تعیین استراتژی طراحی وبسایت
از آنجا که خیلی از کاربران عملا آشنایی چندانی از مسیر طراحی وبسایت، دیده شدن و به اصطلاح بالا آمدن آن ندارند. لازم است تا مراحل عملی این پروسه از ابتدا تا پایان مسیر طراحی و چینش المان های مختلف برای کاربران گرامی روشن باشد تا بتوانند تصمیم گیری درستی در این زمینه داشته باشند.
طراحی با توجه به نیاز کسب و کار
کاربران یا همان سفارش دهندگان نیازهای متفاوتی دارند و البته سلیقه های گوناگون را هم باید به آن اضافه کرد. با توجه به این موضوع لازم است که سفارش دهنده اطلاعات مقدماتی مناسبی از این مراحل کسب کند تا بتواند در هماهنگی و تعامل با اجرا کننده طرح، مرحله نیار سنجی پروژه را به خوبی برگزار کند.
کار طراحی وبسایت یک مسیر تعاملی است و تنها در این صورت است که سفارش دهنده می تواند به هدف های تعین شده اش برسد و حاصل کار نیازهایش را مرتفع کند.
آشنایی با ابزار کار طراحی وبسایت
در شروع کار باید در مورد برخی از موارد کلی و پایه ای تصمیم گیری و چاره اندیشی شود. این موارد شامل موضوعاتی مثل انتخاب قالب مناسب برای زمینه فعالیت و نیز هدف ها و اولویت های سفارش دهنده است.
قالب مناسب سایت کسب و کار- وبسایت فروشگاهی – باشگاه ورزشی خبری و یا اطلاع رسانی و… با هم متفاوت بوده و هر کدام از آن ها برای موفقیت و عملی شدن هدف های در نظر گرفته شده، نیازمند تصمیم گیری و تعیین استراتژی مناسب هستند.
تصمیم گیری درباره دامنه وهاست
از آنجا که تهیه و ثبت دامنه مناسب(domain) و فضای میزبانی(host) مقدم بر کار طراحی است،سفارش دهنده در صورت داشتن اطلاعات کافی می تواند آنرا از پیش تهیه کرده و بعد از آن سفارش کار ارائه کند.
توجه داشته باشید:
اگر اطلاعات کافی ندارید و می خواهید از مشاوره های مجری طرح هم سود ببرید، این امکان وجود دارد که کار ثبت دامنه و تهیه هاست مناسب را به انجام دهنده کار واگذار کنید.
برای دیده شدن یک سایت در فضای وب و انتشار آن ، دو پیش نیاز اصلی وجود دارد که به صورت قانون کلی شامل تمام وبسایت های موجود در فضای آنلاین یا مجازی می شود.
قدم اول:
ثبت دامنه و تهیه فضای میزبانی
این دو عنصر یعنی دامنه وبسایت مورد نظر شما و همچنین تهیه فضای میزبانی، بستری است که محتوای وبسایت شما قرار است در آن فضا فعال باشد.
بدون این موارد فعالیت وبسایت امکان پذیر نیست . پس روشن شد که اول باید در این موارد تصمیم بگیریم.
ثبت دامنه در سایت ایرنیک – irnic
امور مربوط به ثبت دامنه در ایران بصورت انحصاری توسط سایت ایرنیک irnic انجام می شود. با مراجعه به آدرس این سایت و ایجاد حساب کاربری می توانید دامنه مورد نظر خود را ثبت و سپس خریداری نمایید.
در ارتباط با host (فضای میزبانی) باید گفت: شرکت های متعددی این سرویس را ارائه می دهند، که البته کیفیت خدمات آنها می تواند متفاوت باشد. اما به هر حال شما می توانید مشخصات سرویس ارائه شده و امکانات آنها را بررسی، مقایسه و سپس سرویس مناسب را انتخاب کنید.
پیش فرض ما در ادامه این مطلب این است که دامنه مناسب و مرتبط با کسب و کار یا هر نوع فعالیت دیگر ،به علاوه فضای میزبانی قبلا تهیه شده است.
مراحل بالا آمدن وبسایت
اگر بخواهیم مراحل بالا آمدن وبسایت را نام ببریم شامل :
۱- ثبت و خرید دامنه
۲- انتخاب تهیه هاست
۳- انتخاب سیستم مدیریت محتوا
۵- نصب سیستم مدیریت محتوا در فضای میزبانی
۶- تنظیمات – آماده سازی و بهینه سازی host
۷- تولد وبسایت (بالا آمدن) مورد نظرخواهد بود.
عناصر مورد توجه در کار طراحی وبسایت
این بخش به نوعی می تواند شروع کار یک طراح متخصص باشد. این کار با توجه به آگاهی کافی و شناختی که از نیازهای مشتری بدست آمده، جریان پیدا می کند.
طراحی یک سایت خبری با یک سایت مطب پزشکی، تفاوت های عمده ای دارد. کار طراحی نیاز به تجربه، اعمال سلیقه و صرف وقت کافی دارد.
برای آگاهی بیشتر بخوانید: محتوا چیست؟ |
بسیاری از شرکت ها و سایت های تولید محتوا تنها به صورت قالبی و کلیشه ای این کار را انجام می دهند. معلوم است که این رویکرد در آینده موجب بروز مشکلات متعدد در زمینه های مختلف مثل شکل های دیداری و فنی وبسایت ساخته شده می شود.
مزایای استفاده از وردپرس در مدیریت وبسایت |
اهمیت کار طراحی وبسایت
هنر فرد یاتیم طراحی وبسایت در این است که:
- پیش بینی های لازم را به عمل بیاورد .
- برای چالش های احتمالی برنامه ریزی کند .
- رفتار کاربران را پیش بینی کند.
- آشنایی نسبی با زمینه فعالیت مورد نظر سفارش دهنده داشته باشد.
- قواعد زیبایی شناسی را بداند.
- بتواند برای کاربران وبسایت تجربه کاربری دلپذیری ایجاد کند.
تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری-user experience
تجربه کاربری معادل فارسی عبارت انگلیسی user experience هستش که به طور اختصار بهش می گن (UX).
تعریفی که در وبسایت ویکی پدیا عنوان شده را برای شما نقل قول می کنم:
UX یا همان تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه، یا سرویس خاص است.
تجربه کاربری جنبه های کاربردی، تجربه شده، اثر گذار به صورت عاطفی، معنا دار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می گیرد علاوه بر این برداشت یک فرد از جنبه های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان، و کارایی نیز در گستره تجربه کاربری قرار می گیرد.
به عبارت دیگر:
تجربه کاربری همان خاطره ای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می بندد.
بررسی امکانات و ارائه راهکار و پیشنهاد
طراح وبسایت موظف است تا ضمن اعمال سلیقه و در نظر گرفتن نیاز ها و پیش بینی همه عناصری که لازم است مورد توجه قرار گیرند.
در بررسی همه جانبه ای که انجام می دهد امکانات موجود و نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کرده، آنرا با سفارش دهنده کار مطرح و در نهایت تدابیر لازم را اتخاذ نماید.
مرحله پایش محصول
محصول تولید شده ما هر قدر هم که با کیفیت طراحی شده باشد، حتی اگر فرد خبره و چیره دستی هم آن را طراحی کرده باشد، باز هم می تواند با مشکلات ریز و درشتی مواجه گردد.
اصولا کار سیستم مدیریت محتوا (cms) به شکلی است که همواره می تواند در معرض خطا یا بروز اشکال قرار گیرد و رفتار مورد نظر و پیش بینی شده را انجام ندهد.
به این ترتیب روشن می شود که وبسایت تولد یافته باید تا مدتی مورد بررسی و پایش قرار داشته باشد تا مشکلا ت و نواقص احتمالی آن دیده و رفع شود.
سیستم مدیریت محتوای وردپرس
اکثریت قریب به اتفاق وبسایت ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می کنند. این کار مزایایی دارد که عبارتند از:
۱- قالب های متنوع و متعدد
۲- عملکرد دقیق و واکنشگرا بودن
۳- امکان افزوده شدن افزونه ها
۴- استفاده از پشتیبانی گسترده
۵- استفاده از آموزش های موجود
۶- رفع مشکلات احتمالی توسط خود کاربر
و بسیاری از مزایا که کاربر را از افراد متخصص و پیگیری های بعدی و لنگ شدن کار وبسایت بی نیاز می کند.
مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس |
شناسایی و رفع ایرادات سیستم
هر سیستم مدیریت محتوا و از جمله وردپرس، می تواند با وجود مزیت ها و ایجاد امکانات متعدد برای کاربر، نواقصی هم داشته باشد.
توجه داشته باشیم که:
کاربران نیازهای متفاوتی دارند گاهی اوقات سفارش دهنده رفتار خاصی را در طراحی سایت طلب می کند که سسیستم قادر به اجرای آن نیست و باید در مورد موضوع تدبیر مناسب اندیشیده شود.
اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم
همانطور که گفتیم مواردی پیش می آید که سیستم مطابق انتظار ما عمل نمی کند و ما هم اصرار داریم و برایمان مهم است که روال کار به همان شکل اندیشیده شده انجام شود.
روند کار طراحی وبسایت، ایجاب می کند که برای این موارد هم زمان صرف شود و به هر شکل، نظر سفارش دهنده تامین گردد.
باید در نظر داشته باشیم که مشتری برای دستیابی به خواسته های مورد نظر و رسیدن به هدف خاصی حاضر به صرف وقت، انرژی و هزینه شده است.
پایش محصول/ تحویل کار
وقتی وبسایت ما متولد و به اصطلاح بالا آمد باید روی رفتارها و عملکرد آن دقت نظر داشته باشیم این مرحله همان پایش کار است که از جهتی خیلی مهم است.
بعضی اوقات عجله به خرج دادن و صبوری نکردن چه از جانب طراح و چه از طرف مشتری باعث می شود این مرحله طی نشود. یا خوب طی نشود.
به همین دلیل هم در آینده امکان بروز مشکلات رفع نشده بیشتر می شود. همین موضوع موجب نیاز به مراجعات متعدد، لنگی کار و دلخوری می گردد.
نمونه کار :
۱- مراحل ثبت و تهیه دامنه مناسب
با توجه به این که تعیین نام دامنه می تواند در پیشبرد استراتژی های یک کسب و کار تاثیر داشته باشد، لازم است که انتخاب آن با فکر و برنامه ریزی دقیق انجام پذیرد. با توجه با اینکه بعد از ثبت دامنه و شروع به کار وبسایت این دامنه قابل تغییر نیست، انتخاب نامناسب و خارج از چارچوب و عرف و قاعده، می تواند به اعتبار و حیثیت آن لطمه بزند و در آینده پیامدهای مختلفی داشته باشد.
در این پروژه هم بعد از تبادل نظر و ارائه پیشنهادات از سوی طرفین، قرار شد تا دامنه باشگاه مرتبط با نام مدیر آن و هماهنگ با رشته و زمینه مورد فعالیت موسسه ذکر شده انتخاب شود.
۲- تهیه گزارش از رشته های فعال در باشگاه:
از فعالیت باشگاه در رشته های مختلف گزارش هایی در قالب متن – تصویر و ویدیو تهیه شد و در قالب وبسایت به عنوان محتوای تخصصی در بخش های مختلف (صغحات – برگه ها – دسته ها – و صفحه فرود) بدنه قرار داده شد تا معرف فعالیت ها و برنامه های این بیزینس باشد.
۳- پذیرش مدیریت بخش های مکمل وبسایت
بعد از راه اندازی و در مرحله تحویل پروژه، سفارش دهنده کار درخواست دیگری مبنی بر پذیرش مدیریت وبسایت از طرف محتوا۲۰ را مطرح کرد. با تفاهمی که بوجود آمد گردش کار سایت و بخش های تبلیغی در شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام هم به ما واگذار شد.
پشتیبانی
بعد از انجام سفارش و عبور از مراحل یاد شده، محصول نهایی با شرایطی که عنوان کردیم تحویل مشتری می شود. حالا به مرحله آخر این پروسه می رسیم که در بر گیرنده پشتیبانی از محصول و مشتری می شود.
بعد از مرحله تحویل وبسایت، کاربر که به احتمال زیاد تجربه و پیش زمینه کافی برای مدیریت سیستم ندارد با پرسش ها و نکات مبهم ریز و درشت مواجه خواهد شد.
در این مرحله نیاز است تا پشتیبانی های لازم از کاربر به عمل آید و مشکلات احتمالی بر طرف شود.
این رویکرد تا مدت چند ماه ادامه پیدا می کند. با گذشت زمان کاربر به تدریج آشنایی کافی با محیط کار سیستم به دست آورده و رفته رفته خواهد توانست به تنهایی کار را مدیریت کرده و پیش ببرد.
در پایان:
در این نوشته هدف ما توضیح و تبیین مراحل کلی طراحی وبسایت است که به نوعی می توان گفت: شامل صفر تا صد بالا آمدن وبسایت هم می شود.
آشنایی سفارش دهندگان با مسیر طراحی و مراحل آن می تواند موجب آسان تر شدن کار، تعامل دو سویه و امکان اعمال نظر و سلیقه بیشتر از طرف سفارش دهنده گردیده، و از سر درگمی احتمالی وی جلوگیری نماید.
هدف از نوشتن چنین مقاله ای بیشتر این بوده، تا مراحل کلی و مقدمات شروع به کار یک وبسایت را برای علاقه مندان و سفارش دهندگان بیان کنم تا با آگاهی و دانش مقدماتی مناسب تر این پروسه مهم و کاربردی را طی کنند.
امیدوارم نتیجه و ما حصل کار باعث افزایش اطلاعات و دانش مقدماتی کاربران علاقه مند هم شده باشد. در صورت تمایل، از دریافت نظرات و پیشنهادات و نیز ارایه پیشنهاد همکاری از سوی شما خوشحال خواهیم شد.
موفق و پیروز باشید
ارسال فرم سفارش تولید محتوا
برای دسته بندی نیاز سفارش دهندگان، فرم سفارش تولید محتوا به عنوان کانال ورودی اولیه عمل می کند. کاربر در ابتدای ورود با پر کردن این فرم ساده احتیاجات اولیه اش را اعلام می کند.
در پایان همین بخش کاربر می تواند برآوردی اولیه از هزینه ، نحوه و زمان تقریبی به سر انجام رسیدن پروژه داشته باشد. بر اساس همین اطلاعات پایه، همکاری آغاز می شود.
پر کردن فرم سفارش، یک بهانه مناسب برای استارت کار است اما کافی نیست و لازم است تا مرحله به مرحله نیاز ها، سلیقه، امکانات، هزینه ها و عناصر مورد نظر دو طرف بررسی و در مورد آنها تصمیم گیری شود
درخواست های سفارش دهنده روشن، شفاف و گویا بیان گردیده، نقطه نظرات دو طرف مطرح و در انتها مشاوره های لازم از سوی اجرا کننده طرح ارائه گردد.
محتوا۲۰ یک گروه تخصصی در زمینه تولید و مدیریت محتوا است که به کسبوکارها کمک میکند تا محتوای مؤثر و جذابی ایجاد کنند. ما با ارائه راهکارهای عملی و مناسب، به شما در جذب و حفظ مخاطبان هدفتان یاری میرسانیم.