Skip to content

آموزش تولید محتوا برای وبمسترها

By | Published | ۱ دیدگاه

آموزش تولید محتوا تولید محتوا برای: وب مسترها

 تولید محتوا و آموزش اون ضرورتیه که روز به روز بیشتر  مورد توجه و استقبال  قرار می گیره. تغییر شرایط و مدل کسب و کارها که  به آنلاینیزه شدن شدید  با سرعت سرآور منجر شده، تقاضا و علاقه زیادی رو در بین کاربران در جهت هماهنگ شدن و مطابقت با الگوی جدید بوجود آورده.  

مقدمه بحث :

 احتمالآ شما این مطلب رو می خونید چون قصد دارید دانش تولید محتوای خودتون رو افزایش بدید.اگر هم این طور نیست حد اقل حتماً تا حالا اسم محتوا به گوشتون خورده،  کنجکاو نیستید که بدونید معنی و کاربرد این لغت که روز به روز هم متداول تر می شه چیه؟

پیشنهاد ما:

اگه این مطلب رو تا آخر بخونید.قول می دم که اطلاعات با ارزشی و خوبی کسب کنید. دوست داشتید می تونید در ادامه مطالب مرتبط رو هم مطالعه کنید.

 محتوا در خدمت پولسازی

بسیاری از مراجعین به این مطلب صاحبان کسب و کار ، تجارت، خدمات، تولید کنندگان کالا و همینطور خیلی از وبمسترها، یا حتی مدیران بخش های خصوصی و دولتی هستند.

وبمستر به چه کسی می گویند؟              

اونا می خوان از نقش کاربردی تولید محتوا در جهت تامین اهداف کوتاه مدت، یا بلند مدتشون اطلاعاتی کسب کنند.  بطور خلاصه دوست دارن بدونن که این قضیه تولید محتوا چه راهکارها ، انتخاب ها و موقعیت های  جدیدی رو برای موفقیت در کسب و کار براشون ایجاد می کنه.

آموزش تولید محتوا - محتوا در خدمت پولسازی

استقبال روز افزون

تا چندی پیش مباحث مربوط به محتوا  که در حوزه تخصصی علوم ارتباطات دسته بندی می شد ، کاملاً تخصصی به شمار می رفت. عموم مردم از آنجا که نیازی نمی دیدند، لذا علاقه چندانی هم به کسب اطلاع از کم و کیف آن نشان نمی دادند.اما الان شرایط فرق کرده ، به همین دلیل هم علاقه و استقبال روز افزونی برای تولید محتوا به چشم می خوره.

دسترسی به رسانه

حالا اوضاع نسبت به گذشته ها فرق کرده. سیر توسعه و پیشرفت تکنولوژی و همگانی شدن رسانه ها ، باعث  تاثیرات و دگرگونی های بنیادین و اساسی در ساز و کار بخش های مختلف تجاری ، خدماتی ، علمی و آموزشی شده .

راه رسیدن به هدف 

درسته که هدف نهایی کاربران استفاده از فرآورده ای به نام محتوا در جایی و قالبی به نام رسانه است ، اما رسیدن به این مقصود هم خودش احتیاج به تدارک دیدن برای مقدمات و آشنایی با چارچوب ها و همچنین اطلاعات کافی در مورد ساز و کارهای موجود در این پروسه است.

پیگیری مطالب

ما تو این مبحث تعاریف اساسی و پایه ای مربوط به رسانه ، ارتباط و محتوا رو مطرح می کنیم. شما می تونید ضمن ورود به بحث و دریافت موضوعات کلیدی و کاربردی اون بخش ، از طریق لینک های موجود مباحث تکمیلی و مورد علاقه تون رو  از بین مطالب آموزشی و اختصاصی منتشر شده (در وبسایت)  پیگیری کنید.

مدیران فروشگاه های اینترنتی

مدیران فروشگاه های اینترنتی به بخش قابل توجه از علاقه مندان یادگیری رمز و راز فعالیت در فضای آنلاین هستن. اونا خیلی دوست دارن شگردها و راهکارهای رسیدن به فروش بالا و جذب مشتری های فراوان رو بدونن.

همه می دونیم که شرایط و مدل های کسب و کار عوض شده. هیچی سر جاش نیست و روند بازارها دائم در حال تغییر و تحوله. تو این شرایط باید حق داد به کسانی که بشدت تلاش می کنن تا خودشون رو بروز نگه دارن.

سوپر مارکت برخط

این وسط دوستانی که فروشگاه های سنتی مثل سوپر مارکت رو آوردن توی فضای مجازی و فعالیت آنلاین، مشغله خیلی بیشتری دارند. تو اولین مرحله مشکلات راه اندازی سایت که خودش نیاز به مراقبت و برنامه ریزی و سرکشی مداوم داره. بعدش هم اقلام و محصولات زیادی که در پروسه فروش باید به مشتری عرضه بشن.

غافلگیر نشویم 

تو برنامه های کاری با چند نفر از این گروه از وبمسترها صحبت داشتیم. استنباط کلی من از حرفاشون مصداق ضرب المثل از چاله در اومدن و تو چاه افتادنه!

خیلی هاشون به کل غافلگیر شدن. چون فکر می کردند قسمت سخت کار همون درست کردن وبسایت و فروشگاه تو فضای آنلاین هست. دیگه به مراحل بعدی زیاد فکر نمی کردن.

محتوای آموزشی و خدماتی

بخش مهمی از تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی وبمسترهایی هستند که در گروه فعالیت های خدماتی و یا بخش آموزش قرار می گیرن. همین وضعیت دانش آموزان و مدارس می تونه نمونه روشنی باشه. کل مملکت و خانوداده ها درگیر کار شدن. دلیل هم عدم آمادگی و نداشتن آشنایی هم از جانب کادر آموزشی و هم دانش آموزان و اولیاء اونهاست.

آموزش تولید محتوا- محتوای آموزشی و خدماتی

اهمیت آموزش تولید محتوا

باید به  خاطر داشته باشیم که مثل هر مهارت دیگه ای تو این کار هم با باید وقت بذاریم. مطالعه کنیم. به روز باشیم. شاید این بزرگترین نکته کار باشه. اگه ما می خوایم تولید کننده محتوا باشیم و خودمون برای کسب و کار و خدماتمون  خوراک تهیه کنیم، چاره دیگه ای  نیست. همونطورکه قبلاً هم گفتم امروزه روز ما شاهد تغییرات دائمی در وضعیت بازار از یک سو و تغییرات تکنیکی ، شکلی و فلسفی در نحوه تولید محتوا از طرف دیگه هستیم.

به این ترتیب می شه گفت که این شروع یه مسیر جدیده. ما هیچ وقت نمی تونیم بگیم یاد گرفتم و تموم شد. محتوای شاخ امروز می تونه فردا کهنه ، کم اثر، به درد نخور و نا کارآمد محسوب بشه.

تولید محتوای مناسب

هر رسانه خوراک محتوایی مناسبش رو طلب می کنه. برای موفق شدن و رسیدن به موقعیت های طلایی باید اصول تولید محتوا برای رسانه رو بشناسیم.

  • یادمون باشه

برای کدام رسانه تولید می کنیم؟

وبسایت-وبلاگ-شبکه اجتماعی(فیسبوک،تلگرام،واتس اپ،لینکدین و غیره) هر کدوم رسانه ای با مشخصات و تعریف مختص به خود هستند.

باید با مراجعه به مطالب مرتبط در مورد رسانه ای که در نظر گرفتی و تو اون قالب می خوای محتوا تولید کنی، اطلاعات بدست بیاری. مطلبی که تو وبسایت برات کار می کنه ممکنه تو تلگرام مورد استقبال قرار نگیره. محتوای یک سایت ایستا مثل وبسایت یک پزشک با سوپر مارکت آنلاین که صدها قلم جنس رو باید معرفی کنه تفاوت های اساسی داره. 

اسرار تولید محتوا

این جور تیترها خیلی جلب جذابیت داره . بین همکارهای ما هم باب شده که برای جلب نطر کاربران و جذب مخاطب از این جور واژه ها و عبارت ها به وفور  استفاده می کنن.

راستش من که هیچ سری تو کار نمی بینم. اگر هم باشه، اینه که همه ما  در همه مراحل کسب و کار تو فضای سایبر نیازمند آموزش و روز آمد شدن هستیم.

تجربه نشون می ده که کسانی موفق هستند که ضمن آموزش دیدن بتونن از نکات و اصول حرفه ای کار به نحو احسن استفاده کنن. پس سر کار می تونه تلاش و تمرین دائمی و استفاده از عنصر خلاقیت برای پی بردن و رسیدن به سلیقه مخاطب و مشتری باشه.

از کجا شروع کنم؟

بخشی از عدم استقبال مشتری می تونه به خاطر نپسندیدن کالا یا خدمات شما باشه. خیلی وقت ها هم مشکل رو باید جای دیگه ای جستجو کرد. 

بغضی وقت ها دیده می شه که کالای یکسانی در دو فروشگاه با سرنوشت های مختلف روبه رو می شن یکی یکجا به سرعت فروش می ره و جای دیگه رو دست مشتری می مونه.

اینجا دیگه اشکال رو باید تو بعد تکنیکی پروسه فروش پیدا کرد. فرض کنیم مرغوب ترین جنس رو داریم. اگه بازدید کننده نداشته باشیم چطور تو فروش موفق بشیم.

آموزش تولید محتوا- از کجا شروع کنیم؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی بخش بسیار مهمی از مراحل فروش به حساب میاد. اسم این مبحث تا حد زیادی گویای روش و عملکرد این مدل تبلیغات هست. بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینک (content marketing) یعنی اینکه ما با استفاده از ابزار تولید محتوا بصورت هدفمند ، با برنامه و استراتژی از پیش تعیین شده بتوانیم مشتری و مخاطبمان را شناسنایی کرده و مورد هدف قرار دهیم.

بازاریابی محتوا به ما امکان می ده تا کالا و خدمتمون رو در قالب محتوایی که تولید کرده ایم به مشتری معرفی کنیم. کانتنت مارکتینک تکنیک و ابزار قدرتمندیه که اگه از اون درست ، خوب  و به جا استفاده کنیم می تونه نتایج و موفقیت های بلند مدت خیلی بزرگی برامون به ارمغان بیاره.

پیشنهاد می کنم:

برای آشنایی بیشتر با امکانات بازاریابی محتوایی حتماً به مطلب تخصصی ما سر بزنید: 

بازاریابی محتوا – content marketing           

از کجا سلیقه مشتری را تشخیص دهیم؟

نکته مهم تو فروش مجازی همین پی برن به خواسته های مشتریه سن، جنس، سواد، فرهنگ از مهمترین مولفه هایی هستند که برای تولید محتوای مناسب باید در نطر گرفته بشن.

استفاده از ابزار های آنالیز و تحلیل

کاربران ورودی وبسایت یا شبکه اجتماعی بصورت پیش فرض ناهمگون و در هم و بر هم هستند. شما با اقداماتی که می کنید مثل تولید محتوای هدفمند و اختصاصی ، بازاریابی و تدوین استراتژی شروع می کنید به جذب هدفمند مخاطب مورد علاقه تون، از اون ور بخوایم بگیم کسانی که به محتوای شما، محصول شما و رسانه شما علاقه مند نیستن بصورت طبیعی ریزش می کنن.

از اونجا که امکان پایش مورد به مورد و کنترل ورودی ها ، خروجی و تحلیل نتایج به صورت دستی و یکی یکی وجود نداره، حالا باید از ابزار آنالیز و تحلیل فرایند های و داده ها سود ببریم. 

اهداف و برنامه های مختلف، ابزار مناسب خودشون رو طلب می کنن. ما تو این قسمت چند تا از مهمترین ابزارهای کاربردی رو که بیشتر ازشون استفاده می شه خدمتتون معرفی می کنیم:

این بخش در حال تکمیل شدن است

 تدابیر شخصی وبمستر

  • نطر سنجی 
  • در خواست اقدام از کاربر
  • درخواست عضویت 
  • استفاده از آمارگیر

این بخش در حال  تکمیل  شدن است

الگو گرفتن از رقبای موفق  

رصد کردن رقبا به شما این امکان رو می ده که ضمن عقب نموندن از رقبا بتونید از عملکرد ها و نوآوری های رقیبان موفقتان الگوبرداری کنید. باید در نظر داشته باشیم که نمی تونیم و انقدر فرصت نداریم که بتونیم یک به یک ایده هامون  رو تو رسانه به اجرا بذاریم و با آزمون و خطا کار رو پیش ببریم.

پس می بینیم که چاره ای جز پیروی و پیش رو قرار دادن روش موفق ها پیش رومون نیست. یه استدلال منطقی هست که می گه اگه کاری رو که موفق ها انجام می دن مو به مو اجرا کنی تو هم به همون نتایج می رسی . این قانون کاره، اگه خوب یاد بگیری و درست اجرا کنی، دلیلی برای موفق نشدن وجود نداره.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۱ Response

  1. امیر گفت:

    سلام خدا قوت
    ممنونم از ارائه مطالب کاربردی تون. میخواستم بگم از این جور مطلب ها بیشتر تو سایت بذارین.
    با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0