Skip to content

نویسندگی حرفه ای و مسیر موفقیت

| منتشر شده: | بدون دیدگاه

نویسندگی حرفه ای و مسیر موفقیت

راهی به سوی نویسندگی حرفه ای

قبل از هر چیز و در اول صحبت باید گفت: خوب نوشتن مثل هر کار دیگر نیازمند به وجود آمدن شرایط و الزامات خاص است.اگر بخواهیم این پیش نیاز ها را به صورت خلاصه و کلی دسته بندی کنیم، می شود  در ۵ آیتم موضوع را شرح داد :

۱- علاقه

در ابتدا به نظر می رسد که عنوان این پاراگراف خودش گویا بوده  و خیلی نیازمند توضیح و تحلیل نباشد. اما موضوع این است که همه ما خودمان را افرادی علاقه مند می دانیم. علاقه موضوعی کلی است پس در شروع کار باید به شکل دقیق و روشن برای خودمان روشن کنیم که:

  • خواسته ما چیست؟
  • در کدام مسیر می خواهیم گام برداریم؟

۲- استعداد:

باز هم اول باید استعداد نویسنده شدن را در خود بیابیم. مقدمه کار کشش درونی و دست به قلم شدن است. چک نویس های مچاله شده که به سطل اشغال پرتاب می شود را می شود تمرین مناسبی برای این داستان دانست. اما اگر ما دانستیم و پی بردیم که این استعداد در وجودمان به ودیعه گذاشته شده پس دیگر باید چه کار کنیم؟ (قدم بعدی)

کدام شاخه از نویسندگی؟

به داستان نویسی علاقه دارم. من یک شخص شاعر مسلک هستم. نویسندگی مطبوعاتی را دوست دارم. مایلم اتفاقات روزمره را در قالب گزارش بیاورم. و خیلی موارد دیگر که می شود به آنها اشاره کرد.

نویسندگی در فضای مجازی – وبلاگ نویسی 

نویسندگی علاوه بر قالب های سنتی و قدیمی مثل نوشتن روی کاغد و چاپ حالا دراشکال و قالب های مدرن هم گسترش یافته است  . ما علاوه بر این که می توانیم مثل گذشته نوشتن را به صورت دستی و با قلم روی کاغذ انجام دهیم، این امکان برایمان فراهم شده تا این کار را در صفحه های رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و غیره بصورت الکترونیکی انجام دهیم. 

توضیح:

ما در مطالب وبسایت در مورد نوشتن در فضای مجازی – ویژگی ها – مزیت ها و امکاناتی که برایمان ایجاد می کند پست های اختصاصی تولید کرده ایم که در صورت علاقه و احساس نیاز می توانید به آنها مراجعه کنید.

۷ کارکرد شاخص تولید محتوا

 

۳- نبوغ

برای اینکه نویسنده ای  حرفه ای شویم به چیزی بیشتر از علاقه و استعداد نیاز داریم. علاوه بر ودیعه های خدادادی استعداد و علاقه باید به مرحله ای برسیم که شایستگی یدک کشیدن اسم نویسنده را هم داشته باشیم. البته این ها را که می گوییم منظورمان نویسنده تراز اول و حرفه ای به معنای واقعی آن است.

۴ – مطالعه

مطالعه ضرورت و پیش نیاز شروع پروسه نویسندگی حرفه ای است. باید گفت که همه آیتم های عنوان شده به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

به عنوان مثال برای رسیدن به مرحله نبوغ پیش نیازهایی لازم داریم که اسمشان علاقه – استعداد و مطالعه است. یا مثلاً کسی می تواند این استعداد را در خود تشخیص دهد که علاقه به کار را دارد و علاوه بر آن مطالعه کافی هم داشته باشد.

۵- آموختن اصول و فنون نگارش

اصول و فنون نویسندگی به عنوان ابزار و عصای دست نویسنده چیره دست محسوب می شود. دانستن دستور زبان و طرز به کار بردن آن در نگارش، قدم های اساسی و پایه ای برای حرکت در مسیر حرفه ای شدن است.

نویسنئگی یک شغل پر تقاضا است

نویسندگی یک شغل پر تقاضا

 نویسندگی امروزه روز دیگر یک حرفه پر تقاضا و در بسیاری مواقع پولسازمحسوب می شود. ما انواع نویسنده ها را داریم، از شاعر و رمان نویس گرفته تا نویسنده مطالب سایت ها ، وبلاگ ها و فروشگاه های  اینترنتی ، دستگاه های خدماتی ، سازمان ها – اماکن و موسسات آموزشی –  سازمان ها و نهادهای  دولتی و خصوصی و .. که همگی نیاز به  محتوا دارند. محتوا هم که نیازمند تولید کننده است.

افراد و نویسندگان بسیار زیادی در این مشاغل جدید با شرایط گوناگون مشغول کار و فعالیت هستند. بعضی ها برای خودشان کار می کنند. مثلاً برای وب سایت فروشگاهی خودشان می نویسند. عده ای در استخدام دیگران و برخی بسیاری هم آزاد کار(فریلنسر) هستند.

فریلنسر شو و درآمد کسب کن

نویسندگی در بازار کار تولید محتوا

نویسندگی در بازار تولید محتوا 

 عبارت تولید محتوا که این روزها کاربرد روز افزونی هم پیدا می کند مدلی از نوشتن  است که با توجه به نیاز اجتماع و گسترش تکنولوژی های نوین ارتباطی  مورد نیاز بازار کار و سایر ارکان اجتماع است.

به دلیل کاربری های متعدد تولید محتوا اشتغالات گوناگونی بوجود آمده که هر رشته توانسته افراد زیادی را به خود جذب کند. لازم به توضیح است که توجه به جنبه های اقتصادی و ایجاد زمینه برای کسب درآمد در این وجه از نویسندگی بسیار پر رنگ بوده و از الویت ها به شمار می اید.

نویسنده باید به روز باشد

نویسنده با نوشتن کسب در آمد می کند. آیا کسی حاضر است برای هیچ هزینه پرداخت کند. نویسنده باید در جریان رویدادها و اتفاقات دور و اطرافش باشد . به صورت دائمی و مستمر مطالعه و دانش لازم و کافی را کسب کند. با دیگران و بخصوص صاحب نظران به صورت مستقیم با غیر مستقیم در ارتباط  مستمر باشد. در یک کلام نویسنده حتماً باید به روز باشد.

برای تولید محتوای محتوای جذاب:

تولید محتوای جذاب در۲۷ گام

شما چه فکر می کنید؟
  • آیا شما علاقه مند به نویسندگی هستید؟
  • دوست دارید با نوشتن کسب درآمد کنید؟
  • دانش آموزید یا مغازه دار؟ دانشجو یا کارمند؟
  • واکنش شما نسبت به این مطلب چیست؟

در هر صورت دانستن نظراتتان برای ما سودمند است. در صورت دریافت کامنت از طرف شما خوشحال خواهیم شد. 

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0