ارزش آفرینی محتوا
رشد،توسعه و پیشرفت جوامع انسانی تبعات و دگرگونی ها را هم با خود همراه دارد.
اگر چه محتوا و نیاز به تولید آن از ملزومات طبیعی زندگی و با آن توام است، اما منظور ما در این بحث، تولید محتوا به معنای خاص و با کاربری های نوین است.
محتوایی که می تواند فیزیکی ،دیجیتال یا چندرسانه ای باشد و در فضای مجازی جای بگیرد.
محتوایی که این مشخصات را دارا باشد حکم کالایی ذی قیمت را پیدا می کند که ما می توانیم این را محتوا را نوعی کالا به حساب آوریم.
محتوای آماتور/ محتوای حرفه ای
همانطور که می دانید تولید محتوا روش های گوناگون و کاربری های مختلف دارد. محتوا می تواند در قالب به تصویر کشیدن مراحل یک سفر شخصی یا خانوادگی باشد.
تولید محتوا می تواند بین ۲ نفر ، گروه یا در فرم جمعی و رسانه ای، مثل فعالیت در شبکه های اجتماعی ، کانال های تلگرامی یا پست های اینستاگرامی باشد.
همچنین تولید محتوا می تواند با برنامه ، اندیشیده شده ، روشمند ، هدفمند و برای رفع نیاز صورت پذیرد. آنچه مورد نظر ما و نیاز واقعی جامعه و بازار کار است همین مدل محتواست.
قبل از هر چیز باید دانست: محتوا یعنی چه؟ |
“محتوا” مثل “کالا” ، ازشمند و قیمتی
به این تعریف از “کالا” توجه کنید:
در اصطلاح علم اقتصاد محصولات و مواد مختلفی که توسط تولیدکننده به بازار عرضه شود و در برابر دریافت پول، یکی از نیاز های انسان را تامین و رفع کند کالا نام دارد.(نقل از ویکی پدیا)
می بینید که تمام عناصری که برای کالا دانستن یک شیء بر شمردیم در مورد محتوا نیز مصداق پیدا می کند.
“کالا”یی به نام محتوا/خصوصیت رفع نیاز
یکی از مهمترین آیتم های پذیرش و استقبال از یک کالا، خصوصیت رفع نیاز است. “کالای محتوا“نیازی را برطرف می کند. محتوا می تواند در خدمت تبلیغات باشد. رقابت بین کسب و کارها برای جذب مشتری و فروش کالا و خدمات شدید است.
پس برای بازاریابی و تبلیغات نیاز روز افزونی به ارتباط با مشتری-مخاطب وجود دارد. این واسطه همان محتواست که در قالب رسانه ای که بر می گزینید کسب و کار و خدمات شما را تبلیغ می کند ، معرفی می کند،یادآوری می کند و …
مبحث کلیدی : کاربرد محتوا در بازاریابی و تبلیغات مشاغل و خدمات بازاریابی محتوا |
محتوای دیجیتال/ محتوای مکتوب
این که می گوییم “محتوا “کالا”ست”، محدود به امروز یا منحصر به فضای مجازی نیست. اگر چه امروزه بر دامنه و اهمیت تولید محتوا و به خصوص محتوای دیجیتال و محتوای آنلاین افزوده می شود، اما اشکال و فرم های دیگری از تولید محتوا نیز وجود دارد.
محتوای مکتوب
پانصد ششصد سال از انتشار اولین روزنامه های پر تیراژ می گذرد.مطبوعات اولین تولید کنندگان و پیش قراولان انتشار محتوای جمعی بودند.
منظور از مطرح کردن این موضوع یادآوری این نکته است که روزنامه هم کالا محسوب می شود. کاری که امروز تولید کننده محتوای حرفه ای دیجیتال انجام می دهد در ذات خود تفاوت چندانی با تولید محتوای مکتوب از گذشته تا حال ندارد.
تفاوت در نیاز های جامعه امروز ، تغییرات در پیشرفت های تکنولوژیک و همگانی شدن و دسترسی عمومی به وسیله های ارتباط همگانی است.
انحصار وجود ندارد
کالای محتوا با شکستن سد انحصار، به صورت انفجاری و اپیدمیک در حال گسترش وبه کار گرفته شدن در شئونات مختلف زندگی انسان ها، در همه جوامع امروزی و به اصطلاح متمدن است. همه ما به وب، وبسایت ، وبلاگ وشبکه های اجتماعی دسترسی داریم.
درست یا غلط زندگی ما به سمتی می رود که روز به روز نیاز بیشتری برای حضور و فعالیت در این زمینه ها را احساس کنیم.
پس این حق ماست که بتوانیم فعال باشیم از امکانات موجود استفاده ببریم و حق انتخاب داشته باشیم.
تولید کننده/مصرف کننده
زندگی دیجیتال دیگر تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده. کارکردهای محتوای دیجیتال و محتوای آنلاین باعث تولید و دسترسی آسان تر،سریعتر و همگانی ما به خدمات، افراد، ارگان ها ، نهادها ، سازمان ها و ادارات شده است.
بعنوان مثال می توان از ثبت نام های اینترنتی،خدمات بانکی،خرید های اینترنتی، کتابهای دیجیتال و دسترسی به تجارب و ارتباط با دیگران اشاره کرد.
اگر چه همه ما به واسطه فعال بودن و حضور در فضای مجازی تولید محتوا انجام می دهیم، اما از نظر حرفه ای و خاص کلمه اکثریت با مصرف کنندگان محتوا است.
ضمن این که هر تولید کننده ای هم در جای دیگر ی به نوبه خود مصرف کننده محتوایی است که دیگران تولید کرده اند.
کالای محتوا/ تولید کالا
کالای محتوا فرآورده ای است که عمدتاً بر پایه ترکیبی از هدف،استراتژی،برنامه ریزی،تجربه حرفه ای و ذوق و سلیقه شخصی بنا شده است.
یک مطلب مرتبط با موضوع بخوانید: استراتژی محتوا – استراتژیست محتوا |
کسی که با رعایت این عناصر دست به کار تولید محتوا می شود به مثابه تولید کننده کالای مادی، ارزش افزوده می آفریند، نیازی را برطرف می کند، شغل ایجاد می کند.بازاریابی می کند تبلیغ می کند. و برای خود نیز کسب درآمد و موقعیت می کند.
با توجه به جمیع جهات و کارکردهایی که بخشی آن در این نوشته بازگو شد، باید پذیرفت که محتوا به صورت بالقوه، می تواند مانند کالایی استراتژیک برای به خدمت گیرنده و استفاده کننده اش ارزش افزوده ایجاد کند و از قبل همین نقش کاربردی، بسیار ذی قیمت و دارای ارزش معادل پولی باشد.
پیروز باشید
یک کالا به نام محتوا
محتوا کالاست
دوستان خوب تلاش بر این است تا مطالب مفید و پخته ای را تقدیم حضورتان کنیم.امیدوارم این مطلب مورد توجه گرامی تان قرار گرفته باشد.
مبحث تولید محتوا دامنه وسیعی دارد. موضوعات و پارامتر های مختلفی در ایجاد کیفیت و ارتقاء آن دخیل هستند.
شما در صورت تمایل می توانید از طریق لینک های مطلب به بحث کلیدی مرتبط با موضوع مورد علاقه تان دسترسی داشته باشید.
باعث خوشحالی اگر نقطه نظرتان را در خصوص این مطلب برای محتوا۲۰ کامنت کنید.قطعاً از این راهنمایی ها استفاده می شود.
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر