحوه و چگونگی اثر رسانه ها بسیار زمان بر و بعضاً تابع شرایط زمانی و مکانی جوامع است.

اگر چه شناخت رسانه یک کار حرفه ای است اما نتیجه تحقیقات در زمینه های مختلف در اختیار همگان قرار دارد.

وسیله ارتباطی مناسب پیام ما

هر رسانه ای در درجه اول یک وسیله ارتباطی است. برای تولید محتوای برتر ناچار باید رسانه برتر را شناخت.

برای انتخاب برترین گزینه مناسب باید با ویژگی ها ،مزایا و کاستی های هر رسانه در ذات و همچنین در مقایسه با رسانه دیگر آشنا شد.

مطلب محتوای برتر / رسانه برتر اشاره و تاکید روی پیوستگی، وابستگی و ارتباط در نحوه، اندازه و چگونگی اثر پیام ارسال شده از جانب فرستنده است.

با انتخاب رسانه مناسب به عنوان عامل مکمل و همچنین تنظیم مناسب پیام  برای وسیله ارتباطی در نظر گرفته شده است.

رپورتاژ آگهی یک قالب تبلیغی برای انتشار در رسانه است.بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار از رپورتاژ آگهی در جهت توسعه و رشد تجاری سود می برند. 

محتوا۲۰ در مورد تولید و انتشار رپورتاژ آگهی مقاله جامعی تالیف کرده است. علاوه بر این نمونه  عملی رپورتاژ آگهی را برای آشنایی شما در وبسایت بارگذاری کرده ایم.

تولید و انتشار رپورتاژ آگهی

 

نمونه رپورتاژ آگهی – ویژه املاک  و مسکن

اگر علاقه مندید که خودتان تولید کننده محتوای وبلاگ یا وبسایت تان باشید، با خواندن مطالب محتوا۲۰ راهنمایی عملی مناسبی در اختیار خواهید داشت.

همراهی با محتوا۲۰ شما را در جهت تعیین هدف و خط مشی کلی تولید محتوایتان کمک خواهد کرد.

  • آیا شما می خواهید نویسنده ای خود کفا باشید؟
  • شما دارید به محتوا نویسی به عنوان شغل فکر می کنید؟
  • ترجیح می دهید موضوعات عمده  را برون سپاری کنید؟

به هر حال شما به عنوان وبمستر و یا صاحب وب سایت – وبلاگ – شبکه اجتماعی باید در این زمینه ها تصمیم گیری کنید.

برای طولانی نشدن مطلب، بحث رسانه را در حد اشاره مطرح کردیم. در مطالب بعدی در مورد رسانه ها ، ارتباطات و گزینه های ارسال پیام، موضوعات و مولفه های مورد اشاره را به صورت مشروح تقدیمتان می کنیم.


در مورد موضوعات مختلف وبسایت نظر ، توضیح، انتقاد و یا پیشنهاد دارید؟

خوشحال خواهیم شد اگر نقطه نظرات و بازخورد شما را راجع به مطالب و محتوای وبسایت بدانیم.

با سپاس فراوان 

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0