تعریف «محتوا» یا «content»
تعریف کلی :
در این تعریف هر فعل و حرکتی اعم از اشاره، رفتار و گفتار را می توان محتوا ( کانتنت) به حساب آورد.
تعریف تخصصی محتوا :
«محتوا» به معنای خاص، برقراری ارتباط، و انتقال مفاهیمی مشخص، در قالب هایی مانند متن (نوشته) تصویر، صدا و یا ترکیبی از این ها ،بصورت اندیشیده شده است.
مفهوم محتوا در رسانه :
محتوای در معنای تخصصی اش تولیدی است که در قالب های رسانه ای و بصورت اندیشیده و برنامه ریزی شده تولید و به مخاطب ( که مشتری – شنونده – کاربر و …نامیده شود)،عرضه گردد.
آنچه باید در مورد محتوا بدانیم :
ما همواره برای ایجاد ارتباط با دیگران،آنچه در ذهن داریم را در قالب کلمات یا عبارات و حتی حالت ها به سوی مخاطب خود ارسال می کنیم.به این جملات یا فرم ها و حالات پیام می گویند.
ما به عنوان فرستنده ، مقصود،منظور، خواسته و هدفمان را در قالب پیام ها به طرف مقابل (گیرنده پیام) انتقال می دهیم.
گزینه ها در نحوه ارتباط و ارسال پیام
برای برقراری ارتباط، ما وسیله ها و گزینه های متفاوتی در اختیار داریم که بسته به حجم، نوع و چگونگی هر ارتباط، رسانه مناسب آن را انتخاب ، پیام خود را تولید و سپس انتقال می دهیم.(برای مطالعه عمیق تر در مورد ارتباط- ارتباطات شما به مقاله همشهری آنلاین ارجاع می دهم).
-
ارتباط بین فردی
مثال۱ :
موقع روبرو شدن با یک دوست قدیمی سلام و احوالپرسی گرم با چاشنی تبسم، همان پیام است و وسیله این ارتباط بین فردی دهان (فرستنده) و گوش (گیرنده) است.
-
ارتباط گروهی
مثال۲ :
برای اعلام مراسمی مثل عروسی، یا عزا از وسیله های ارتباطی مثل کارت عروسی، اعلامیه و بنر تسلیت برای انتقال پیام استفاده می کنیم.
- ارتباط جمعی
مثال۳ :
برای ارتباط با مشتریان بالقوه کالا یا خدماتی که ارائه می کنیم در روزنامه و یا سایت های آگهی اینترنتی سفارش آگهی می دهیم.
نکاتی درباره ارتباط جمعی:
- امروزه رشد و توسعه توسعه تکنولوژی امکان بهره برداری از وسایل ارتباط جمعی را برای همگان فراهم کرده است.
- می شود با کمی آموزش و تجربه کردن از این امکان بهره مند شد.
- موضوع و تمرکز مباحث محتوا و تولید محتوا در وبسایت،همین شکل از ارتباط جمعی است.
- منظور ، هدف و تمرکز محتوا۲۰ ، محتوایی است که برای استفاده در رسانه،فرآوری و تولید گردد.
.جایگاه و شخصیت محتوا
ما در تمام اشکال ارتباط، محتوا تولید می کنیم . اما انتخاب ها در نحوه برقراری ارتباط ، چگونگی استفاده مان از گزینه هایی که در اختیار داریم ،و شکل و مهارت ما در به کار بردن آنها، محتوای اختصاصی و شخصیت محتوای ما را تشکیل می دهد.
آیا می دانید محتوا کالا محسوب می شود: کالای محتوا چه نوع کالایی است؟ |
مفهوم کلی «استراتژی محتوا»
وقتی ما دست به گزینش می زنیم، به عنوان مثال تصمیم می گیریم که:
-
- چه موضوعی را مطرح کنیم؟
- چگونه مطرح کنیم؟
- شعارمان چه باشد؟
- پیام را با چه وسیله ای (رسانه)؟
- در کدام قالب؟
- برای کدام مخاطب (سن -جنسیت- شغل و …) ارسال کنیم؟
یعنی دست به اتخاذ تمهیداتی در مورد چگونگی و نحوه انتقال پیام می زنیم ، وارد مقوله «استراتژی محتوا» شده ایم.
استراتژی محتوا
دوستان مبحث «استراتژی محتوا» جزو بخش های کلیدی و اساسی «تولید کانتنت» است. لذا برای ورود عملی به کار تولید محتوا حتماً باید آیتم های خاصی مورد نظر قرار گرفته و در مورد آن ها از قبل تصمیم گیری و برنامه ریزی شود.
شما در صورت تمایل می توانید از طریق لینک زیر مطلب جامعی را در مورد بحث جذاب و زیر بنایی استراتژی محتوا مطالعه بفرمایید :
استراتژی محتوا – استراتژیست محتوا |
همچنین می توانید به مقاله جامع تولید محتوا و کارکرد های آن دسترسی مستقیم داشته باشید :
یک مقاله کلیدی و مهم:با ۷ کارکرد شاخص تولید محتوا آشنایی دارید؟ |
.روش محتوا ۲۰ در تولید و عرضه محتوای وب سایت:
توجه : هدف مورد نظر “محتوا بیست” بیشتر تمرکز روی شکل جمعی ارتباط و تولید محتوا برای همگان است.
با توجه به گستردگی،پیچیدگی و شاخه های گوناگون مدلها و شیوه های ارتباط ،منطقی تر این است که اول مفاهیم عمومی و مورد توجه اکثریت را در الویت قرار دهیم .
در کنار آن مطالب اختصاصی تر را به مرور برای کسانی که علاقه بیشتری برای پیگیری مطالب دارند به صورت ضمیمه و لینک به مطالب کلی سایت قرار می دهیم.
⇐برای خودتان کار کنید⇓
تولید محتوا شما را به هدفتان می رساند
با توجه به نیازهای جامعه و شرایط حاکم بر بازار کسب و کار دیگر زمان آن رسیده که در این بازار رقابتی هرکس برای اشتغال و آینده خود برنامه ریزی مدون داشته باشد .
شاید بهتر باشد بدون دل بستن به شغل ها و استخدام های دولتی خودتان وارد میدان شوید و تلاش کنید تا به فراخور استعدادها و توانایی ها موقعیت مورد نظر و مناسب خود را خلق کنید.
برای تولید محتوا فقط نیاز به کسب قدری آموزش مقدماتی و تمرین دارید. پیشنهاد می کنم این مطلب کاربردی را در مورد تکنیک های تولید محتوای جذاب ببینید:
یک مقاله مفید بخوانید:
فرمول ساده و موثر تولید محتوای جذاب |
اشتغال آزاد / آزاد کاری
فرلنسینگ و فریلنسر شدن رو دوست داری؟
تعریف مفهوم : منظور از عبارت فریلنسینگ اشاره به فعالیت و شغلی است که اساس آن کار آزاد و بر پایه تعهدات موقت و مشخص بنا شده است.
اشتغال و فعالیت به صورت آزاد کاری یا فریلنسینگ می تونه دامنه خیلی وسیعی پیدا کنه ، اما مهمترین دلیل برای استقبال از این شکل کسب و کار یا ارائه خدمت، درجه اول می تونه نیاز اجتماع و در ادامه امکان کسب در آمد از این شیوه و مدل کارآفرینی باشه.
«فریلنسر» به چه کسی گفته می شود؟
فریلنسر کسی است، که طبق قوانین کار آزاد با شخص، شرکت یا مجموعه ای، برای انجام کاری که معمولاً به شکل موقتی و پروژه ای است، توافق و قرار می گذارد.
«فریلنسینگ» به چه کارهایی گفته می شود؟
فریلنسینگ شیوه ای از کار مولد است که در بعضی رشته ها، از جمله اشتغال در کار تولید کانتنت رایج است. کار به صورت اشتغال آزاد (free lancing) دامنه وسیعی دارد. ما در این مورد مطلب مستقلی در وبسایت داریم.
فریلنسر تولید محتوا
یکی از شغل های جدید و نوظهور که در حال توسعه پیدا کردن است، کار و فعالیت مستقلی است که عنوان متخصص یا مسئول تولید محتوا شناخته می شود.
نظر شما چیست؟
- شما چقدر علاقه مند به فریلنسر شدن هستید؟
- آینده این شغل را چطور می بینید؟
- بین فریلنسینگ و استخدام دولتی و رسمی کدام را ترجیح می هید؟
دوستان ما در وبسایت در همین موارد با شما صحبت می کنیم. با توجه به این که شرایط و روند های کسب و کار در حال تغییره، همه ما ناچاریم که دائم خودمون رو آپدیت کنیم.
دوستان گرامی اگر مایلید تا در مورد فریلنسینگ بیشتر بدانید، حتماً مطلب اختصاصی ما را مطالعه بفرمائید:
می خواهم فریلنسر شوم |
ارزش محتوا
نتیجه همه پیشرفت ها و تغییرات تکنولوژیک دو سه دهه اخیر، دسترسی همگانی به وسایل ارتباطی و تولید پیام در سطح وسیع تر با حجم بیشتر و با اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده، به منظور اثرگذاری در تصمیم گیری افراد است.
از موقعیت سود ببریم:
دسترسی همگانی به وسایل ارتباطی
امروزه بازار تولید محتوا ، خبر و اطلاع رسانی از حالت انحصاری قبل که در اختیار دولت و اشخاص خاص و محدود بود خارج شده و رفته رفته این امکان برای یکایک افراد اجتماع فراهم گردیده است.
خبر هیجان انگیز
این که همه افراد اجتماع بطور بالقوه بتوانند رسانه ای در اختیار داشته باشند و از آن در زمینه های مورد نظرشان مثل خبررسانی ، توسعه کسب و کار ، امور تجاری و خدماتی و غیره استفاده کنند، در نفس خود خیلی خوب و هیجان انگیز است.
آخر ما اولین جوامعی هستیم که چنین موهبتی را درک می کنیم. به همین لحاظ مشکلات و نا هنجاری هایی هم سر راهمان سبز می شود.
نیاز رسانه تولید محتوا است -نیاز رسانه تولید محتوا است – نیاز رسانه تولید محتوا است – نیاز رسانه ……
نیاز رسانه / چالش تولید
از آنجا که هر رسانه نیاز به محتوا دارد ، و با توجه به مسائلی که پیشتر مطرح کردیم به جرات می توان گفت که یکی از موضوعات بشدت چالش برانگیز فضای مجازی نحوه انتخاب و به کارگیری استراتژی های تولید محتوا به شمار می آید.
فرمول موفقیت در دستان شماست !
فرمول موفقیت نام مقاله ای است که در آن سعی کرده ام شمه ای از داستان مواجهه کاربران و صاحبان رسانه های آنلاین را در ارتباط با نحوه و چگونگی تولید محتوا ، تردید ها ، بی برنامه گی و عدم آمادگی کافی آنها را برای درگیر شدن در چند جبهه بیان کنم.
چارچوب و مراحل تولید «کانتنت»
اگر شما هم در جریان پروسه تولید محتوا برای رسانه تحت مدیریت خود با چالش و مشکلات رو در رو هستید ، از شما دعوت می کنم تا با خواندن این مطلب به راهکارها در تولید و سفارش محتوا اشراف بیشتری پیدا کنید :
فرمول موفقیت در اختیار خودتان است |
محتوای اختصاصی
اگر شما دوست دارید تولید کننده محتوا شوید و به صورت حرفه ای این کار را دنبال کنید، یا حداقل تمایلی برای برای خودکفا شدن در تولید محتوای شخصی برای وبلاگ-وبسایت خودتان دارید، خواندن مطلب “تولید محتوای اختصاصی” برای شما مفید خواهد بود:
رونق کسب و کار با: تولید محتوای اختصاصی – وبسایت |
تولید رپورتاژ آگهی
همه ما دوست داریم و علاقه مندیم که خود را به دیگران بشناسانیم و در صورت امکان در تصمیمات و نحوه تصمیم گیری شان اثر گذار باشیم. تبلیغات روش های بیشماری دارد. یکی از موثرترین و نتیجه بخش ترین هایش انتشار رپورتاژ آگهی است.
اگر علاقه مند تولید «content» هستید یا حداقل مایلید برای وبلاگ،وبسایت یا شبکه اجتماعی تان محتوای اختصاصی تولید کنید،مطلب جامعی در مورد تولید و انتشار “رپورتاژ آگهی” بخوانید:
از تولید تا انتشار :چطور رپورتاژ آگهی تولید کنم؟ |
احساس تعلق اجتماعی
بسیاری از افراد برای به روز بودن و برخی، برای پاسخ به نیاز احساس تعلق اجتماعی و … وارد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می شوند و هدفشان صرفاً برقراری ارتباط با دیگران است .
وسیله معرفی-ارتباط-تبلیغ
با گذشت زمان حضور در فضای وب و استفاده از این امکان به عنوان وسیله معرفی ،ارتباطی،تبلیغی آموزشی و… که دارای قابلیت ها و توانمندی های فراوان و غیر قابل چشم پوشی مانند سرعت ،وسعت ، صرفه و بسیاری مزایای دیگر است، ناگزیر و حتی لازم و ضروری به نظر می آید.
مزایای content marketing
یک کارکرد مهم و مورد توجه تولید محتوا جنبه تبلیغاتی و تجاری آن است. کارکرد های شاخص تولید محتوا ،در مقاله ای به همین نام تقدیم حضورتان شده، اما این جا با توجه به موضوع مورد بحث مان شما را به مطلب بازاریابی محتوا ارجاع می دهم:
بازاریابی محتوا –content marketing |
وجه مشترک ما :
نیاز به ارتباط و تولید محتوا
اشخاص به هر دلیل که وارود فضای مجازی شوند، در تولید محتوا وجه مشترک دارند. برای فعال شدن در این پروسه ،می توان به ارسال یک شکلک به نام استیکر و یا ایموجی بسنده کرد. یا نه، محتوای سنگین آموزشی با فایل های چند رسانه ای تولید کرد. هر دو این ها “تولید محتوا” نام دارد.
تولید/ آموزش
کسانی که می خواهند به صورت هدفمند محتوایی تولید کنند، مثلا کسب و کارشان را به گروه های هدف معرفی کنند و بازاریابی و امکان سنجی نمایند، برای تولید با کیفیت ، اثر گذار و قابل قبول باید به سطحی از توانمندی در این زمینه برسند.
میل دارید در این زمینه مطلبی بخوانید؟
تولید محتوای هدفمند |
مزیت های تولید محتوای متنی
روشن است که رسیدن به این سطح قدری پشتکار و تلاش و مداومت فرد را طلب می کند.یعنی علاوه بر یادگیری و دانستن مطالب تئوریک و آموزشی، حتما باید دست به تجربه و آزمون و خطا زد تا در همین وادی ، روش و اسلوب مناسب و شخصی سازی شده خودمان را بدست آوریم.
مزیت های محتوای متنی |
رعایت کدام قوانین و یادگیری چه نکاتی ما را در این مسیر توانمند تر خواهد کرد؟
محتوای برتر / رسانه برتر |
محتوا بیست را همراهی کنید:
اگر شما به توسعه کسب و کارتان فکر می کنید .اگر برای وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود «کانتنت» تولید می کنید، و اگر می خواهید وبلاگ شخصی خودتان را راه بیندازید، از ابتدای راه با «mohtava ۲۰» همراه شوید تا در این مسیر گام برداریم.
تولید محتوای فروشگاهی
یکی از مهمترین زمینه های استفاده از محتوا، کاربری های تجاری و به عنوان دستیاری زبردست در جهت ترویج کسب و کار هاست.
شما هم اگر برای کسب و کار دیجیتال خود نیازمند تولید محتوا هستید و به دنبال یک مسیر برای خودکفا شدن در آن می گردید،با مراجعه به این مطلب بدون اغراق به یک آیین نامه جامع و راهگشا برای تولید محتوا، بویژه از نوع فروشگاهی دسترسی پیدا می کنید:
تکنیک های تولید محتوای فروشگاهی |
تعامل با وبسایت :
سعی براین است که مطالب ارائه شده سودمند و کاربردی باشند. با مشارکت و تعامل در موضوعات مختلف وبسایت، در غنی تر شدن محتوای آن مشارکت داشته باشید.
سفارش در سایت mohtava۲۰
امیدوارم مطالب این مبحث نظرتان را جلب کرده باشد. در پایان متذکر می شوم که ما علاوه بر مطالب آموزشی و پایه، برای آن دسته از دوستان که به دلایل مختلف امکان یا توانایی تولید محتوا ندارند و از جانب دیگر نیاز به خوراک محتوایی با کیفیت برای رسانه تحت مدیریتشان دارند، محتوای یونیک و انحصاری تولید می کنیم.
اگر شما وقت کافی ندارید ما برایتان انجام می دهیم: سفارش تولید محتوا |
شاید بشود گفت مبحثی که تقدیمتان شد چکیده مفهوم “کانتنت” در فضای مجازی است. شما با پیگیری لینک های این مطلب کتاب و دانشنامه جامعی در دسترس خواهید داشت.
نظرات و پیشنهادات خود را با mohtava ۲۰ در میان بگذارید.
اگر در مورد این مطلب بصورت خاص، نظر و پیشنهاد ویژه ای دارید، آن را با ما و همه کاربران به اشتراک بگذارید.
سپاس ویژه برای همراهی تان
تماس با ما:
از طریق فرم تماس زیر می توانید به آسانی با ما در ارتباط باشید. mohtava۲۰ مشاوره رایگان و نامحدود ارائه می دهد.
همچنین در بخش دیدگاه در انتهای این صفحه در مورد مطلب محتوا چیست؟ نظر دهید.
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر
سلام و ممنون از مطلبتون خیلی مفید بود اگه فایل های صوتی و تصویری هم تو وبسایت داشته باشید خیلی بهتر می شه
سلام – مرسی از شما و چشم ما تو برنامه، تولید محتوای صوتی و ویدیو هم داریم (البته به عنوان مکمل) منتها کمی مشکلات عمدتاً فنی داریم که حل بشه میریم سراغ تولید ویدیو و پادکست. ممنون که ما رو دنبال می کنید.
با سلام قصدم از ارسال کامنت تنها تشکر و قدردانی از مطالب شسته و رفته و تخصصی است که در وبسایت قرار می دهید.
من در یک مجتمع آموزشی بزرگ تدریس می کنم و کارآموزان رو به مطالب شما ارجاع می دهم . به نظرم با عملکرد مناسب تا حدود زیادی در زمینه تولید محتوای کارآفرین بین همه فعالان جایگاه کسب کرده اید.
البته یک سری مطالب هم هست که برای شما ایمیل خواهم کرد.
بسیار متشکرم
درود بر شما – خوشحالم که مطالب مورد توجه جنابعالی قرار گرفته و سپاسگزارم به خاطر اینکه نظرتون رو ابراز کردید. منتظر مطالب شما هستم.
موفق و پیروز باشید
خواستم تشکر کنم . مطلب کاملی بود و از جوانب مختلف به موضوع پرداخته . موفق باشد. در مورد همکاری براتون ایمیل فرستادم لطفاً پاسخ بدین . مرسی
سلام ممنون که مطالب رو به روز می کنید. پیشنهاد میدم کمی مفصل تر بنویسید و توضیحات کامل تر باشه
مشکل اینه که معمولاًمطالب خلاصه و مختصر ومفید رو از ما طلب می کنند. اما چشم سعی می شه که تا حد امکان جامع تر باشه.
از لطف شما ممنونم
سلام علیکم واقعن این محتوا هم داستانیه! مطلبو پسندیدم
بیشتر مطلب بگذارید. خدا قوت محتوا۲۰ 😁😂😀