۷ کارکرد شاخص تولید محتوا

7کارکرد شاخص تولید محتوا

کارکردهای محتوا را بشناسیم

محتوا: شاه کلید دستیابی به قلب مشتری،معرفی خدمات،انواع آموزش،اطلاع رسانی،تبلیغات و در یک کلام ارتباط رو در رو و موثر با همگان است.

 محتوا و اهمیت آن

اهمیت و ارزش تولید محتوا به صورت روز افزونی، مورد تاکید کارشناسان از یک سو، و بکارگیری و استفاده افراد موفق،پیشرو و علاقه مندان تحصیل،تجارت و… در سوی دیگر،قرار گرفته است.

 کارکرد های محتوا کدامند؟

حالا که مسیر رشد و توسعه تکنولوژی این امکان و ابزار توانمند سازی جادویی را در اختیار ما گذاشته، خوب است تا با تلاش و جدیت تکنیک ها و کاربرد های منحصر به فرد آن را بیاموزیم.

 این مبحث،عمده ترین و شاخص ترین کارکردهای تولید محتوا را به شما یادآوری کرده و درباره هر کدام، توضیحات مفید ارائه می کند.

مزایای تولیدمحتوا آنقدر روشن است که نیاز به توضیح بیش از این نباشد. زمان و موقعیت را مغتنم بدانیم.       >>>   قانون بازار رقابت و زمان در حال گذر است!

 کدام نوع محتوا مورد بحث ماست؟

پیش از آغاز بحث باید گفت که ما در مورد محتوایی صحبت می کنیم که در درجه اول دارای یک استاندارد حداقلی برای اشتراک گذاری باشد.

یعنی اینکه خواننده بتواند از محتوای تولید شده استنباط معنایی داشته باشد.طبیعتاً کلمات یا جملات در هم که مخاطب نتواند از آن معنای درستی استنباط و استخراج کند ، فاقد ارزش محتوایی بوده و قابلیت ارزش گذاری و بحث و تحلیل ندارد.

در ابتدا چند نکته :

  • در ابتدا باید گفت که این مطلب ، مقدمه و زیر بنای مباحث ما در وبسایت به شمار می آید.
  •  شما در صورت تمایل می توانید مفاهیم و تحلیل های جامع تر هر کدام از مقولات مطرح شده را بصورت آیتم ها و موضوعات اختصاصی، دسته بندی شده و مجزا، در نوشته مستقل دیگری پیگیری بفرمایید.

  قانون حاکم وبسایت توسعه دائمی و بروز رسانی روزانه وبسایت و مطالب و استراتژی حاکم بر آن است.

منظور از محتوای رسانه چیست ؟ 

تولید محتوای رسانه ای یعنی این که ما محتوا را تولید می کنیم

به این منظور که بتوانیم پیام خود را با وسیله ارتباطی ای 

که انتخاب کرده ایم به مخاطبانی که در نظر داریم، منتقل کنیم .

7 کارکرد شاخص تولید محتوا 

۷ کارکرد عمده تولید محتوا از این قرار است :

۱- محتوا به عنوان معرفی کننده کالا ،خدمات و افکار  

تولید محتوا این امکان را به ما می دهد که بتوانیم در مورد اهداف، برنامه ها، افکار، تولیدات ،خدمات، نظرا ت و خلاصه هر فکری که در سر داریم، با طیف وسیعی از مردم صحبت کنیم .

تولید محتوا در وبلاگ ،وبسایت یا شبکه های اجتماعی این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم به جمعیت های متکثر دور و نزدیک دسترسی پیدا کنیم .

بدون واسطه و به شکل مستقیم با مشتریمان، شنونده مان ، بیننده و یا خواننده مان ارتباط داشته باشیم .   

در سیستم سنتی و قدیمی فروش، ما باید در مکان و محلی در یکی از محله های شهر می نشستیم تا کسانی که در آن محدوده به کالای ما نیاز دارند بیایند و ما را پیدا کنند.

ابتکار عمل در دست ماست  !

مزیت تولید و انتشار محتوا در حجم انبوه، این است که به ما ابتکار عمل می دهد. ما را قادر می سازد که پویا باشیم. دیگر نیاز نیست که منتظر آمدن مشتری بمانیم.

ابتکار عمل داشتن یعنی : ما برنامه مان را انتخاب می کنیم. بعد با روشی که برنامه اش را ریخته ایم، کالا و خدماتمان را به مخاطب یا مشتری معرفی می کنیم. (استراتژی محتوا)

مایلید در مورد استراتژی محتوا هم مطلب مفید و کاربردی بخوانید:

          استراتژی محتوا                        چیست ؟    

          استراتژیست محتوا                   چه ویژگی هایی دارد ؟

یک ابزار کارآمد در اختیار داریم :      مشتری نا محدود                  

به این شکل در عوض مشتری محدود که روزانه انتظار آمدنشان را می کشیدیم ، بصورت بالقوه امکان ارتباط با میلیونها نفر را پیدا می کنیم.البته این یک امکان بالقوه است و برای عملی شدن آن باید تلاش کرد.

اینجا بد نیست به ضرب المثل کوچه بازاری که می گه: فلانی کارش درسته،فقط ابزار کار نداره اشاره کنیم. قبول کنیم که رشد تکنولوژی امکان استناد به این بهانه ها را از ما گرفته.

معجزه “وسیله ارتباطی” !

حالا بدون موانع زمان و مکان در هر لحظه که اراده کنیم امکان ارتباط با هر کس رو در هر جای دنیا داریم.

فرض کنید شما تولید کننده یک کالای با کیفیت و کاملا ضروری باشید. اگر با اتکا به روشهای قدیمی بخواهید فعالیت کنید، حداکثر محدود به همان کوچه و خیابان و چند محله این طرف و آن طرفتر خواهید بود.

    <<  این سیستم تولید محتوای رسانه محور، به ما امکان رشد می دهد  >>  

        “وسایل نوین ارتباطی” به ما قدرت تعامل

و اثر گذاری بیشتر را می دهد

اما حالا دیگر می توانیم از حالت انفعالی و انتظار خارج شویم و فرمان زندگی و برنامه هایمان را در اختیار داشته باشیم.

امروزه با انواع روشها و تکنیک ها کالا و خدمات را به مشتری معرفی می کنند و در گستره جفرافیایی بسیار بزرگتر از قبل، در معرض نمایش همگانی می گذارند.

به ادعای آمار و ارقام می توان گفت:

ظرفیت بالای این سیستم به کاربرش این امکان را می دهد که با نشان دادن ابتکار و توانمندی پله های ترقی را با سرعت متحیر کننده ای طی کند.

۲- کارکرد محتوا به عنوان وسیله آموزشکارکرد آموزشی تولید محتوا

تولید محتوای دیجیتال

امروزه درصد قابل توجهی از محتوای آموزشی ادارات ، سازمان های دولتی و خصوصی ، دانشگاهها و سایر مراکز و پایگاه های آموزشی به صورت دیجیتال تهیه می شود و این نرخ به طور روز افزون و چشمگیر در حال رشد است.

تولید محتوا و آموزش پرسنل

بسیاری از ادارات برای آموزش کارکنان و در جهت بروز نگه داشتن نیروی کار خود به طور سیستماتیک در برنامه کاری شان به امر آموزش می پردازند .

همینطور انجام و اجرای بسیاری از آزمون های مهم مربوط به ارتقاء شغلی و نظایر آن که پیش از این با مقدمه چینی ، صرف وقت و بکارگیری نیروی انسانی و مادی برگزار می شد.

در حال حاضر این آموزش ها بصورت آنلاین و با حداقل هزینه ممکن انجام می گیرد که از هر نظر از شیوه های قبلی معتبرتر بوده و از لحاظ صرفه اقتصادی هم قابل قیاس نیستند.

تولید محتوا – دانشگاه مجازی

با توجه به موانع زمان و مکان و کمبود وقت و معضل ترافیک استقبال از دانشگاه های مجازی همواره رو به رشد است .

شما می توانید ساکن تهران و دانشجوی دانشگاهی در تبریز بوده و در عین حال در محل سکونت به صورت آنلاین در کلاس حاضر باشید.

یا محتوای تولید شده بصورت فایل های دیداری،شنیداری و یا نوشتاری مطالعه کنید در ضمن هر لحظه امکان ارتباط با سایر دانشجویان و اساتید را داشته باشید.

۳- تولید محتوا به عنوان شغل

تولید محتوا به عنوان شغل

رشد و توسعه تکنولوژی و تغییرات اجتماعی نیازها و به تبع  آن شغل های جدیدی را خلق می کند.

با توجه نیازی که واحدهای مختلف خدماتی ،تولیدی،آموزشی، علمی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به تولید انواع محتوا دارند، بازار رقابتی و نیاز به شناساندن و تبلیغ باعث شده، تولید محتوا برای پایگاه های اطلاع رسانی تبدیل به یک نیاز ضروری و روزمره شود.

تولید کنندگان حرفه ای محتوا

شاید در دسترس ترین مثال برای آشنایی شما با ساز و کار شغل تولید محتوا سر زدن به مطالب و برگه های وبسایت  محتوا۲۰ باشد.

محتوا۲۰ علاوه بر مطالب آموزشی، یک پایگاه تولید محتوای رسانه ای به شمار می آید. همانقدر که خیلی از دوستان تلاش می کنند نکات و تکنیک های تولید محتوا را آموزش ببینند و نویسنده و خود کفا باشند، بسیاری هم هستند که به خاطر مشغله های کاری،بی علاقگی، و به هر حال ترجیحات دیگر می خواهند کار تولید محتوا را برون سپاری کنند.

برون سپاری تولید محتوا

در همین راستا شرکت ها و مراکز تخصصی تولید محتوا برای پاسخگویی به این نیاز روز افزون ، شکل گرفته اند و در حال رشد و تکامل هستند.

سفارش تولید محتوا 

آیا شما در گروه سفارش دهندگان محتوا قرار می گیرید؟

شما ترجیح می دهید کار نویسندگی مطالب وبسایتتان را شخصاً انجام دهید؟

از آن دسته مدیرانی هستید که علاقه ای به سپردن کار به دیگری ندارند؟

در مطلب سفارش محتوا درباره مزیت های سفارش محتوا ، و همچنین الویت های محتوا۲۰ در تولید و اخذ سفارش محتوا توضیح داده شده است.

سفارش محتوا

“فریلنسر” به چه کسی می گویند؟

 ما شاهد تولد و رشد یک عنوان شغلی با نام نویسنده محتوا ،تولیدکننده محتوا،نویسنده آزاد کار (فریلنسر) هستیم.

به خاطر نوپا بودن و تازگی این مشاغل نام گذاری و تعیین حد و حدود و شرح وظایف برای آنها قدری باعث سر در گمی و تناقض  است. ولی چیزی که نقطه مشترک همه آنهاست همان تولید و تکثیر محتواست.(البته فریلنسینگ مشاغل و رشته های گوناگونی را شامل می شود).

کار کرد های شاخص تولید محتوا

ویژگی های نویسنده محتوا :

اگر بخواهیم بیشتر در مورد شغل محتوا نویسی بگوییم ، اینکه به نظر می رسد برای رشد و پیشرفت در این حرفه علاوه بر نویسندگی که به صورت تجربی و مداومت و تکرار عمل نوشتن، شخص مهارت های خود را توسعه می دهد، نویسنده محتوا باید زمانی را هم در فضای دیجیتال و در جهت آشنایی با نیازها و نوع نوشتن مناسب با مخاطب و وسایل ارتباطی نوین سپری کند تا توانایی و پختگی لازم را بدست آورد.

انتخاب با خود شماست

بسیاری از افراد خودشان مدیریت وبلاگ و شبکه ارتباطی شان را انجام می دهند و در مقابل عده ای دیگر ترجیح می دهند به تجارت یا کسب وکار تخصصی شان برسند و مدیریت تولید محتوا و تبلیغ را به دیگری بسپارند.

مطلب آموزشی: 

مراحل طراحی یک وبسایت

هدف و خط سیر محتوا۲۰

با توجه به اینکه محور و هدف مان در وبسایت، پرداختن به مقوله محتوا و ارایه مباحث آموزشی در رابطه با نویسندگی ، وسایل ارتباطی و انتشار نمونه کارها ،رپورتاژآگهی ، گزارش، مقاله و مباحث تئوریک نحوه نوشتن در فضای سایبر است ، عمده فعالیت وبسایت روی همین آیتم ها و آنالیز آنها متمرکزخواهد بود.

                          آیا می خواهید تولید کننده محتوا شوید ؟

 آری؟

پیشنهاد می کنم:

این مطلب را که به صورت یک شیوه نامه جامع  برای “تولید محتوا” تهیه شده است.  حتماً بخوانید:

۴-کارکرد تبلیفی تولید محتوا ( کپی رایتینگ -copywriting)

کارکرد تبلیغاتی- تولید محتوا -محتوا20

نوعی از اشکال تولید محتوا، که اهداف تبلیغاتی آن بیشتر مورد نظر تولید کننده اش باشد و آگاهانه ، برای برجسته سازی و نمایاندن خصوصیات و احیاناً مزایای کالا یا خدمتی خاص به کار برود کپی رایتینگ، و نویسنده یا تولید کننده چنین محتوایی را کپی رایتر می گویند.

ویژگی یک ” کپی رایتر” حرفه ای چیست؟

توانایی، تجربه و شناخت یک “کپی رایتر” یا همان نویسنده متن های تبلیغی از رسانه ، مخاطب و سایر عوامل موثر در دیده شدن محتوای این گونه پیامها و نیز مهارت او در ایجاد انگیزش و شیوه های عرضه کالا، به نحوی که مورد پذیرش حداکثری قرار گیرد، و ضمناً بتواند در مشتری ایجاد حس نیاز کند، از شرایط و زمینه های موفقیت یک “کپی رایتر” خواهد بود.

 تمرین-تجربه-استعداد

همانطور که گفته شد تجربه، به علاوه نوشتن مدوام و پیگیری، نقش مهمی در تبدیل یک نویسنده به “کپی رایتر” حرفه ای خواهد داشت .

هر قدر هم کسی در نوشتن متبحر و چیره دست باشد، اگر در موقعیت حضور مستقیم در بازار کار و تعامل با گروه های و اقشار مختلف مخاطبین، و از طرفی درگیر شدن با روشها و سبک های متفاوت تبلیغ قرار نگیرد،نخواهد توانست عملکرد مناسب و بهره وری کاملی داشته باشد .

۵- تولید محتوا به عنوان وسیله بازاریابی

(content marketing)

تولید محتوا به عنوان وسیله بازاریابی

کانتنت مارکتینگ این شکل از تولید محتوا در حال حاضر به شدت مورد توجه صاحبان کسب و کار و بطور کلی بازار کار است .

همان طور که از عنوان مطلب پیداست در خدمت تاثیر گذاری بر مخاطب برای آشنا کردن ،معرفی ،ترغیب، یادآوری و بطور کلی همراه ساختن مخاطب با هدفی از پیش تعیین شده است.

با توجه به تغییرات تکنولو‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژیک و توسعه ابزار ها و شیو های ارتباطی برای اشتراک گذاری و معرفی تازه ها(علمی- صنعتی،تجاری) ،خدمات جدید، نو آوری ها ،تحلیل ها ، نظرات، برآیندها، برآورد ها و… وجود دارد، نیاز شدیدی به تولید محتوای تالیف شده (کپی نشده) و با کیفیت وجود دارد.

پیشنهاد می کنم در مورد بازاریابی محتوا(content marketing) مقاله مفید بخوانید:

 درباره کانتنت مارکتینگ :                                                    بازاریابی محتوا                          content marketing       

امتیاز برای تولید محتوا

در همین راستا موتور های جستجو در وب، و در راس همه آنها گوگل در رنکینگ و امتیاز دهی به وسایت ها، به تولید محتوا اهمیت روز افزونی می دهند. آنها تولید محتوای دست اول و با کیفیت را جزو الویت های مورد نظرشان، برای رتبه دهی به سایت ها و وبلاگ ها اعلام می کنند.

مزیت “بازاریابی محتوا”

موضوع دیگر این است که در حال حاضر تبلیغات به شیوه درخواست مستقیم ( که با اصرار و تاکید،  بی مقدمه و دلیل از مخاطب درخواستی داشته باشی) از مشتری، تا حد زیادی از مد افتاده به نظر می رسد.

به دلایل گوناگون محتوای این نوع پیام از طرف مخاطب کمتر پذیرفته می شود. (نسبت به گذشته)

مجوعه این فاکتور ها باعث شده، بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا ،در جامعه مجازی، مورد استقبال قرار گیرد. و در عمل هم نتیجه بخش باشد.

ماندگاری محتوای تبلیغی

از آنجا که این مطالب برای جلب نظر مخاطب و منفعت رساندن به او تنظیم و تولید می شود، دارای محتوای قابل مصرف است.

این نوع محتوا، در بدنه وبلاگ یا شبکه های اجتماعی می ماند. و البته مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این قابل اشتراک گذاری هم هست. بازاریابی محتوا، راندمان بالایی در اثرگذاری بر مخاطب دارد.

تولید محتوا مهم ترین ابزار بازاریابی برای یک فروشگاه آنلاین است.تکنیک های تولید محتوای فروشگاهی نام مطلب جامعی است که برای استفاده همه مدیران وبلاگ و وبمستر هایی که میل دارند به شکل خودکفا تولید محتوا انجام دهند تالیف و تدوین شده است:

۶- محتوا برای پاسخگویی به سوالات (مشتریان مخاطب -کاربر)

7 کار کرد شاخص تولید محتوا- پاسخگویی به سئوالات

خیلی از وبلاگ ها به خصوص آنهایی که کاربر محور هستند و در بخش های اداری، آموزشی، ثبت نام، و نظایر اینها فعالیت می کنند بخشی و برگه ای را با عنوان پرسش و پاسخ –سوالات متداول- پرسش کاربران را در وب سایتشان جا داده اند .

مزیت های پاسخگویی به پرسش کاربران

پرسش و پاسخ برای دو طرف ارتباط ارزشمند است. اول اینکه تولید کننده با انتشار سوال و جواب خود را از پاسخگویی نفر به نفر و تک تک به افراد رها می کند.

بعد هم همین پرسش و پاسخ باعث افزایش مراجعه افراد به سایت و افزایش ترافیک آن می شود . این سوال و جواب ها به مرور می تواند تبدیل به یک شیوه نامه و مرجعی شود که همگان می توانند به آن مراجعه کنند.

کاربر ( مشتری یا مخاطب) هم بدو ن واسطه می تواند هر زمان و در هرلحظه وارد سایت شود و جواب را دریافت کند .به این شکل در زمان و بسیاری از هزینه ها صرفه جویی می شود.

بخش ارتباط با مشتریان

دربعضی از سایت ها این بخش بسیار پر رنگ و در موفقیت و پیشرفت کار بسیار حائز اهمیت است، آنطور که برای ارتباط با مشتری، اپراتورهای حرفه ای با کاربر در ارتباط هستند .

بخش ارتباط با مشتریان در برآورد کردن نیاز مشتری، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تعیین استراتژی کار، اطلاع از جوانب مختلف سلیقه مخاطب، مشکلات احتمالی در پروسه فروش یا خدمات ( در اینجا حمایت و پاسخگو بودن بعد از فروش) ، نقش پر رنگ و حائز اهمیتی دارد.

۷- کارکرد محتوا به عنوان ذخیره و بانک اطلاعاتی

کارکرد تولید محتوا- ذخیره و بانک اطلاعاتی

بانک اطلاعاتی- محتوای تولید شده می تواند نوشتاری، دیداری یا شنیداری باشد.مثل روزنامه (مکتوب روی کاغذ) یا مثل وبلاگ (نوشته دیجیتال) با فرمت های مختلف (پی دی اف- ورد) و یا اینکه ترکیبی از این ها باشد (چند رسانه ای) پاورپوینت و همینطور اینفوگرافیک که کاربرد گسترده ای هم پیدا کرده.

آرشیو دیجیتال – کتابخانه دیجیتال

همه اشکال محتوا در حال حاضر قابل ثبت و ضبط و دسته بندی در آرشیو های پویا ست که به ما قابلیت دسترسی و بهره برداری همگانی را می دهد.

گذشته از نوع دسترسی و اینکه حد دسترسی عمومی باشد، رایگان باشد یا هزینه ای را در بر داشته باشد.

قابلیت دانلود را داشته باشد یا فقط مجاز به مطالعه یا شنیدن و دیدن باشید، ما شاهد تولد کتابخانه های دیجیتال، تولیدات در حد وفور کتاب های دیجیتال، منابع آموزشی ،فایل های رایگان یا فروشی، دانلودی و غیر دانلودی و غیره هستیم.

اصولاً پایگاه هایی به وجود آمده اند که از این آرشیو تولیدات، به صورت ارجاع دادن مخاطب، یا به شکل  مستقیم کسب در آمد هم می کنند.

در رابطه با موضوع محتوای آنلاین مقاله ای تفصیلی در وب سایت موجود است:

ویژگی های محتوای آنلاین

 مبحثی که تقدیمتان شد تقسیم بندی کلی کارکرد ها و قالب های شاخص در تولید محتوا بود.

امیدوارم مطلب برایتان سودمند بوده باشد.

در تهیه و تولید مطالب وبسایت از منظر های مختلف به مقوله “تولید محتوا” می پردازیم. 

— خواهشمندم ضمن همراهی همیشگی در مورد مطالب وبسایت هم اظهار نظر بفرمایید.

—  می خواهید بصورت خاص در مورد این مطلب دیدگاهتان را بیان کنید؟



پایان سخن

در حال حاضر به مبحث و مقوله تولید محتوا توجهی فراتر از یک تخصص ساده و تک وجهی می شود. از این منظر تولید محتوا فرایندی حرفه ای، با کاربری های متعدد است.

تولید محتوا در یک چشم انداز فراگیر، انواع و اقسام اشتغالات ، کسب و کارها، کارآفرینی، نویسندگی و … را در بر گرفته و جای خود را در فعالیت های شغلی گوناگون باز کرده است.

مطب ویژه:

 فرمول موفقیت شما در تولید محتوا                                                                                                                                                        

در همین راستا آموزش محتوا و چگونگی تولید محتوای با کیفیت و کابردی مورد توجه و علاقه روز افزون فعالان و کاربران فضای مجازی و آنلاین قرار گرفته و رفته رفته، تبدیل به ضرورت غیر قابل چشم پوشی شده است.

کاربر گرامی با توجه به آنچه گفته شما هم می توانید با مراجعه و پیگیری مطالب وبسایت در این زمینه کسب دانش و مهارت کنید.

علاوه بر مطالب تخصصی محتوا۲۰ شما می توانید در وبسایت آموزشی متمم نیز در مورد شاخه های متعدد مهارت محور مطالعه و به دانش کاربردی خود اضافه کنید.

بدیهی است که  گام های امروز شما در این مسیر، راهی است به سوی موفقیت های شخصی و حرفه ای و حرکتی برای متمایز کردن کسب و کار و خدمات شما.

2 دیدگاه دربارهٔ «۷ کارکرد شاخص تولید محتوا;

  1. سلام بر شما خیلی۲۰ بود بدون تعارف مطلب جالب و کاملی نوشتید.به همه دوستانی که نیاز به تولید محتوا دارند توصیه می کنم این مطلب رو با دقت مطالعه کنند یعنی وقت بگذارید و در صورت نیاز دوباره و چند باره مراجعه کنید.موفق باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0