Skip to content

رمز و راز نوشته «پر محتوا»

By | Published | بدون دیدگاه

رمز و راز نوشته پر محتوادوستان برای بحث در مورد مطلب نوشتن پر محتوا یه مقدمه مختصر تقدیمتو ن می کنم. تجربه کردید وقتی نوشته ای رو می خواهید بخونید، بعد از چند سطر و حداکثر چند پارگراف یه ذهنینی از نویسنده و اندازه کیفیت محتوای مورد مطالعه تون پیدا می کنید؟

این ارزش گذاری و دسته بندی کردن بصورت کاملاً خودکار و طبیعی صورت می گیره. منظورم اینه که به صورت اتوماتیک نوشته [یا در چارچوب کلی محتوا] رو در دسته بندی هایی که تو ذهنتون دارید طبقه بندی می کنید.

بطور مثال شاید بگید فلان محتوا ضعیفه، متوسطه ، خوبه ، عالیه و از این جور کلمات برای تعریف کیفیت محتوای مورد نطر به ذهنتون برسه. ممکنه شخص دیگه ای با کلمات معرکه س یا مزخرفه یا باید با آب طلا بنویسنش با موضوع رو به رو بشه.

نوشته پر محتوا چیست؟

اما نوشته پرمحتوا چیه؟ چه مشخصاتی می تونه نوشته رو در رده پر محتوا ها  قرار بده؟ چه ویژگی هایی محتوا رو شایسته برچسب یا لیبل پر محتوا بودن می کنه؟

پر محتوا بودن به کیفیت اشاره می کنه

وقتی ما مطلبی رو پر محتوا می دونیم در حقیقت و بطور ضمنی داریم کیفیت اون رو هم مورد تایید قرار می دیم. به عبارت دیگه توی چارچوب ارزش گذاری ما، محتوای مورد نظر با توجه به مولفه ها و شاخص هایی که در نظر داریم، ( این مولفه می تونه بین افراد مختلف متغیر باشه) در گروه با کیفیت ها قرار می گیره.

اهمیت کیفیت محتوا در کجاست؟

خب، اول این که ما بطور طبیعی علاقه مندیم  هر چیز مورد استفاده مون از نوع با کیفیتش باشه. حتی اگه خودمون امکان یا توانایی ایجاد کیفیت های بالا رو نداشته باشیم، تا حدود زیادی امکان تشخیص و ارتباط با محتوا یا هر کالا و خدمت با کیفیت دیگه ای رو داریم. 

پس ما سوای اینکه چقدر با استعداد و خلاق باشیم بصورت ذاتی به سمت کیفیت های برتر گرایش داریم. روشنه که هیچ کس مایل نیست وقتش رو بیخودی تلف کنه.

پر محتوا بودن هم به عنوان فاکتور مهم در جذابیت محتوا اهمیت داره. کسی که به محتوایی مراجعه می کنه توقع داره نیازش برآورده بشه ، چیزی دستگیرش بشه ، یا مطلبی براش روشن بشه.

این روزها تب کیفیت و پر محتوایی با کسب و کار و فعالیت های اقتصادی گره خورده. به خاطر کسب و کار، تجارت، و به دست آوردن اعتبار هم که شده، همه می خوان این بر چسب روی  برندشون حک بشه.

چرا همه نمی تونن پر محتوا بنویسن؟

برای نمونه، عبارت هایی مثل  عجب سایتی[پر محتوایی] چه کتابی[پر محتوایی] چه نوشته ای[پر محتوایی] چه رمانی[پر محتوایی] رو دیدین یا به گوشتون خورده.

چرا فقط به بعضی از تولیدات می شه گفت پر محتوا و نه همشون؟ چرا تو این بازار کسب و کار آنلاین که همه مایلند نوشته های با کیفیت و جذاب برای سایت ، وبلاگ و شبکه اجتماعی تولید کنن خیلی هاشون موفق نیستن؟

 پرمحتوایی چطور خلق می شه و به چه عواملی ارتباط داره؟

رمز و راز نوشته پر محتوا- پر محتوایی چطور خلق می شه؟

تجربه نویسندگی ما

واسه نوشتن یه انشای ساده تو مدرسه چقدر این جمله ها رو پس و پیش می کردیم. کلی سعی می کردیم که نتیجه کارمون آبرومندانه باشه و موقع خوندنش خجالت زده نشیم.

تو همه مراحل نویسندگی و در تمام قالب های دیگه نوشتن از داستان ، گزارش، مقاله ، جزوه و شکایت نامه و  خبر، تا رمان و مطالب تخصصی یک تلاش و چالش دائمی برای بهتر شدن ، بهتر بیان کردن و ارتقاء دادن کیفیت به چشم می خوره. حداقل باید گفت: به نظر میاد که به طور منطقی باید این جور باشه.

تجربه نویسندگی به عنوان یکی از عوامل ایجاد کیفیت در محتوا با تمرین، تکرار و مداومت و پشتکار بهتر می شه. این پروسه قانون کار نویسندگیه. حتی در بالاترین حد و اندازه های نویسندگی میل و نیاز به تجدید نطر و بهتر شدن تدریجی وجود داره.

پس و پیش کردن جملات ، کلمات و عبارات به شکلی که جمله روان تر، زیباتر و ساده تر بشه و بهتر معنای مورد نظر[در ذهن نویسنده] رو برسونه.

نظم ذهنی نویسنده

چه تو نوشته های ادبی و داستانی و چه محتواهای تجاری و امروزی که جنبه بازاریابی محتوایی دارند، نظم ذهنی نویسنده و داشتن هدف و برنامه دقیق برای نوشتن عامل دیگه ای برای کیفیت بخشیدن به استخوانبندی محتواست.

ارزش محتوا به کیفیت آن است 

شاید تو چارچوب کسب و کار بشه ازش با عنوان استراتژی، هدف گذاری، یا برنامه ریزی اسم برد. به نظر میاد که نویسنده اگه تمرکز و نظم ذهنی درستی نداشته باشه، نتیجه کارش هم بی نظم خواهد بود. ماحصل و برآیند کار هم همون چیزی می شه که بهش میگن داستان بی سر و ته!

گنجینه لغات

گنیجنه لغات به واژگان و کلمات مورد استفاده ما  اشاره داره. هر کدو م از ما یک سری از کلمات رو بیشتر ازشون استفاده می کنیم. بعضی ها تو مکالمات روزمره در مقاسیه با دیگران به لحاظ تنوع از کلمات و عبارات بیشتری استفاده می کنن.

هر قدر که ما کلمات بیشتری رو تو فرهنگ لغات ذهنی مون داشته باشیم و اونها رو تو ساختمان تولید محتوامون دخالت بدیم، احتمالاً موقعیت مناسبتری برای کیفیت بخشیدن به محتوای تولیدی مون خواهیم داشت.

پس گنیجه لغات مورد استفاده هم عامل مهمی برای پر محتوا شدن محسوب می شه. اهمیت این بخش به حدیه که دانش آنالیز و تحلیل محتوا در نوشته ها ، سخنرانی ها و آثار مکتوب برای تعیین کیفیت ، ارزش محتوا و شناخت شخصیت تولید کننده بصورت علمی  انجام  می شه. 

رمز و راز نوشته پر محتوا- گنجینه لغات

اطلاعات عمومی

نویسندگی با اطلاعات و دانش عمومی آدما ارتباط مستقیم داره. نویسنده ای که تو اجتماع نیست ، از موضوعات و مسائل اجتماع بی خبره؟ دانش عمومی کافی نداره، آشنایی کافی با نیازها و ضرورت ها نداره، دستش هم برای اظهار نظر و به هدف زدن بسته می شه. اگه نویسنده با مخاطب ارتباط برقرار نکنه طبیعتاً نمی تونه نتیحه دلخواه رو هم از کارش بگیره.

داشتن اطلاعات تخصصی

علاوه بر آشنایی با دانش و تجربه، نویسنده باید در مورد موضوعات خاص و چیزی که راجع بهش محتوا تولید می کنه اطلاعات تخصصی و کاربردی رو جمع آوری و بعد درست دسته بندی کرده به مخاطب ارائه کنه.

به نظر نمیاد که محتوایی بدو ن این مولفه بتونه در رده پر محتوا ها قلمداد بشه. کیفیت با دانش و معلومات رابطه تنگاتنگ داره. مخاطب برای دانستن و یاد گرفتن به شما مراجعه می کنه.

بروز رسانی / ویرایش

هر نوشته امکان بازنگری و بهتر شدن رو داره. با مراجعه دوباره و چند باره به مطلب می شه اصلاحات لازم احتمالی و حذف و اضافات و ویرایش هایی که مورد نیازه رو در موردش اعمال کرد.

این هم یکی دیگه از قوانین و عوامل پر محتوا شدنه. تو کار محتوا نویسی این نیاز به ویرایش و بروز رسانی همیشه پا برجاست. تو کتاب ها و نوشته های نویسنده های معروف هم اگه نگاه کنیم، ویرایش در نوبت های بعدی، چاپ یا هر نوع از ارائه محتوا به چشم می خوره.

نوشتن برای رسانه آنلاین

این مدل تولید محتوا اگر چه شرایط و تکنیک های خاص خودش رو داره، اما تو وضعیت و قانونمندی کلی باز همون شرایط و عوامل رو برای کیفیت پیدا کردن طلب می کنه.

قانون اول خصوصیت رفع نیازه. محتوا حتماً باید کاربردی باشه. هر قدر که کاربر، مخاطب یا مراجعه کننده بیشتر بتونه از محتوای ما بهره ببره امتیاز بیشتری براش قائل می شه.

اظهار نظر در مورد تولید محتوای آنلاین پیچیدگی های خاص خودش رو داره. موضوعات و تکنیک ها دائماً در حال تغییر هستن. آنالیز کردن اون دشواری هایی داره. و مهمترین مساله گره خوردن مهارت های کسب و کار ، هنر نویسندگی ، دانش فنی و فاکتورهای اثر گذار دیگه ای تو این داستانه که کار رو سخت می کنه. 

اما با تمام این تفاسیر کار تو فضای مجازی و آنلاین، هم قانونمنده و امکان یادگیری و بهتر شدن تدریجی برای همه ما وجود داره. برای یک نوشته آنلاین با کیفیت، در نظر داشتن تمام مواردی که تو این مطلب ازشون اسم بردیم  ضرورت داره. علاوه بر این باید با دانش تخصصی فعالیت در فضای مجازی هم آشنایی کافی داشته باشیم.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0