Skip to content

مصاحبه خبری و الگوی کار عملی

By | Published | ۲ دیدگاه

مصاحبه خبری -نمونه کار

محتوا۲۰ – نمونه کار             مصاحبه خبری

مصاحبه خبری همانطور که از اسمش بر می آید گفت و گویی است که بار خبری آن بیشتر از سایر جنبه های مصاحبه باشد.

در یک مصاحبه خبری مصاحبه شونده احتمالاً فردی مطلع ، دارای سمت رسمی ، شخصیتی اجرایی، کارآفرین، تصمیم گیرنده و نظایر این است.

در گفت و گوی خبری، مصاحبه کننده (یا مصاحبه کنندگان) تلاش می کنند تا پاسخ هایی  برای سوالات، دلمشغولی ها، یا موضوعات مورد اهمیت از نظر مخاطبان را از فرد مصاحبه شونده دریافت کنند.

مصاحبه خبری نمونه ما مربوط به گفت و گوی جمعی  ( خبرنگاران یک روزنامه کثیرالانتشار) با یکی از اعضای وقت شورای شهر کلانشهر کرج است.

مصاحبه خبری الگوی ما طوری تنظیم شده تا بیشتر فرم خبری داشته باشد و حشو و زواید و تعارفات را حذف کرده ایم.

برآیند گفت و گوی طولانی ما با “دکتر باغستانی” در قالب این مصاحبه خبری جمع آوری و تنظیم شده است.

 همانطور که گفته شد تلاش بر این بوده است که، تنها نکات خبری و دارای اهمیت در آن گنجانده و برجسته شود تا طولانی شدن مصاحبه حوصله خواننده را سر نبرد.

(مصاحبه مربوط به سال ۹۵)

نمونه مصاحبه :

مصاحبه خبری با یکی از اعضای شورای شهر کرج – تیر ۹۵

میز گرد گروه خبرنگاران ( روزنامه —) با رییس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی شهر کرج،روز گذشته (یکشنبه) در محل ساختمان شورا و دفتر “دکتر صادق باغستانی”،رییس کمیسیون یاد شده برگزار گردید.

در ابتدای جلسه ضمن یادآوری برخی مطالبات مردم و نیز نواقص و کاستی های موجود در حوزه بهداشت و درمان از دکتر باغستانی خواسته شد پاسخ های شفاف برای سوالات ارائه نمایند.

رییس کمیسیون بهداشت با ابراز علاقه نسبت به مطرح شدن سوالات مطالبه گرایانه و چالش بر انگیز گفت:

امیدوارم نگاه ها منصفانه باشد. در این صورت اگر کمی و کاستی هایی هم باشد، پذیرفته می شود.همانطور که پیشتر هم گفته ام اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.

افزایش تخت های بیمارستانی

شاید بتوان گفت در حوزه بهداشت و درمان معجزه ای در استان البرز اتفاق افتاده که در طول چهل سال گذشته بی نظیر بوده است.

آن هم افزایش تخت های بیمارستانی در حوزه دولتی در کرج و استان البرز بوده است که عمدتا در چهار بیمارستان شهید رجایی، با هنر، مدنی و کمالی اتفاق افتاده است.

می توان گفت کرج فقیرانه ترین سرانه را بابت سرانه تخت های بیمارستانی به خود اختصاص داده،یعنی چهار دهم تا نیم تخت به ازای هر هزار نفر.

می توان گفت کرج فقیرانه ترین سرانه را بابت سرانه تخت های بیمارستانی به خود اختصاص داده،یعنی چهار دهم تا نیم تخت به ازای هر هزار نفر.

عملکرد مدیریت شهری

“دکتر صادق باغستانی” در مورد عملکرد “مدیریت شهری” در راستای افزایش و بهبود سرانه های بهداشتی و درمانی گفت:”مدیریت شهری”، در سه حوزه کار کرده است:

افزایش تخت های بیمارستانی،معافیت و تخفیفات در ساخت و ساز  اماکن بیمارستانی .سومین قدم به لحاظ بروکراسی اداری می باشد که از این جهت هم قدم هایی برداشته شده است.

ایشان همچنین در مورد نحوه و چگونگی ورود شهرداری به موضوع ساخت و ساز و نیز مشکلاتی که ساخت و توسعه بیمارستان کمالی،عمدتا برای ساکنین منطقه پدید می آورد،اینطور پاسخ گفت:

مسئولیت فنی و عمرانی این پروژه را دانشگاه پذیرفته  است.از سوی دیگر حق قانونی شهروندان باید لحاظ شود.

به عنوان مثال روبروی بیمارستان ملک معارضی وجود دارد که باید عقب نشینی کند. بطور کلی گاهی وقت ها الویتی،الویت دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی همچنین در توجیه ارجحیت توسعه بیمارستان به جای ساخت مکان جدید،می گوید: ساخت و ساز و توسعه در بیمارستان های قدیمی به خاطر وجود زیرساخت می تواند هزینه ها را تا نصف کاهش دهد.

در ادامه گفت و گو ،از این عضو شورای شهر در مورد ضعف مدیریتی شهرداری در جذب سرمایه ها سوال شد:

شهرداری کاربری درمانی را اعلام نمی کند.واحد املاک شهرداری گاها  نسبت به شناسایی املاک بی توجهی می کند و جاهایی که باید ورود کرده و بستر توسعه را مهیا کند، با تانی حرکت می کند.

البته لزوما بخش درمان نبوده .بخش های دیگری هم هست و نهادینه شده ، واقعیت این است که من هم گله مندم و تا الان نتوانسته ام پاسخی پیدا کنم.

سوال:

در مورد تخت های اعصاب و روان در بیمارستانها ،شورا تمهیدی اندیشیده شده؟

فکر می کنم تنها در بیمارستان “با هنر” آن هم تنها شش تخت برای بستری وجود داشته باشد که  جوابگو نیست.

دکتر باغستانی:

قطعا.تمهید همین قیدی بوده که برای واگذاری “بیمارستان کوثر” داده ایم.در این زمینه دانشگاه باید عمل کند. البته در بخش خصوصی درمانگاهی در کرج (چهار راه  طالقانی)، دایر شده که چندی پیش بازدیدی هم از آنجا داشتیم.

در مورد خانه های سلامت وضعیت به چه شکل است؟

_ همین قدر می دانم که مثل سالهای قبل دارند کار می کنند و فعالیتشان کمتر نشده.ما نظارت داریم ولی به نظر می رسد برای گسترش کیفی با مقاومت هایی روبرو هستیم.

کاهش آمار طلاق

در حوزه کاهش آمار طلاق : ضمن همکاری با معاونت پیشگیری دادگستری در فرهنگسرای غدیر محله اسلام آباد مرکزی را در نظر گرفتیم.

طبق آماری که دوستان ارائه می کنند،توانسته اند آمار طلاق را بیست درصد کاهش دهند.به این شکل که معاونت پیشگیری افراد را به این مرکز معرفی می کند و آنها نیز به افراد مشاوره های لازم را می دهند و راهنمایی های لازم به عمل می آید.

کلینیک کنترل خشم!

اقدام دیگر مورد “کلینیک کنترل خشم” که با همکاری اداره ورزش و جوانان انجام شد و در غالب مراکز فرهنگی شهرمان به اجرا در آمد. همچنین جشنواره رهایی ،که با موضوعیت اعتیاد و پیامدهای آن بود.

اقدام دیگر مورد “کلینیک کنترل خشم” که با همکاری اداره ورزش و جوانان انجام شد و در اغلب مراکز فرهنگی شهرمان به اجرا در آمد.

اقدام دیگر برگرداندن زمین هفت هکتاری است که سالیان متمادی معلق مانده بود و هم اکنون دو هکتار از آن تحت عنوان “بیمارستان سرمد” توسط بخش خصوصی و با تعرفه دولتی در محله “حسن آباد کرج” در حال ساخت است.

 _  بحث ویژه : در مورد درمان بیماریهای اعصاب و روان و مواردی مانند بستری برای ترک اعتیاد که غالبا توسط بخش خصوصی انجام می شود :

در بسیاری از موارد بیماران توانایی و استطاعت لازم را برای پرداخت هزینه های درمان ندارند در این مورد راهکاری مانند پرداخت یارانه یا پوشش های بیمه ای اندیشیده شده؟

در این مورد ظاهرا باید ساختارها بازبینی شود.بهزیستی کمیته امداد و سایر ارگانهای ذیربط. هر چند شورای شهر اکراه ندارد اگر بتواند همکاری کند.ضمنا گاهی موضوع ماده هفده ما در مورد کمک به نیازمندان ،وقت زیادی از افراد می گیرد.

_ در مورد موضوع جذب سرمایه گذاری ها توضیح دهید:

مصوب شد که هیچ تغییر کاربری صورت نگیرد. البته این راه حل نیست،باید مفاهمه در میان باشد. خوب است دفترچه ای تهیه شود و انواع و اقسام تسهیلات و راهکارها،عنوان شود و بخش خصوصی هم مطلع گردد.

رییس کمیته بهداشت و درمان شورای شهر کرج در مورد موضوع متکدیان نیز با اشاره به همکاری دستگاه ها گفت:

در حوزه متکدیان اتفاق خوبی که افتاد این بود: ما از دوازده دستگاه دعوت به همکاری کردیم.  از جمله استانداری ،خدمات شهری،بهزیستی ،کمیته امداد،شهرداری سازمان زیباسازی.

این همکاری از دی ماه سال قبل شروع شد. خوشحالم الان عنوان می کنم که روزانه چهل متکدی را از استان خارج می کنیم.


توضیح:

بخش پایانی و موخره گفت و گو را اینجا نیاوردیم.

این مصاحبه بصورت الگو و به عنوان نمونه کار،  جهت آشنایی کاربران با اشکال تخصصی تولید محتوا و نیز آشنایی کاربران و علاقه مندان همکاری با محتوا ۲۰ تقدیم تان شده است.

معرفی کتاب

وبسایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در یکی از صفحات خود به معرفی یک کتاب تخصصی در ارتباط با مصاحبه خبری پرداخته است.

کتاب “روشهای یک مصاحبه خبری مطلوب” نام دارد و توسط استاد برجسته علوم ارتباطات، آقای دکتر مهدی محسنیان راد نوشته شده است.

کاربر گرامی:

از طریق لینک پایین می توانید به صفحه معرفی این کتاب در وبسایت خبرگزاری ایرنا مراجعه کنید.

روشهای یک مصاحبه خبری مطلوب                                                                                                                                                    

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

۲ Responses

  1. حمید یار احمدی گفت:

    مطلب کاربردی بدردخوری بود سعی کنید همیشه کارهای با کیفیت و خوب باز گذاری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0

  سلام به وبسایت محتوا۲۰ خوش اومدی

[pbvariable selector="" attribute="ثبت نام"]

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد

خطایی اتفاق افتاد دوباره تلاش کنید

محتوا۲۰ will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.