آیا می دانید منظور از خدمات مبتنی بر محتوا قید شده در قبوض تلفن همراه چیست؟
خیلی از مشترکان و استفاده کنندگان از سرویس های همراه اول مایلند تا درباره مبالغی که تحت عنوان خدمات مبتنی بر محتوا در صورتحساب کارکرد تلفن همراهشان درج شده، اطلاعات کسب کنند.
خدمات مبتنی بر محتوا
مقولات و موضوعاتی شامل: بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته بندی خدمات مبتنی بر محتوا یا ارزش افزوده پیامکی قرار میگیرند.
مطابق قانون، اپراتور تلفن همراه موظف است که در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده، محتوایی و پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق پیامک سوال کند و درصورت تائید مشترک سرویس مورد نظر را فعال کند.
پیامک های فریبکار!
بعضی از پیامکها با عنوان دعوت به عضویت در سرویسها، با متنهای فریبنده و جذاب مثل شرکت در قرعهکشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان یا یک موقعیت استثنایی و … برای کاربران ارسال میشود.
از دورههای گذشته تا به حال در این پیامکها هیچ اشارهای به نحوه عضویت و چگونگی محاسبه هزینه وجود نداشته است.
در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکین ندانسته و بدون میل و رضایت برای دریافت خدمات عضو شده و درنتیجه مبالغی در قبوض تلفن همراهشان درج و محاسبه میشود که از آنها بیاطلاع هستند.
مسولان اینطور می گویند:
طبق اعلام رگولاتوری، در حال حاضر نحوه ارسال پیامکهای مربوط به خدمات به گونهای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج میشود. البته در برخی برنامههای رادیوئی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایتهای اینترنتی و سایر رسانهها با تبلیغات کاذب و گمراهکننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشمارههای مورد نظر تشویق میکنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.
به گفته مسوولان، سازمان تنظیم مقررات رادیویی در اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد نحوه عضویت مشترکین تلفن همراه در سرویسهای خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژهای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکین در اینگونه سرویسها پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
مشاهده سرویس های فعال
مشترکین همراه اول می توانند با ارسال پیامک خالی به شماره ??? و یا شماره گیری کد #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع)، سرویسهای محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آنها اقدام کنند. هم چنین در این سامانه امکان قطع و وصل کردن پیامک های تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است.
با توجه به اطلاع رسانی اپراتور اول تلفن همراه، تمامی سرویس های خدمات پیامکی همراه اول با ارسال کد معرفه آن سرویس (کد فعالسازی)، به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس (شرکت های ارائه دهنده سرویس های خدمات پیامکی و شماره های کوتاه آنها در بخش شرکت های همکار آمده اند) فعال می شوند.
نحوه فعالسازی خدمات
به این ترتیب که برای فعالسازی سرویس مورد علاقه، یکی از کدهای فعالسازی فارسی و یا لاتین درج شده در جدول به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال میشود.
به طور مثال با ارسال کد فعالسازی ام بی ای(کد فعالسازی فارسی) و یا MBA (کد فعالسازی لاتین)به سرشماره ???? می توانید عضو سرویس مدیریت موفق شوید.
همچنین مشترکان برای آگاهی از خدمات هر یک از شمارههای کوتاه باید یک پیامک خالی به آن شماره ارسال کنند.
به این ترتیب لیست تمامی سرویس های تعریف شده بر روی آن شماره به رایگان قابل دریافت میشود.
غیر فعال کردن
اما مشترکان برای غیرفعال سازی هر یک از سرویسهای فعال خود، کافی است کد غیرفعالسازی فارسی و یا لاتین آن سرویس (ترکیب کد معرفه فارسی سرویس با کلمه خاموش و یا کد معرفه لاتین سرویس با کلمه OFF) را برای شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنند.
راه ساده غیر فعال کردن
راه ساده تر غیرفعالسازی،ارسال یکی از عبارات “OFF” و یا “خاموش” به شماره کوتاهی است که سرویس از آن دریافت می شود.
به طور مثال با ارسال کد غیرفعالسازی ام بی ای خاموش(کد غیرفعالسازی فارسی) و یا MBA off (کد غیرفعالسازی لاتین)به سرشماره ???? میتوان عضویت سرویس مدیریت موفق را لغو کرد.
همراه اول اعلام کرده که مشترکان در صورت بروز هرگونه خطایی در فعالسازی و یا غیرفعالسازی سرویس ها می توانند از طریق تلفن های دائمی و اعتباری همراه اول با شماره ???? (بصورت رایگان) و با سایر خطوط با شماره ??????? تماس بگیرند.
تفاوت خدمات محتوایی و تبلیغی
پیامک های خدمات مبتنی بر محتوا با پیامکهای تبلیغاتی فرق دارد؛ پیامک های تبلیغاتی گونه ای از سرویس تبلیغاتی بر بستر موبایل است که در آن از بستر پیامک برای مشترکین، محتوای تبلیغاتی ارسال می گردد.
همچنین از این طریق سازمانها، موسسات، شرکتها و … هم می توانند با مخاطبان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.
درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی – پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ?? ساعت قطع شود.
البته قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی – پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و … همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.
مدیر سایت محتوا۲۰ و کارشناس رسانه نوشتاری با بیش از هفت سال تجربه در تولید محتوا و سئو. برای مشاوره و همکاریهای بیشتر، با من در تماس باشید!