Skip to content

۱۰ ویژگی محتوای پر بازدید

By | Published | بدون دیدگاه

چطور مطالب پر بازدید بنویسیم؟

روش نوشتن مطالب پر بازدید برای وب سایت

محتوای پر بازدید

شبکه جهانی وب فضایی شلوغ و به شدت رو به رشد است.مطابق آمار از ژانویه سال ۲۰۱۹ ، ۱ میلیارد و چهارصد میلیون وب سایت و نیز ۴ میلیارد و سیصد و نود میلیون کاربر اینترنت در سطح جهان وجود داشته است.

جلب نظر مخاطبان در این عصر دیجیتال در اغلب موارد می تواند چالش برانگیز و نیازمند دانش تخصصی باشد. بررسی ها و تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که بصورت کلی و میانگین کاربران اینترنت حدود پانزده ثانیه یا کمتر در یک وب سایت وقت می گذرانند.

۱۰ قانون که موفق ها آنرا می شناسند

تنها رازی که می توان به آن اشاره کرد داشتن محتوایی بی نظیر و در عین حال بهینه شده است. شما باید تمام تلاش و توان خود را برای آموختن و به کار بردن اصول جذابیت ساز در تولید محتوا به کار ببرید.

در عین حال شما باید اصول بهینه سازی را در تولید محتوا رعایت کنید تا از این راه بتوانید بطور همزمان نظر کاربران و موتورهای جستجو را به وبسایتتان جلب کرده و رفته رفته خود را به رتبه های بالا در نتایج نزدیک کنید.

ما لیستی از ۱۰ ویژگی کلیدی را انتخاب کرده ایم که نحوه بهینه نویسی مطالب برای وب سایت ها را به شما نشان می دهد.

شاید مهمترین پیش نیاز برای خواندن این مطلب دانستن معنی محتوا باشد:

محتوا چیست؟     

۱. مخاطب خود را بشناسید

قبل از هر کار فکر کنید می خواهید برای چه کسانی بنویسید. شما برای کدام دسته از افراد محتوا تولید می کنید. هدفتان چیست. دانستن سلیقه و گرایشات مخاطبان خود در هنگام نوشتن برای وب اهمیت اساسی دارد.

قبل از نوشتن محتوا ، چند سوال وجود دارد که باید از خودتان بپرسید:

—مخاطبان اصلی من از چه کسانی تشکیل شده اند؟

—در مرحله دوم چه کسانی طرف صحبت من هستند؟

—آنها چگونه به وب سایت من در فضای آنلاین دسترسی دارند؟

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما در حال ایجاد یک وب سایت برای سوپر مارکت هستید. مخاطبان اصلی شما ممکن است مشتری های حضوری باشند. اما ، مخاطبان ثانویه شما ممکن است شامل سایر سوپر مارکت ها ، رستوران ها یا عموم مردمی باشد که هنوز شما و کسب و کارتان را نمی شناسند.

شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما  مخاطبان اصلی و فرعی تان را به درستی هدف خواهد گرفت. در این مرحله باید بتوانید پیام و معنی مورد نظر خود را به صورت واضح و روشن به مخاطبتان منتقل کنید.

از خودت بپرس:

— مخاطبان من چه نوع سؤالاتی را ممکن است بپرسند؟ 

—آنها به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند؟

—در کدام بستر آنلاین فعالیت می کنند؟

۲. ساختار هرمی

کاربران فضای مجازی نمی توانند مدت زمان خیلی زیادی روی یک موضوع خاص متمرکز بمانند! به همین خاطر هم شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا خودتان را به مخاطب تحمیل کنید.

به عبارت دیگر کاربر وبسایت شما بسرعت در مورد ارزشمند بودن یا نبودن محتوایتان  به نتیجه می رسد و  تصمیم می گیرد که مطالب شما را دنبال کند یا از خیرش بگذرد!

از این جهت توصیه می شود که در زمان تولید مطلب آن را بصورت هرم وارونه تنظیم کنید. در این روش اول مطالب مهمتر و آنهایی که فکر می کنید مخاطب بیشتر دوست دارد را بگنجانید و به ترتیب به سمت نکاتی که کمتر جذابیت دارند بروید و تا انتهای مطلب پیش بروید.

برای آشنایی با مزیت های محتوای متنی و اهمیت سبک هرم وارونه  مطلب ویژه زیر را پیشنهاد می کنم:

مزیت های محتوای متنی                             

۳. از به کار بردن جملات طولانی خودداری کنید

از ویژگی های کاربران فضای مجازی می توان به بی حوصلگی آنها اشاره کرد. برای موفق شدن، نگه داشتن و درگیر کردن کاربر با محتوا باید شگردها و تمهیداتی را بکار بریم. عموماً همه کاربران دنبال نکات و مطالبی هستند که احساس کنند به سرعت برایشان بازدهی خواهد داشت و به هر حال منفعتی نصیبشان خواهد کرد.

حالا  اهل فن می گویند جملات طولانی برای رمان ها و مقاله های تحقیقاتی است. خوانندگان امروز فقط می توانند جملات حاوی سی و پنج کلمه یا کمتر را تحمل کنند. بنابر این آن قسمت از محتوای وب که به راحتی قابل خواندن است مخاطبان گسترده تری را به خود جلب می کند.

۴. با مخاطب رو در رو صحبت کنید

 مخاطب را با کلمات و جملات ساده و به صورت مستقیم مورد خطاب قرار دهید. از به کار بردن کنایه ، جملات گنگ، شبهه ناک و نا رسا جداً خودداری کنید.

جملات ساده، واضح و گویا با لحن مستقیم و دوستانه جذاب تر است. واسطه گفت و گوی ما با مخاطب همین کلمات و جملاتی است که در قالب مطالب مختلف تولید می کنیم. جمله های سلیقه ای یا مربوط به گرو ه های خاص (مثلاًروشنفکری) می تواند گروه هایی از کاربران را پس بزند.

باید به خاط داشته باشیم که در بین کاربران افردی با فرهنگ ها ، جنسیت ها، سن و سال  و خواسته های گوناگون وجود دارد. پس سعی کنیم زبان صحبت ما تا اندازه ممکن همه فهم ، ساده و گیرا باشد.

۵. جزئیات و مصادیق را هم بیاورید

مخاطب عاشق نمونه های روشن و کاربردی است. دوست دارد مطلب در قالب فرمول ، عدد و رقم واضح و لقمه شده باشد. ارائه آمار و ارقام  ، دسته بندی و بیان کردن مصادیق عملی خیلی به جذاب شدن محتوا کمک می کند. تا جایی که می توانید از کلی گویی دوری کنید. ذکر مصادیق واقعی و آوردن جزئیات برای اکثر کاربران جالب است.

پس در نوشت های خودتان حتماً از نمونه های دنیای واقعی استفاده کنید.کاری کنید که  خوانندگان شما بتوانند محتوای شما را درک و تجسم کنند.

۶. تولید محتوا برای عموم

اطمینان پیدا کنید که آنچه را که قصد تهیه و تولیدش را دارید،حتی الامکان برای دسته ها و گروه های متنوع تری قابل فهم و درک باشد. شما باید:

  •  اصطلاحات پیچیده را توضیح دهید
  •  از زبان بیش از حد عامیانه خودداری کنید
  • به مطالب دیگر لینک بدهید

به یاد داشته باشید که در حال ایجاد محتوا برای مخاطبان خود هستید. استفاده از یک زبان ساده و قابل فهم باعث می شود پذیرا و قابل دسترس به نظر برسید. به این ترتیب می توانید به خوانندگان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

۷. بی دلیل تکرار نکنید

کلمات مانند آب نبات هستند . هر کدام از ما سلیقه مخصوص به خود را داریم. اما ، هنگام نوشتن محتوا برای وب سایت ها ، تنوع مهم است. اگر از یک کلمه خاص بیش از اندازه استفاده کرده اید ، برای تکراری نشدن کار کلمات مترادف آن را پیدا کنید و در محتوا بگنجانید. به عنوان مثال ، اگر در قسمت اول متن خود از “زیبا” استفاده کرده اید ، می توانید در قسمت بعدی از “جذاب” استفاده کنید.

۸- از متن ساده استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که خوانندگان هیچ مشکلی برای فهمیدن متن شما نخواهند داشت. به یاد داشته باشید که اغلب خوانندگان در جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود وارد صفحات وب می شوند.

اگر خوانندگان اطلاعات مورد نظر خود را در سایت شما پیدا نکنند،برای یافتن آن به همان سرعت که آمده اند شما را رها کرده و به جای دیگری خواهند رفت که احتمالاً رقبای شما هستند.

 استفاده از علامت ها و نمادها در محتوا

از لیست های عددی و توپی ها استفاده کنید.

 از پاراگراف های طولانی متن خودداری کنید. 

استفاده از “فضای سفید”  باعث می شود متن شما بهتر قابل خواندن باشد.

 محتوای خود را به بخش های متمایز تقسیم کنید.

۹. استفاده از محتوای چندرسانه ای

تصاویر ، فیلم ها و اینفوگرافی ها به زیبایی صفحه وب شما می افزایند. انسان ها موجودات بصری هستند.

نمودار می تواند مباحث پیچیده را بهتر از متن توصیف کند. اگر در طراحی گرافیک ماهر نیستید ، می توانید از سرویس دهنده هایی مانند Canva یا Wix کمک بگیرید.

تصاویر همچنین کاربرد خوبی برای اسکن متن دارند. شما باید  در هر صفحه از سایت خود حداقل یک تصویر گویا و مرتبط با متن داشته باشید.

۱۰. بهبود محتوا

تا می توانید کیفیت محتوای خود را بهبود ببخشید. پس از تهیه مطالب خود ، باید برای بررسی خطاهای املایی و دستور زبان، آن را مرور کنید.

می توانید از یک شرکت تولید و ویرایش محتوا کمک بگیرید.

وبسایت هایی که در زمینه محتوا  و تولید آن فعالیت می کنند، معمولاً ویرایشگرانی دارند که می توانند متن شما را اصلاح و تنظیم کنند.

بعضی وقت ها ممکن است خیلی درگیر نوشتن خودتان باشید و خطاهای کار از نظرتان دور بماند.  به همین دلیل است که یک جفت چشم تازه و کسی که کار شما را از زاوایای دیگر ببیند  می تواند برای ارتقاء کارتان مفید باشد.

پذیرش سفارش تولید محتوا

دوستانی که زمان و یا علاقه به تولید محتوا ندارند می توانند با ارسال فرم درخواست تولید محتوا نیاز محتوایی شان را با میان بگذارند. ما بعد از دریافت در خواستتان با شما در ارتباط خواهیم بود تا با تعامل و همکاری دوجانبه محتوای مورد نظرتان را در بهترین شکل و قالب ممکن برای شما و کسب و کارتان آماده کنیم.

دوست گرامی: برای تولید محتوای مورد نظرتان نیازمند کسب اطلاعات کافی هستیم با پاسخگویی به سوالات، ما را در تولید محتوای با کیفیت و کاربردی یاری نمایید
لطفاً ایمیل خود را بنویسید تا با شما در ارتباط باشیم

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0