Skip to content

گزارش تصویری و جایگاه شرح عکس + plus محتوا

| منتشر شده: | بدون دیدگاه

گزارش تصویریری - نقش شرح عکس در گزارش-محتواپلاس

گزارش تصویری (photo reportage) به عنوان یک ابزار کارآمد مطبوعاتی و رسانه ای سابقه ای به قدمت تاریخ زندگی اجتماعی بشر دارد. 

گزارش تصویری علاوه بر ارزش های خبری – اطلاع رسانی – انگیزشی – تفریحی و سرگرم سازی که از گذشته  با خود داشته است، در حال حاضر هم مورد اقبال و تقاضای صاحبان  کسب و کارها قرار گرفته و استفاده از آن در امور تجاری همواره رو به افزایش است.

این روزها ترکیب گزارش خبری و شرح عکس که از این یکی به عنوان مکمل استفاده  می شود، می تواند کار تولید محتوا را به ترکیبی ایده آل و بسیار اثر گذار مبدل کند.

هدف کلی مطلب صحبت درباره سه مورد نامبرده زیر بصورت خاص می باشد:

۱- گزارش تصویری

۲- شرح تصویر – متن نوشته

۳- تولید محتوا 

 گزارش تصویری

این عبارت از دو کلمه  گزارش و تصویر ساخته شده است. یعنی اینکه برای تعریف گزارش تصویری  اول باید بدانیم خود گزارش چیست؟

تعریف گزارش :

در تعاریف و منابع علمی گزارش مطبوعاتی در این چارچوب ها تعریف می شود:

 

  • گزارش بیان توصیفی و تصویری یک خبر، حادثه، رویداد یا موضوع اجتماعی است.

  • گزارش بیان گسترش یافته یک خبر است

  • گزارش هنر بیان غیر مستقیم واقعیت هاست

  • – گزارش آمیختن هنرمندانه خبر، داستان، مصاحبه و تحقیق است که موضوعی را توصیف گرانه بیان می کند.

در گزارش به دو عنصر از ۶ عنصر خبر بیشتر تکیه می شود. چرا؟ ( علت)  چگونه؟ (نحوه)

گزارش را می توان کاملترین کار روزنامه نگاری دانست چرا که مجموعه عناصر روزنامه نگاری را در خود دارد.

در گزارش، خبر- مصاحبه –  و هنر مقاله نویسی وجود دارد به نوعی روش تحقیق در آن کاربرد پیدا می کند و همچنین توانایی نویسنده در نوشتن و تنظیم مطلب. تسلط بر نشر و نگارش فارسی – ساده نویسی.

 – پرهیز از آشفتگی و داشتن نظم فکری اهمیت پیدا می کند. از طرفی در گزارش آمار جایگاه خاصی دارد و یکی از ارکان گزارش است. البته باید روی آمار تحلیل شود و نتیجه گیری به عمل آید.    (تعاریف گزارش مطبوعاتی عیناً از جزوه ای  دانشجویی که آن هم از منابع آکادمیک برداشت شده نقل گردید).

 


تعریف کلمات و عبارات مربوط به رسانه را بدانید:

واژه نامه رسانه


گزارش تصویری-mohtava20تعریف گزارش تصویری

 گزارش تصویری هم در درجه اول همان گزارش است، منتها در قالب تصویر با مخاطب ارتباط برقرار می کند. گزارش تصویری عبارت از مجموعه تصاویری است که بصورت هدفمند و مدون شده ماجرا، رویداد و یا داستانی را روایت  کرده و بازتاب می دهد.

قالب های گزارش تصویری

گزارش مصور می تواند در قالب خبر به توضیح و تشریح خبری منتشر شده یا نشده بپردازد یا داستانی را روایت کند. در گزارش تصویری  می توان موضوعات علمی و تحقیقاتی را به مخاطب ارائه کرد که البته  توضیحات، مدل و محتوای آن باید با امکانات دیگری مثل شرح عکس و یا صدا گذاری تکمیل شده و وجهه تخصصی و هدفمند پیدا کند.

تاریخچه استفاده گزارش تصویری

گزارش تصویری قدمتی به اندازه تاریخ دارد  چنانکه انسان های اولیه هم برای برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم مجموعه تصاویری بر در و دیوار غار ها و یا هر جای مناسب دیگر نقش می زدند یا حک می کردند تا بتوانند مفاهیم را بوسیله آنها منتقل و در سطح وسیعتر منتشر کنند.

پیش از اختراع  دستگاه فتو گراف و پیدایش عکس گزارش های مصور در مطبوعات و بوسیله تصاویر – نقاشی ها و طر ح های دستی انجام  و در مرحله بعد چاپ می شدند.

اما ترکیب عکس ← عکس رنگی ← چاپ  و مراحل رشد این تکنولوژی ها چند دهه را در مطبوعات به عنوان دوران طلایی و بی رقیب انتشار گزارش های تصویری و در نتیجه پیدایش روشی برای  ارتباط موثر با مخاطب معرفی و آن را از دورهای پیش ممتاز و برجسته می نماید. 

کاربرد گزارش تصویری

اصلاً بعضی از کارها را  فقط با تصویر و عکس می شود خوب پخت و به مخاطب عرضه کرد. بعضی وقت ها کلمات کمتر می تواند گره گشایی کند. خلاصه یک وقت هایی چند فریم عکس بیشتر از چندین جلد کتاب با مخاطبش صحبت می کند.

بعضی رویدادها و روایت ها هم با یک عکس و دو عکس قابل بازگویی نیستند. مثلاً در زمان جنگ رویدادها ، عملیات ها و اعزام به جبهه با مدیومی به نام گزارش تصویری خیلی تاثیر گذار و احساس بر انگیز بود. کسی را در نظر بگیرید که می خواهد فصول سال را در یک نقطه معین برای مخاطب نشان دهد.خب  زبان گویای این گزارش فقط تصویر می تواند باشد آن هم مجوعه تصاویر در فواصل متعدد زمانی. آیا با  با شرح دادن و تعریف کردن می شود همان نتیجه را گرفت. می شود مصداق ضرب المثل شنیدن کی بود مانند دیدن!!! 

شرح عکس گزارش را تکمیل می کند

همانطور که گفتیم خیلی وقت ها کلمات و تشریح کردن نمی تواند جای تصویر را بگیرد. بعضی وقت ها یک فریم عکس  و یا یک نقاشی و تصویر برای بیان موضوع مورد نظر کفایت نمی کند، خیلی وقت ها مجموعه عکس ها هم بدو ن توضیح و تشریح در بیان مفهوم و یا بازتاباندن کل آن الکن و ناتوان هستند. در همین نقطه مقوله شرح عکس (یا سایر نام های معادل آن) معنی و وجاهت پیدا می کند.

خیلی وقت ها مجموعه عکس ها هم بدو ن توضیح و تشریح در بیان مفهوم و یا بازتاباندن کل آن الکن و ناتوان هستند.

شرح عکس برای توضیح دادن و روشن کردن نقاط مبهم – نارسا – تاریک و اشاره به موضوعات و جلب توجه مخاطب به موضوع یا رویداد خاص در کنار عکس قرار می گیرد.

اگر از آن خوب، درست و حرفه ای استفاده شود گزارش را به عرش اعلی می برد!!! (حداقل اقل باید گفت این پتانسیل را دارد). به عبارت دیگر یعنی دارو افاقه  می کند و اثر گزارش را دو چندان که نه، صد  چندان می کند!!!

نوشتن شرح عکس در رسانه 

نوشتن شرح عکس خودش در مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی  یک کار حرفه ای حساب می شود که باید با دقت نظر و اشراف به موضوع عکس و توانایی نویسنده در تشریح رویداد و به منظور بر انگیختن و ترغیب مخاطب در پیگیری گزارش و انتقال مفهوم به وی انجام شود.

نمونه گزارش تصویری

با توجه به مطالب گفته شده بد نیست نمونه ای هم ارائه کنیم. گزارش تصویری ما یک کار کلاسی دانشجویی است که البته که بیش از دو دهه پیش تهیه شده.

استاد درس گزارش نویسی از ما خواست به عنوان کار کلاسی و بخشی از نمره پایان ترم با توجه به آنچه بصورت تئوری خوانده ایم یک گزارش تصویری تهیه کنیم. چون یکی از سرگرمی هایم رفتن به استادیوم بود سوژه و موضوع گزارش هم تماشاچیان فوتبال شد. کار را انجام دادم و نتیجه شد تصاویر پایین که با شرح عکس و تیتر به استاد گرامی ارائه کردم. 

 برای نمونه این تصاویر را با شما دوستان به اشتراک گذاشته ام:

می توانید آلبوم کامل را از طریق لینک زیر ببینید

نمونه گزارش تصویری 

                                                                    همراه با تماشاچیان فوتبال             

چه کسی می تواند بهتر بنویسد؟

توانایی نوشتن شرح عکس خوب به تمرین – علاقه – تجربه و استعداد نویسنده بستگی دارد. البته پیش زمینه هایی مثل آگاهی از موضوع – کسب اطلاعات تکمیلی – مطالعه و به روز بودن – وقت گذاشتن و امثالهم هم باید و جود داشته باشد تا احتمال موفقیت نویسنده را بیشتر کند.

گزارش تصویری و رسانه های الکترونیک نوین

بدون شک همه ما که در این اجتماع زندگی می کنیم خودمان درگیر تغییرات و دگرگونی ها در ارکان مختلف زندگی فردی و اجتماعی هستیم.

تکنولوژی های مدرن ، توسعه و گسترش روز به روز و ساعت به ساعت علوم و فنون و تبعاتی که در زندگی ما دارد را درک می کنیم.

یکی از این بخش ها رسانه ها هستند که با رشد اعجاب انگیز دسترسی فرد فرد ما را به نقاط دور و نزدیک در جای جای دنیا  آن هم  در یک لحظه فراهم کرده اند.

همین رشد باعث دگرگونی شیوه های  کسب و کار ، زندگی ، کسب در آمد ، رفتار، اندیشه و خلاصه همه شئونات فردی و اجتماعی  شده و  حتی روش های کسب روزی و امرار معاش را بشدت متاثر کرده است.

رسانه در دسترس همگان

امروز دیگر همه ما به آسانی و با مختصر هزینه ای می توانیم رسانه ای در اختیار داشته باشیم. از طریق وبسایت، وبلاگ – شبکه های اجتماعی و پیام رسان  با افراد گروه ها و ملیت ها در گوشه و کنار دنیا ارتباط برقرار کنیم. تجارت کنیم . تبادل افکار و تجربه داشته باشیم . اخبار و اطلاعات کسب کنیم و …

کسب در آمد با ابزار تولید محتوا

 بخواهیم یا نخواهیم سرنوشت کسب و کارها هر روز بیشتر از قبل وابسته تولید محتوا و استفاده از تبلیغات و بازاریابی به سبک های جدید می شود.

ابزار های مختلف که افراد با زمینه های متفاوت هر یک امکان انتخاب و بهره بردن از مزیت ها و امکانات آن را دارا می شوند. مثلا یکی به این نتیجه می رسد که باید وبسایت داشته باشد تا به فعالیت خودش اعتبار ببخشد.

یک نفر دیگر در اینستاگرام راحت تر کار می کند و خودش را درگیر مشغله های وبسایت داری نمی کند .کاسب دیگری فروشگاه آنلاین می زند و خلاصه هر کس در گیر و دار اجرای برنامه و برنامه ریزی خودش است.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که همه این ها که گفیم برای عملی شدن و نتیجه بخش بودن  نیاز به محتوا دارند. تولید محتوا هم به نوبه خود نیازمند افراد – تکنیک ها – دانش – تجربه  و سایر پیش نیاز های خاص است.

گزارش تصویری و شرح عکس

  گزارش تصویری هم تولید محتواست 

همه چیز دست به دست هم داده تا گزارش تصویری تبدیل به وسیله ای در دسترس همگان باشد. با آمدن دوربین عکاسی در قالب تلفن همراه و ارتقاء گوشی های هوشمند، اینترنت جهانی، و…حالا همه ما امکانات عکس برداری های لحظه به لحظه از علائق و هر چیزی که نظرمان را جلب کند را در اختیار داریم.

همانطور که همه ما از سفرهایمان گزارش تصویری و سفرنامه تهیه می کنیم، پست – استوری – لایو و … در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم. در موردش بحث می کنیم لایک و کامنت می گیریم همه این ها تولید محتوا به شمار می آید.

گزارش تصویری – شرح عکس در فروشگاه اینترنتی

همه فروشگاه های اینترنتی خوراکی به اسم محتوا نیاز دارند. یکی از قالب های پر طرفدار و البته پر کاربرد همین گزارش تصویری است که خواهان زیاد دارد. 

در نظر داشته باشید که یک فروشگاه با اقلام  متعدد باید برای محصولات خودش تصویر تهیه کند طرز کاربری شان را توضیح دهد. و این تولید باید به قدری با کیفیت باشد که مشتریان معنای مورد نظر را خوب درک کنند و تبلیغ صورت گرفته را بپذیرند. احساس نیاز صورت بگیرد و در نتیجه برای سفارش خدمات مورد نظر ترغیب شوند.

پس در این مرحله هم باز تصویر ها و اسلاید ها به همراه متن ها و شرح ها و توضیح ها برای انواع کسب و کارها و خدمات کار می کنند.

جای شرح عکس کجاست؟

معمولاً توضیح تصویر در مطالب مطبوعات در زیر تصویر یا در کناره های آن اضافه می شود. اما در روزنامه الکترونیک یا شبکه های اجتماعی و خصوصاً آنها که تصویر محور هستند توضیحات در محل تعیین شده قرار می گیرد که اصطلاحاً به آن کپشن نویسی می گویند.

در وبسایت و وبلاگ وقتی وبمستر می خواهد عکسی را در گزارش تصویری و یا متن مطلب قرار دهد( آپلود کند) هم کادر هایی برای نوشتن شرح مختصر عکس و شرح تصویر تعبیه کرده اند.

ابزارهایی برای تولید  و ترکیب متن با عکس

اما  برای ایجاد عکس نوشته و در راستای  توضیح و شرح دادن تصویر، برنامه ها و نرم افزارهایی در قالب اپلیکشن – افزونه به بازار آمده است. در بدنه پلتفرم شبکه های اجتماعی و پیام رسان هم محل هایی پیش بینی شده  که از آنها هم برای تولید محتوای متنی و ترکیب با تصویر  استفاده می شود.

بسیاری از شبکه های اجتماعی موفق و جهانی رشدشان را مدیون همین ساز و کار بارگذاری عکس و اضافه کردن نوشته – صدا – رنگ و افزودن کامنت هستند.

محتوای عکس نوشته

محتوایی که با نرم افزار به عکس اضافه می شود می تواند با نیت های متفاوت انجام شود. قاعدتاً باید در مورد عکس توضیح بدهد و محتوای آن را کامل کند. اما در عمل همیشه این طور نیست. بعضی از موارد استفاده از متن در تصویر را در پایین بخوانید:

  • نوشته داخل تصویر به عنوان تیتر
  •  به عنوان تراکت 
  • کارت ویزیت
  • سو تیتر و بخش جذاب مطلب 
  • به عنوان وسیله تزئینی
  • به عنوان خبر  – قیمت و … استفاده می شود

ترکیب تصویر و متن بوسیله نرم افزار 

از محتوای متن نوشته که بگذریم برنامه های تولید و ترکیب متن و عکس فراوانند که بعضی شان شناخته شده تر هستند و به خاطر امکانات – نوع کاربری و شاید بعضی مزیت ها پر طرفدارتر شده و اسم و رسم پیدا کرده اند.

در این مطلب به معرفی و توضیح چند نمونه پر کاربرد این برنامه ها می پردازیم:

۱- نرم افزار متن نگار  matn negar :

این نرم افزار تولید عکس نوشته همانطور که از نامش پیداست یک نرم افزار ایرانی است و در میان رقبای داخلی اش از بقیه پر طرفدارتر است. از مزایای متن نگار می توان به تنوع فونت ها ، امکان انتخاب و امکان اعمال سلیقه در ظاهر نوشته و انتخاب قلم دلخواه از مخزن موجود این  تکست گراف اشاره کرد.

امکانات دیگر این اپلیکیشن  تایپو گرافی عبارتند از:

  • امکان انتخاب تصویر پس زمینه از گالری و آنلاین
  • اضافه کردن بر چسب و تصویر دیگر روی پس زمینه
  • چسباندن و ضمیمه کردن لوگو شخصی به تصویر 
  • تفییر سایز تصویر پس زمینه – بر چسب و سایز کلی محصول
  • چرخاندن تصویر
  • ایجاد شفافیت
  • بر عکس کردن تصویر و حروف
  • سایه دار کردن،حاشیه دادن و استفاده از طیف رنگ ها
  • استفاده و انتخاب دلخواه از پالت رنگ برنامه


دانلود اپلیکشن متن نگار از گوگل پلی   



۲- پیکس آرت               picsart photo and video editor

اپلیکیشن ویرایش تصویر ویژه اندروید …پیکس آرت محبوب ترین برنامه 

ویرایش و ادیت عکس در گوگل پلی است به طوری که از آن با عنوان

استودیو عکس نام برده می شود. از نقاط قوت این برنامه، افکت های متنوع و ابزارهای

 کاربردی برش – برگردان – چرخش – تنظیم نور – سایز

قرار دادن استیکر – فریم و قاب برای تصویر است.

pics art توانایی های زیادی دارد که عبارتند از:

  • گزینه وارد کردن تصویر از دوربین و یا گالری کاربر
  • چرخاندن تصویر – برعکس کردن تصویر – برش دادن و تغییر سایز عکس
  • اضافه کردن متن به تصویر با امکان انتخاب فونت ها و رنگ های متنوع
  • امکان طراحی روی تصویر با قلم دیجیتال
  • ویژگی افزودن تصاویر- بر چسب و کلیپ آرت 
  • توانایی ویرایش ویدیو و تولید کلاژ
  • دوربین پیکس آرت با قابلیت هایی مثل تنظیم نور – شفافیت – افکت گذاری و تنظیمات دیگر برای اعمال نظر و سلیقه روی تصویر انتخاب شده.
  • ذخیره محصول بدست آمده در حافظه با انتخاب فرمت دلخواه
  • محیط کاربری خاص picsart مثل چالشهای عکس 
  • امکان ارتباط با دیگر کاربران اپلیکیشن مانند محیط شبکه های اجتماعی
  •  برنامه رایگان – پشتیبانی از زبان فارسی 
  • اشتراک گذاری مستقیم محصول نهایی در شبکه های اجتماعی


دانلود اپلیکیشن picsart از گوگل پلی



۳- نرم افزار کانوا – canva

کانوا نرم افزار ساخت طرح های گرافیکی تحت وب است و علاوه بر این اپ اندرویدی هم دارد. در canva  می توان ویدیو – استوری برای اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی و پیام رسان – انواع پوستر و قالب های مختلف و متنوع کارت پستال را طراحی و تولید کرد.

برنامه «کنوا» هزاران قالب آماده در اختیار کاربران می گذارد. این تنوع هم به نوبه خود دست مخاطب را برای انتخاب بهترین گزینه ها باز می گذارد تا محصول نهایی مورد پسند تر و با کیفیت تر تولید شود.

در برنامه canva می شود به طرح ها و کمپین های مخصوص تبلیغات و قالب های آماده برای استفاده کسب و کارها  و نیز ابزار ها و قالب های ساخت لوگو و برند های شخصی دسترسی داشت.

  • طراحی logo – طراحی جلد – طراحی وبلاگ – وبسایت – طراحی پروژه ها
  • ساخت انواع دعوت نامه های حرفه ای برای رویدادهای مختلف مثل عروسی جشن تولد و …
  • برنامه ویرایش عکس با توانمندی های بالا 
  • امکانات ساخت کلاژ – بروشور – و طراحی بنر های مختلف
  • قالب های آماده با تنوع و دسته بندی برای تولید استوری در شبکه های اجتماعی
  • برنامه ها و قالب های مناسب امور تجاری – رزومه نویسی ارائه های دانشگاهی و تولید پوسترهای تبلیغی و خبر رسان.
  • امکان جستجوی کاربر در ویرایشگر برای دسترسی به قالب هایی که پیشتر ساخته شده و اجازه استفاده از محصول.


  • دانلود اپلیکیشن canva از گوگل پلی



۴- برنامه بنر میکر :     Banner Maker

«بنر میکر» همانطور که از اسمش معلوم است، یک برنامه ویژه ساخت بنر برای استفاده در وبسایت – وبلاک – شبکه های اجتماعی – اینستاگرام – فیس بوک و کمپین های تبلیغاتی در گوگل است.

ویرایشگر «بنر میکر» اصالتاً محصولی استرالیایی است و به خاطر امکاناتی که برای طراحی و تولید بنر های متنوع در اختیار کاربران می گذارد مورد توجه و استقبال کاربرانی از سایر نقاط جهان هم قرار گرفته است . برخی از امکانات banner maker  از این قرار است:

  • بنر میکر- banner maker
  • قالب های آماده برای تولید استوری اینستاگرام
  • تولید پوستر
  • تبلیغات بنری
  • انواع استیکر دسته بندی شده
  • استفاده از نوشته در تصویر با فونت های مختلف
  • اجازه تغییر پس زمینه طرح و چایگزینی سلیقه ای توسط کاربر
  • فضای کاربری مناسب 
  • ذخیره محصول بصورت خودکار
  • ذخیره طرح های تولید شده در آرشیو فضای کاربری شخصی
  • گالری طرح های گرافیکی 
  • گالری متن های هنری جذاب

 



دانلود برنامه banner maker از گوگل پلی



۵- برنامه موجو – mojo

برنامه موجو با پسوند تکمیل کننده  mojo – Video Stories Editor for Instagram Pro

یک اپلیکیشن ساخت استوری اینستاگرام است. این برنامه با ارائه

چند ده قالب موجود به کاربر اجازه می دهد تا اسنوری های جذاب و

در صورت تمایل متحرک تولید کرده و در ایستاگرام یا  هر

پلتفرم مناسب دیگری از آن استفاده کند.

مشخصات کاربردی اسلایدهای ساخته شده در این برنامه :

  • اسلایدهای متحرک
  • قالب های با کیفیت
  • محصول جذاب نهایی
  • امکان استفاده از متن در طرح های مختلف
  • کیفیت بالای محصول خروجی
  • توضیح: حدود نیمی ازقالب ها بصورت رایگان ارائه شده.

 



دانلود برنامه mojo از گوگل پلی



 

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0