ارزش محتوا به کیفیت آن است

By | Published | بدون دیدگاه

 

مخاطب نوشته ارزش محتوا تمام کسانی است که به نوعی با مقوله تولید محتوا سر و کار دارند.حالا و در این مطلب با قالب ها و تکنیک ها کار نداریم.

میل دارم ارزش و اهمیت واقعی و کاربردی تولید محتوا رو به شما یادآوری کنم. می خوام بگم محتوا چه قدرت، جایگاه و منزلتی می تونه داشته باشه.

اجازه بدین برای تاکید روی موضوع ارزش محتوا، با جمله ای کلیشه ای اما گویا شروع کنیم: “محتوا پادشاه است”. این برگردان جمله بیل گیتس است که بیش از دو دهه پیش گفته شده (content is the king – 1996).

اما این عبارت علاوه بر معنی تحت اللفظی، تفسیری هم داره. چرا باید محتوا رو به پادشاه تشبیه کرد؟ یا جایگاه محتوا رو با پادشاه مقایسه کرد. مگر محتوا جسم و روح داره؟

پادشاهی محتوا

منظور از اینکه “محتوا پادشاه است” دقیقاً  چی می تونه باشه؟

خب بدون شک این به خاطر تاکید روی اهمیت و جامعیت مقوله محتواست. شاید جناب بیل گیتس تو این مورد خیلی هم جمله حکیمانه ای نگفته باشه. چون در حقیقت همه چیز محتواست  اگر بر عکس هم بگیم که بشه “محتوا همه چیز است” باز هم درست گفتیم.

بدون محتوا ارتباطی نیست، مگر نه اینکه ما با مفاهیم و پیام هایی که به مخاطبمان منتقل می کنیم ، سعی در بیان احساسات،جلب نظر،خبر رسانی، آگاه سازی ،عشق ورزی و غیره داریم؟

شاید بشود این طور خلاصه کرد که: بیل گیتس خواسته یک جمله راهبردی بگه با این مضمون که علوم کامپیوتر،نرم افزار، سخت افزار و همه علوم نوین هم بدون توجه به پیش زمینه ای به نام محتوا قابل تصور، تولید و پیشرفت نیست.

 پیشنهاد می کنم برای مقدمه این مطلب را بخوانید:   

          محتوا چیست؟                                                                                                                        

ارزش محتوا / جایگاه محتوا

خب بعد از این پیش زمینه باید دید این موضوع تولید محتوا که در چند سال اخیر در محافل، مجالس ورسانه ها دائماً داره در موردش بحث و تاکید می شه چه ویژگی هایی داره.

  • آیا می تونه برای ما امتیازی ایجاد کنه؟
  •  ما رو به هدفمون برسونه؟
  • اصلا چرا محتوا باید ارزشمند تلقی بشه؟

تنها محتواست که می ماند؟

قبلن ها زمانی که هنوز  CD های امروزی به بازار نیامده بود ترانه ها در قالب نوار کاست به مخاطبان عرضه می شد. 

بعضی کمپانی های تولید و تکثیر موسیقی همیشه در اول نوار جمله ای با عنوان “تنها صداست که می ماند” را دکلمه می کردند و با برجسته کردن  این عبارت به شنونده می گفتند که داریم خاطره ای ماندگار برایت به وجود می آوریم.

بعضاً گام دیگری هم بر می داشتند. صدا پیشه ای با لحن رسا و بلیغ ادامه می داد که: و موسیقی است که تنها کلام گویای عاشقان است!

با این استدلال که صدا همان محتوا و موسیقی ظرف این صداست، اگر بخواهیم برای این شعار ما به ازای امروزی درست کنیم و کمی هم رنگ و لعاب نیاز بازار و تکنولوژی به آن بزنیم، نتیجه این خواهد شد که تنها محتواست که می ماند.

وسیله انتقال و تبادل

با توجه به توسعه افسار گسیخته دانش و علوم وفنون مختلف نیاز به تولید محتوا برای ثبت و این دانسته ها و معلومات بیش از گذشته مورد نظر و اهمیت است.

به یاد بیاورید دانشمندانی مثل ابن سینا، خواجه نصیر طوسی،خیام  فیلسوف زمانه شان به حساب می آمدند.

محدودیت دانش این امکان را به آنها می داد که سرآمد دانش های مختلف زمان خود باشند. آنها دانش خود را به شکل معمول و با ابزار(وسیله ارتباطی) آن زمانه، یعنی با نوشتن کتاب و رساله و دست به دست کردن آن مبادله و منتشر می کردند.

در روزگار ما فوران یا آتشفشان توسعه دانش، و افزون برآن توسعه در همه جوانب علم و تکنولوژی و نیازی که برقراری ارتباط فردی، گروهی و اجتماعی وجود دارد، تولید محتوا را به عنوان وسیله انتقال و تبادل علم و تکنولوژی، روز به روز مهم تر و با اهمیت تر جلوه گر می سازد.

اطلاع رسانی و آگاه سازی

توسعه مناسبات و روابط اجتماعی،شهر نشینی،نظام های عریض و طویل بروکراتیک و انواع و اقسام نیاز هایی که به دلیل تورم همه جانبه تبعات زندگی انسان ها به وجود می آید، تنها با تولید محتوا و در بستر آن  می تواند به سمت هدفی که در نظر گرفته می شود حرکت کند و به بار بنشیند.

اطلاعیه، فرم های مختلف، پرسشنامه، پاسخ نامه، نظر سنجی، بولتن، ویژه نامه، تنها نمونه ای از نیاز های معمول برای تولید محتواست.

 تولید محتوا برای کسب و کار

رقابت،بعد مسافت، نا آگاهی مشتریان،اطلاع رسانی،آموزش،روزآمد بودن و… این ها بعضی از دلایل اهمیت تولید محتوا و توجیه کننده علاقه و تمایل روز افزون کسب وکارها برای ورود و فعالیت در زمینه تولید محتواست.

روشن است که بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار موثر ،می تواند در این بعد مزیت رقابتی بالقوه برای استفاده کننده اش به وجود آورد.

البته توسعه ، رشد ودگرگونی بازارها ، ناز مشتریتن ورقابت برای فروش بیشتر وکسب سود خودش موجب گسترده شدن و تخصصی تر روز به روز نحوه استفاده از محتوا و همچنین ابداع و کاربرد روش ها وسبک های نوینی برای تولی محتوای مناسب می گردد.

روشن است که موضوع اشکال تولید محتوا، چارچوب و دامنه گسترده ای دارد. ما هم در محتوا ۲۰ به اندازه توان و امکانات در مقالات متعددی که منشر کرده این ودر آینده بر تعدادشان اضافه خواهد شد، به تفکیک آنها بررسی می کنیم.

یک مطلب کلیدی و کاربردی بخوانید :

بازاریابی محتوا     

محتوا در فضای مجازی

در چند سال اخیر تولید محتوا در فضای مجازی خودش به تنهایی تبدیل به موضوعی با ابعاد پیچیده و موضوع مباحث و تحقیقات علمی شده است.

اگر چه تولید محتوا محدودیت و زمان و مکان نمی شناسد اما رشد سریع تکنولوژی و مزیت های مختلف و در عین حال غیر قابل چشم پوشی تولید محتوا در فضای مجازی، خودش محل چالش و موجب بوجود آمدن دستگاهها، سازمان ها، موسسات، تخصص ها و خلاصه ساز و کار هایی در جهت به جلو راندن این غول بی شاخ ودم! است.

محتوا در وبسایت – وبلاگ – رسانه های اجتماعی

این ها همه رسانه هستند. هر رسانه ای خوراک می خواهد. خوراک رسانه محتوا نام دارد. با همین صغرا و کبرای کوچک هم می توان خوب استنباط کرد که محتوای خوب و با کیفیت چقدر قدر و قیمت دارد.

موضوع مهم این است که ما از طرفی نیاز به محتوا داریم اما از سوی دیگر هنوز سازماندهی و ساز و کار درست و قابل اعتمادی برای تولید، یا دسترسی و سفارش آن نداریم.

این هم معضل بزرگی است که دو سوی تولید کننده و مصرف کننده محتوا با آن دست به گریبانند.

محتوا در افق دور

طبیعتاً عمر تولید محتوا از ابتدای خلقت تا آخر آن است. با این حال بررسی و مقایسه امروز  آن با ادوار گذشته قابل قیاس نیست. همچنانکه پیش بینی سیر تحول آن در آینده چندان روشن و ساده نیست.

موضوعی که معلوم است احتیاج بشر است و پیچیدگی ها، انبساط و نیاز رو به افزایش برای ارتباط بین جوامع مختلف ، در این بین محتوا واسطه است که انواع نقش ها را بازی می کند و کاربردهای متفاوتی پیدا می کند. تبلیغ،اطلاع رسانی،آموزش،تولیدعلم،انتقال دانش،گفت و گو و غیره.


ارزش محتوا

در این مطلب تلاش کردم تاکید دوباره ای روی موضوع و ارزش محتوا داشته باشم. با توجه به جایگاه و کارکردی که محتوا در مناسبت ها و مراودات جوامع دارد،و این نیاز همواره روبه افزایش بوده است،لزوم پرداختن به این موضوع مهم و استراتژیک امری ضروری و کاربردی به نظر می رسد.

امیدوارم مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد. بدون شک مطلب کامل و جامعی نیست اما همانطور که عنوان شد تاکید و بیان مسائلی است که همه ما و در همه جوانب به آن نیاز داریم.

در پست های مختلف پیرامون موضوع تولید محتوا مطلب نشر می دهیم و در هر کدام یکی از مقوله ها و آیتم ها را برجسته تر می کنیم.

لطفاًبا ارسال کامنت و بیان نقطه نظرات ما را در بهتر کردن و افزایش کیفیت محتوای مطالب راهنمایی فرمایید.

پیروز باشید

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 4 =

Shopping cart
There are no products in the cart!
Continue shopping
0