By سيامك اسلامي | Published | ۴ دیدگاه
۳چالش تولید محتوا گام سوم
بعد از دایر کردن وبسایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی یا هر رسانه دیگر، نوبت تولید محتوا می شود.من تحقیق علمی خاصی در این زمینه نکرد ام، اما به تجربه می دانم که تعداد قابل توجهی از دارندگان وبسایت تا این مرحله اصلاً در مورد تولید محتوا فکر هم نکرده اند.
منظورم این است که تولید محتوا را به عنوان یک ابزار و خمیر مایه اصلی موفقیت و زبان گویای کسب و کار و خدماتشان جدی نگرفته اند.
فرمول موفقیت محتوا |
مقتضای زمان و موقعیت این است که اقشار و گروه های مختلف اجتماع به سمت فضای مجازی، الکترونیکی و آنلاین کشیده شوند. فکر می کنم این چالش و ضرورتی است که هر روز بیشتر از روز قبل نمود و بروز پیدا خواهد کرد.
دیگر نیاز به حضور در فضای مجازی از محافل تخصصی، آکادمیک و دانشگاهی و تحقیقاتی فراتر رفته و چالش تولید محتوا کسب و کارهای سنتی و بطور کل بازار کار را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و درگیر خود کرده است.
اگر دانش آموز باشید یا فرزند دانش آموز داشته باشید حتماً می دانید که حالا دیگر بخش قابل توجهی از کارهای کلاسی و فوق برنامه به آشنایی با برنامه ها و پروژه های تحقیقی اختصاص دارد ( که مواد اولیه همه شان محتوایی است که از طریق آنها ارائه می شود).
بسیاری از کنفرانس های درسی و تحصیلی با ابزارهایی مثل پاورپوینت در کلاسهای درس ارائه می گردد.
دامنه و توسعه این تکنولوژی به مدارس ابتدایی هم کشیده شده تا دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل با ابزارها و روشهای تولید محتوای الکترونیکی آشنا شوند.
بعضی ها که نه، خیلی ها به خاطر نیازهای کاذب،کسب پرستیژ ، به دست آوردن تجربه و درصد بالایی هم تبلیغات به سمت و سوی وبسایت داری و به طور کلی حضور حرفه ای در فضای مجازی کشیده می شوند.
اگر چه هر کدام از این انگیزه ها به خودی خود می تواند موجه و قابل پذیرش باشد، اما نکته اینجاست که بدست آوردن و ایجاد یک رسانه ارتباطی تنها بخش اول داستان به شمار می رود.
تا اینجا قدم اول را که در اختیار داشتن رسانه است برداشته ایم. این رسانه ارتباطی می تواند وبلاگ، وبسایت یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، فیسبوک ، توئیتر و نظایر این ها باشد.
رسانه شما هر چه که باشد. خصوصیات کارکردها و مشخصاتی دارد که برای رسیدن به موفقیت باید آنها را شناخت.
علاوه بر شناخت رسانه و ویژه گی های آن باید در نظر داشت که رسانه به تنهایی نمی تواند برای ما ،برنامه های ما و کسب و کارمان معجزه بیافریند.
مزیت های محتوای متنی |
محتوایی که شما در رسانه تان بارگذاری می کنید ابزار معجره گرتان به شمار می آید. محتوای شما بصورت بالقوه می تواند ضامین موفقیت ها و پیروزهایتان در مراحل بعد باشد.
روی کلمه بالقوه باید توجه و نظر جدی داشت چرا تولید محتوای با کیفیت هم خودش نیاز به دانش ،تخصص و تجربه دارد و تازه بعد از آن باید چیزهایی تصمیمات خوب ، اندیشه ناب و فکر بکر را هم چاشنی کار کرد!
و بسیاری از سوالات ریز و درشت دیگر
تولید محتوای جذاب و با کیفیت از مهمترین و اصلی ترین بخش های کار رسانه ای است. رسانه شما تنها وسیله ارتباطی شماست ابزاری که اگر چه در جای خودش توانمند و مهم است اما به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.
رسانه در اختیار شماست اما چیزی که شما را موفق و پیروز خواهد کرد اندیشه و استراتژی شما در تولید محتوایتان است.
رسانه در اختیار شماست اما چیزی که شما را موفق و پیروز خواهد کرد اندیشه و استراتژی شما در تولید محتوایتان است. |
پس برای رسیدن به محتوای خوب، با کیفیت، جذاب و مشتری پسند چه کار باید کرد؟
این چالشی است که تمام وبمسترها به نوعی با آن درگیر هستند. چرا که در درجه اول محتوای موفق امروز ممکن است محتوای تکراری فردا باشد.
در ثانی چطور باید دانست که مخاطب-مشتری از این محتوا خوشش خواهد. به عبارت دیگر موضوع اصلی چالش این است که عوامل جذابیت محتوا کدام ها هستند؟
نتیجه بحث
هر وبمستری چه موفق و چه ناموفق این مسیر پر چالش را طی می کند. در اصل هم باید گفت وبمستر موفق کسی است که بتواند راهکارهای کارآمدی برای رسیدن به اهداف تعیین شده ارائه کند تا به اهداف پیش بینی شده نزدیک تر و نزدیک تر شود.
دوستان گرامی در صورت تمایل می توانید به گام های ۱ و ۲ این مجموعه مباحث مراجعه نمایید:
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر
مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر
۴ Responses
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
سلام دوستان- مطالبی که منتشر می کنید رو به روز رسانی هم بکنید.
من این مباحث “گام به گام” رو پیگیری کردم، ولی مثل اینکه متوقفش کردین.
سلام جناب آقای خانی از لطف شما سپاسگزارم. حق با شماست با تمام مشکلاتی که وجود داره کاری که شروع شد نباید نیمه کاره رها بشه. کمی وقت بدین حتماً مطالب رو ویرایش و تکمیل می کنیم.
خیلی عالی، لذت بردم. این مطلب دیگه تازه از تنور در اومده بود.
محتوا۲۰ دیگه حسابی گذاشتی پشتش مطالب تخصصی و حلاجی شده میدی بیرونا!
یه جایی هم واسه بقیه بذار بابا☺😊😃
سلام و عرض ادب خدمت جنابعالی
شما لطف دارید ممنون بابت کامنتی که گذاشتید