Skip to content

سابقه نویسی مطالب در رسانه آنلاین

By | Published | بدون دیدگاه

جایگاه سابقه نویسی در رسانهنوشتن سابقه یا سابقه نویسی برای مطالب، در مطبوعات و روزنامه نگاری، از تکنیک هایی است که همواره به عنوان یک اصل، مورد توجه و مد نظر نویسنده مطلب و تولید کنندگان کننده محتوا قرار داشته است.

جایگاه سابقه نویسی در آموزش آکادمیک

اگر چه سابقه نویسی در تنظیم و تولید خبر بیشتر نمود پیدا می کند، اما آموزش های آکادمیک و نیز توصیه حرفه ای ها این است که سابقه نویسی محدود به خبر نیست و باید در همه قالب های تولید محتوای مطبوعاتی و رسانه ای به کار گرفته شود.

طی دهه ها تاریخ روزنامه نویسی در ایران و چند صد سال سابقه ژورنالیسم مطبوعاتی در کشورهای پیشرو، از جمله ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی، بطور سنتی رسم بر این منوال بوده است که تهیه کننده یا تنظیم کننده خبر به نوعی سابقه و پیشینه ای از خبر را به محاطب خود ارائه کرده و به اشتراک بگذارد.

ارائه پیشینه به عنوان وظیفه

مهمترین دلیل برای ذکر سابقه و پیشینه نویسی مطالب در روزنامه نگاری، خاطر نشان کردن آنچه پیش از این گذشته، یا همان ذکر ما وقع است.

روزنامه نگار وظیفه دارد تا برای ارضاء حس کنجکاوی مخاطب و نیز در راستای وظیفه حرفه ای برای آگاه سازی خواننده مطلب، شرحی از رویداد های مرتبط  را استخراج و در بدنه مطلب جایگذاری کند.

موضوع بعد این است که جای مناسب برای آوردن سابقه (بگ گراند) و به اشتراک گذاشتن آن با حواننده مطلب کجا می تواند باشد؟

قالب های نویسندگی مطبوعاتی

برای تولید محتوا و نوشتن مطلب در مطبوعات، قالب های مختلفی وجود دارد. هر یک از این ها ظرفیت، جذابیت، امکانات و ویژ گی های خاص خودش را دارا هستند.پیش از هر عملی، تولید کننده محتوای مطبوعاتی باید برای موضوع مورد نظرش، قالب مناسب و در خور را انتخاب نماید.

برای مثال اگر موضوعی که نیاز به توصیف، و جا برای بال و پر دادن دارد در قالب یادداشت حرفه ای کوتاه و خشک تولید کنیم، احتمالاً نخواهیم توانست حق مطلب را به درستی ادا کنیم.

علاوه بر این باید سعی در ایجاد عنصر جذابیت در نوشته را به عنوان عاملی برای افزایش مخاطب و جلب نظر مثبت خوانندگان همیشه در نظر داشته باشیم.

یک نوشته مطبوعاتی می تواند در قالب خبر – گزارش – گزارش خبری – مقاله – یادداشت – سر مقاله – مصاحبه – مصاحبه خبری – میز گرد ( بحث آزاد) و حتی شرح عکس و تصاویر تولید و تنظیم شود.

 نوشته مطبوعاتی می تواند در قالب خبر – گزارش – گزارش خبری – مقاله – یادداشت – سر مقاله – مصاحبه – مصاحبه خبری – میز گرد ( بحث آزاد ) و حتی شرح عکس و تصاویر تولید و تنظیم شود.

سبک های خبر نویسی

برای تنظیم خبر تا به حال سبک های متعددی ارائه و پیشنهاد  شده است. سبک های خبر نویسی در آموزش ها و جزوه های آموزشی روزنامه نگاری حرفه ای معرفی و آموزش داده می شود.

هر کدام از سبک های خبر نویسی ممکن است در جایی و برای تولید خبر در موضوعی خاص کاربرد بیشتری داشته باشد و محصول نهایی رادر نظر مخاطب جذاب تر نمایش دهد.

سبک هرم وارونه

هرم وارونه پر کاربرد ترین سبک و شیوه تنظیم خبر به شمار می آید. این روش تنظیم اطلاعات و رویدادها بنا به دلایلی چند پر طرفدارتر از بقیه سبک های نویسندگی خبر شده است.

معمولاً سبک هرم وارونه هم  از طرف ژورنالیست و هم مسئول امور فنی و همچنین خواننده خبر مورد استقبال قرار می گیرد. 

ویژگی هرم وارونه چیست؟

در این شیوه خبر نویسی روبداد ها و مطالب با توجه به اهمیت و جذابیت آن از مهم تر به سمت کم اهمیت تنظیم می شود.

علت نامگذاری وجه تسمیه این سبک هم همین شیوه تنظیم به ترتیب اهمیت است.

دلیل استقبال از هرم وارونه

با توجه به این موضوع که در یک ارتباط رسانه ای زمان و جذابیت محتوا برای طرفین ارتباط اهمیت دارد.

در این سبک روزنامه نگار مهمترین مطالب خود را در ابتدای خبر می آورد. همینطور به ترتیب اهمیت پیش می رود.به این ترتیب احتمال جا افتادن مطالب مهم کمتر می شود.

سایر سلسله مراتب دروازه بانی خبر مثل دبیر سرویس، سردبیر ، مسئولین فنی و اجرایی ، برای  اعمال نظر در سریعترین زمان از لب مطلب آگاه می شوند.

گاهی وقت ها عامل زمان و عوامل فنی خیلی اثر گذار هسنتد. اگر زمان کافی نباشد یا امکانات فنی مثل کمبود جا اجازه ندهد، به سادگی مطالب کم اهمیت تر فدا می شوند.

خواننده هم همان اول، اصل مطلب را دریافت می کند.خواننده خبری که به سبک هرم وارونه تنظیم شده، می تواند تا هر جا خبر را با مطابق میلش می داند دنبال کند و از پیگیری نکات کم ارزش تر انصراف دهد.

سابقه نویسی در خبر

قانون نوشتن سابقه و پیشینه برای خبر، محدود به سبک خاصی از تنظیم خبر نمی شود. اما به طور سنتی توصیه و آموزش ها بر این منوال بوده که پیشینه خبر را در انتهای همان خبر بیاورند.

بر همین اساس از قدیم الایام مرسوم بوده تا پاراگراف یا بندهای انتهایی خبر به سابقه خبر اشاره داشت باشد.به این ترتیب خواننده ای که خبر را دنبال کرده در انتها می تواند با جمع بندی و آنالیز اطلاعات به خمع بندی برسد و حس کنجکاویش هم ارضاء شود.

توصیه  اکید در نحوه تنظیم مطالب 

روزنامه نگار و ژورنالیست هیچ وقت نباید با این پیش فرض و ذهنیت خبری را تنظیم کند که احتمالاً خواننده خبر از سابقه آن اطلاع کافی دارد.

کما اینکه بعضی وقت ها ممکن است برخی از خوانندگان از موضوعاتی که به نظر ما بدیهی و روشن می رسد، به کلی  بی اطلاع باشند.

سابقه نویسی در فضای آنلاین

می دانید که بوجود آمدن و رشد و توسعه فضای دیجیتال و آنلاین با خودش پایگاه ها و سایت های خبری آنلاین را هم آورد.

علاوه براین مطبوعات کاغذی و مبتنی بر چاپ هم عمدتاً به فکر ایجاد نسخه ای دیجیتال و آنلاین از محصول خود افتادند  تا در این عرصه هم مخاطب را از دست ندهند و هم از رقبا عقب نیفتند.

سابقه نویسی آنلاین چگونه است؟

ذکر کردن بک گراند و پیشینه در مورد خبر آن هم در فضای آنلاین خودش داستانی شده! برای این کار نسخه های متعددی از طرف محافل دانشگاهی و پژوهشی پیشنهاد می شود.

سازمانهای مختلف هر کدام برای خودشان سبک و سیاقی درست کرده اند و تلاش بر این است که با آزمون کردن و روشمند ساختن تجربیات و دانش میدانی، به قانونمندی هایی در مورد نحوه بازخورد مخاطبان دست پیدا کنند.

توصیه های آموزشی “بنیاد رویترز” 

بنیاد رویترز که سازمان مادر خبرگزاری رویترز به شمار می آید، ضمن توصیه اکید بر ضرورت بازگو کردن بک گراند خبری در هنگام تدوین مطالب، در رابطه با نحوه به کاربردن و جا نمایی پیشینه و سوابق مطلب، در جزوه های آموزشی خود مطالبی را به دانشجویان و روزنامه نگاران توصیه نموده و آموزش می دهد.

سابقه خبر در روزنامه نگاری آنلاین

به نظر می رسد با تغییرات تکنیکی صورت گرقته در روزنامه نگاری و ورود به دنیای مطبوعات الکترونیک و آنلاین تغییرات هم گریز ناپذیر باشد.چنانکه رویترز توصیه می کند که ذکر سایقه را در محتوای تولید شده توزیع کنیم.یعنی اینکه اگر در جایی مناسب می دانیم همانجا بک گراند مورد نظر جایگذاری شود.پس در این صورت باید گفت :تنظیم  مطلب با ذکر سابقه به صورت متمر کز در روزنامه نگاری آنلاین جایگاهی نخواهد داشت.

چنانکه رویترز توصیه می کند که ذکر سابقه را در محتوای تولید شده توزیع کنیم.یعنی اینکه اگر در جایی مناسب می دانیم همانجا بک گراند مورد نظر جایگذاری شود.

ارجاع مخاطبان به سوابق خبر

در حال حاضر فعالان روزنامه نگاری آنلاین موظفند تا ضمن پراکندن سابقه در جایگاه مناسب، همزمان مخاطبان خود را از  طریق دادن لینک به مطالب پیشین، خبرهای مرتبط یا وبسایت های مطلع در جریان پیشینه محتوا قرار دهند.

تکنیک ها تغییر پذیرند

می توانیم بگوییم قانون ثابتی وجود ندارد. همچنان که تکنولوژی و رفتار انسان تغییر می کند. قونین ارتباط و نحوه اثر گذاری هم به تبع آن تغییر شکل پیدا می کند.

این موضوع یک پژوهش همیشگی و چالش دائمی فعالان رسانه است.این روزها قوانین ثابت حاکم بر تولید محتوا دیگر ثابت نمی ماند. موضوعات و کشف قوانین حاکم بر ارتباط موضوع تحقیقات محافل دانشگاهی   فعالان و علاقه مندان دنیای رسانه های همگانی است.

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0