Skip to content

چالش تولید محتوا-گام به گام۳

By | Published | ۴ دیدگاه

گام به گام 3- چالش تولید محتوا

۳چالش تولید محتوا             گام سوم

          بعد از دایر کردن وبسایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی یا هر رسانه دیگر، نوبت تولید محتوا می شود.من تحقیق علمی خاصی در این زمینه نکرد ام، اما به تجربه می دانم که تعداد قابل توجهی از دارندگان وبسایت تا این مرحله اصلاً در مورد تولید محتوا فکر هم نکرده اند.

منظورم این است که تولید محتوا را به عنوان یک ابزار و خمیر مایه اصلی موفقیت و زبان گویای کسب و کار و خدماتشان جدی نگرفته اند.

فرمول موفقیت محتوا   

حضور اقشار مختلف جامعه در فضای مجازی

مقتضای زمان و موقعیت این است که اقشار و گروه های مختلف اجتماع به سمت فضای مجازی، الکترونیکی و آنلاین کشیده شوند. فکر می کنم این چالش و ضرورتی است که هر روز بیشتر از روز قبل نمود و بروز پیدا خواهد کرد. 

دیگر نیاز به حضور در فضای مجازی از محافل تخصصی، آکادمیک و دانشگاهی و تحقیقاتی فراتر رفته و چالش تولید محتوا کسب و کارهای سنتی و بطور کل بازار کار را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و درگیر خود کرده است.

اگر دانش آموز باشید یا فرزند دانش آموز داشته باشید حتماً می دانید که حالا دیگر بخش قابل توجهی از کارهای کلاسی و فوق برنامه به آشنایی با برنامه ها و پروژه های تحقیقی اختصاص دارد ( که مواد اولیه همه شان محتوایی است که از طریق آنها ارائه می شود).

بسیاری از کنفرانس های درسی و تحصیلی با ابزارهایی مثل پاورپوینت در کلاسهای درس ارائه می گردد.

دامنه و توسعه این تکنولوژی به مدارس ابتدایی هم کشیده شده تا دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل با ابزارها و روشهای تولید محتوای الکترونیکی آشنا شوند.

داشتن رسانه قدم اول است

بعضی ها که نه، خیلی ها به خاطر نیازهای کاذب،کسب پرستیژ ، به دست آوردن تجربه و درصد بالایی هم تبلیغات به سمت و سوی وبسایت داری و به طور کلی حضور حرفه ای در فضای مجازی کشیده می شوند.

اگر چه هر کدام از این انگیزه ها به خودی خود می تواند موجه و قابل پذیرش باشد، اما نکته اینجاست که بدست آوردن و ایجاد یک رسانه ارتباطی تنها بخش اول داستان به شمار می رود.

رسانه خود بخود معجزه نمی کند

تا اینجا قدم اول را که در اختیار داشتن رسانه است برداشته ایم. این رسانه ارتباطی می تواند وبلاگ، وبسایت یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، فیسبوک ، توئیتر و نظایر این ها باشد.

رسانه شما هر چه که باشد. خصوصیات کارکردها و مشخصاتی دارد که برای رسیدن به موفقیت باید آنها را شناخت.

علاوه بر شناخت رسانه و ویژه گی های آن باید در نظر داشت که رسانه به تنهایی نمی تواند برای ما ،برنامه های ما و کسب و کارمان معجزه بیافریند.

مزیت های محتوای متنی     

  خلق معجزه به عهده محتوای رسانه شماست!

محتوایی که شما در رسانه تان بارگذاری می کنید ابزار معجره گرتان به شمار می آید. محتوای شما بصورت بالقوه می تواند ضامین موفقیت ها و پیروزهایتان در مراحل بعد باشد.

روی کلمه بالقوه باید توجه و نظر جدی داشت چرا تولید محتوای با کیفیت هم خودش نیاز به دانش ،تخصص و تجربه دارد و تازه بعد از آن باید چیزهایی تصمیمات خوب ، اندیشه ناب و فکر بکر را هم چاشنی کار کرد!

هدف گذاری پیش از تولید محتوا

  • هدف شما از تولید محتوا چیست؟
  • می خواهید برای کدام گروه سنی محتوا تولید کنی؟
  • آیا محتوای شما جذابیت لازم را دارد؟
  • می خواهید تولید محتوا را بورن سپاری کنید؟
  • دوست دارید خودتان محتوای رسانه تان را تولید و تامین کنید؟

و بسیاری از سوالات ریز و درشت دیگر

تولید محتوای جذاب و با کیفیت از مهمترین و اصلی ترین بخش های کار رسانه ای است. رسانه شما تنها وسیله ارتباطی شماست ابزاری که اگر چه در جای خودش توانمند و مهم است اما به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

رسانه در اختیار شماست اما چیزی که شما را موفق و پیروز خواهد کرد اندیشه و استراتژی شما در تولید محتوایتان است.

رسانه در اختیار شماست اما چیزی که شما را موفق و پیروز

خواهد کرد اندیشه و استراتژی شما در تولید محتوایتان است.   

چالشی به نام تولید محتوا

پس برای رسیدن به محتوای خوب، با کیفیت، جذاب و مشتری پسند چه کار باید کرد؟

این چالشی است که تمام وبمسترها به نوعی با آن درگیر هستند. چرا که در درجه اول محتوای موفق امروز ممکن است محتوای تکراری فردا باشد.

در ثانی چطور باید دانست که مخاطب-مشتری از این محتوا خوشش خواهد. به عبارت دیگر موضوع اصلی چالش این است که عوامل جذابیت محتوا کدام ها هستند؟

نتیجه بحث

هر وبمستری چه موفق و چه ناموفق این مسیر پر چالش را طی می کند. در اصل هم باید گفت وبمستر موفق کسی است که بتواند راهکارهای کارآمدی برای رسیدن به اهداف تعیین شده ارائه کند تا به اهداف پیش بینی شده نزدیک تر و نزدیک تر شود.


دوستان گرامی در صورت تمایل می توانید به گام های ۱ و ۲ این مجموعه مباحث مراجعه نمایید:

تولید محتوای گام به گام-۱

تولید محتوای گام به گام-۲

تولید محتوای گام به گام-۴

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۴ Responses

  1. سید رضا خانی گفت:

    سلام دوستان- مطالبی که منتشر می کنید رو به روز رسانی هم بکنید.
    من این مباحث “گام به گام” رو پیگیری کردم، ولی مثل اینکه متوقفش کردین.

  2. مهندس محتوا گفت:

    خیلی عالی، لذت بردم. این مطلب دیگه تازه از تنور در اومده بود.
    محتوا۲۰ دیگه حسابی گذاشتی پشتش مطالب تخصصی و حلاجی شده میدی بیرونا!
    یه جایی هم واسه بقیه بذار بابا☺😊😃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0