کارآفرینی-لزوم آموزش مقدمات
کارآفرینی ، از دانش آکادمیک تا تبلیغات رسانه ای اغواگرانه!
دوستان به نظرم میاد مفهوم “کارآفرینی” هنوز که هنوزه برای بعضی ها نا روشن مونده باشه. برخی به دلایلی که شاید یکی از مهم ترین اونها تبلیغات سطحی و گمراه کننده تعدادی از رسانه ها باشه، گمان می کنند که :باید به آدرس خاصی مراجعه کنند . امکاناتی و نقشه راهی دریافت کنند . و یک کسب و کار پولساز و تضمین شده رو استارت بزنند.حالا اگه سرمایه نداشته باشند یا بنیه مالی چندان خوب نباشه به سمت اشتغالاتی مثل پرورش قارچ و از این دست، اگر هم وضعشون بهتر از دسته اول باشه پرورش شترمرغ، گاو داری و مرغ داری !!!
کارآفرینی در تلویزیون !
کارآفرینی– حتماً توی تلویزیون و حتی برنامه های خبر دیدید کسانی رو نشون می دن که رفتن به سمت کارآفرینی و از قضا آه هم در بساط نداشتند و ظرف یکی دو سه سال اوضاع از این رو به اون رو شده و ورق برگشته و…راستش این امکان وجود داره. اینکه کسی وارد یک کار غیر معمول ابتکاری و در خیلی موارد نا مانوس برای عموم بشه و از قضا موفق هم باشه وجود داره. ولی این همه واقعیت نیست.
در ازای هر فرد موفق که چهره اون رو توی برنامه تلویزیونی نشون می دن و از پیروزی ها و موفقیتهاش در کار و کارآفرینی داستان و سریال درست می کنند،دهها و صدها نفر هم هستند که برای تغییر در وضعیت زندگی با هزار امید و آرزو وارد می شن و همان سرمایه اندکشان را که شاید سال ها برای جمع آوری اش عرق جبین ریخته اند از دست می دهند.
کارآفرینی نیاز به طی مقدمات دارد
کسی که کارآفرین و دانش آموخته است نباید تحت تاثیر تبلیغات اقدام به کار و فعالیت کنه. واقعیت اینه که بسیاری و شاید اکثریت کسانی که وارد اشتغالات کارآفرینانه معمول می شوند توقع دارند در حین کار تجربه لازم را هم به دست آورند، یا گمان می کنند ارگان هایی هستند که دائماً به فکر ضرر و زیان و حل مشکلات کارآفرینان هستند تا مبادا آنها دچار مشکل شوند!.
و باز فکر می کنند این باید یک کار تضمین شده و بدون ریسک باشه ! بیشتر این پیشداوری ها از عدم اطلاعات کافی و بعضاً هم تبلیغات غلط سطحی و گاهی اغوا کننده رسانه هایی مثل صدا و سیما ناشی میشه.
مثلا : فردی رو نشون می ده که با تولید قارچ سطح زندگیش رو ارتقاء داده و چند نفر هم برایش کار می کنند.اون با افتخار کارنامه کاریش رو بازگو می کنه، که چنین و چنان کردم تا به اینجا رسیدم.
گزارش در آخر نتیجه می گیره که بیننده و یا شنونده ببین و یاد بگیر مگر شما چه کم داری از این شخصه…!نتیجه هم سیل کسانی است که فی البداهه! قدم در را بی بازگشت کارآفرینی تبلیغ گرایانه ! می گذارند تا سرمایه شان به فنا بره(نه همیشه و همه موارد).
پرورش قارچ!
مثال پرورش قارچ از ساده ترین و دم دستی ترین مثالهاست چرا که همه ما به چشم می بینیم که چقدر رقابت در بازار وجود داره.مهمترین عامل در موفقیت کسب و کار و ارائه خدمات مرحله عرضه کالا و به عبارتی فروش است. در این مرحله فاکتور بسیار مهم وجود شرایط رقابتی و امکان رقابت پذیری افراد است.
جلوی پیشخوان هر مغازه مواد غذایی که بایستی چند نفر ویزیتور فروش کالای شرکت های دفتر و دستک دار،با زبان بی زبانی و حتی زباناً به مغازه دار می گویند :
از ما خرید کن با این شرایط و این امکانات و…
حالا در چنین بازاری خیل عظیم تولید کنندگان قارچ چطور و با چه مشقت و مذلتی کالایشان را به فروش برسانند.
کارآفرینی نیازمند آموزش
دوستان کارآفرینی شیوه ای از زندگی است که برای اجرای آن باید تعلیم دید. مهارت پیدا کرد. تجربه اندوخت و با چشم باز و ابزار کافی قدم در راه گذاشت.تکیه و نگاه کارآفرین به حقایق و وضیعت موجود و توانمندی ها و در مقابل نداشته ها، ریسک ها و بی ثباتی هاست. امروزه کار آفرینی یک علم، مهارت آکادمیک و مورد اقبال در جای جای دنیاست .
کارآفرینی محدود به چند شغل معرفی شده و دم دستی نمیشه ! کارآفرینی همه زندگی و رفتار شخص رو در بر می گیره .یک کارآفرین باید اول خودش ساخته و پرداخته و دانش آموخته بشه، بعد ببینه کجای کار قرار داره. اون وقت میتونه کارآفرینی کنه طرح کسب وکار بریزه،استراتژی تعیین کنه. مذاکره کنه. شرکت تاسیس کنه و… در فضای مجازی هم تبلیغات تجاری سود مدارانه زیاد هست .
طرح های دانلودی کسب و کار!
طرح های قلابی مثل پرورش شترمرغ در یک طرح کسب و کار آماده، که از شما می خواهندکه پول بپردازی و آن طرح چند صفحه ای آبکی رو دانلود کنی!مگر می شود با فکر و توانایی دیگران کارآفرینی کرد؟هر کس طرح و توانمندی مختص به خودش رو داره و با توجه به علاقه،گرایش و استعداد خودش باید طرح و برنامه ای خلق کنه و ادامه کار بده.
“کارآفرینی” واقعی نیازمند پرورش استعدادها و آموزش صحیح است، و شخص کارآفرین برای شروع کسب و کار نیاز به آموختن و تجربه اندوزی داره .
زندگی کار آفرینانه همواره با ریسک های معقول همراه است
|
البته روشنه که نفس کارآفرینی در درون خودش با ریسک همراه باشه،اما بین ریسک معقول و منطقی با حرکت کورکورانه و حماقت هم باید تفاوت قائل شد.
نیاز به تدوین طرح کسب و کار
برای شروع هر نوع کسب و کار و از جمله کارآفرینی ما احتیاج به طرح و برنامه داریم.
الگویی روشمند و اصولی که کسب و کارمون رو مثل پایه های ساختمان رو این پی بنا کنیم تا شاهد ویرانی و اثر گذاری عوامل ناشناحته و اندیشیده نشده نباشیم.
ضمناً احتمال ضرر و زیان رو به حداقل ممکن کاهش دهیم. از شما دعوت می کنم به مطلب “تدوین طرح کسب و کار” بیایید . فکر می کنم مقاله کاربردی و آموزنده ای باشه.
داخل مطلب لینک دانلود پاورپوینت آموزشی تدوین طرح تجاری هم پیوست شده. می توانید دانلود کنید:
پیشنهاد می کنم حتماً بخوانید:
تدوین طرح کسب و کار |
پاورپوینت های آموزشی “مقدمات کار آفرینی”
در مورد مقدمات و پیش نیازهای کارآفرینی و در سطح کلان تر ، هر نوع کسب و کار و ارائه خدمات، کتاب، مقاله ،سی دی ،کلاس و همه جور امکانات آموزشی وجود دارد.
یکی از این ها بسته آموزشی مقدماتی برای شروع کار است:
اینکه چه معیار ها و پارامتر هایی را برای آغاز پروسه کارآفرینانه باید در نظر داشته باشیم:
از کجا شروع کنیم؟
قبل از شروع چه زمینه هایی را فراهم و آماده کنیم؟
چطور یک طرح تجاری کارآمد برای کسب و کار تدوین کنیم؟
پاورپوینت آموزشی تهیه و تدوین طرح کسب و کار |
این ها موضوعاتی است که برای هر اشتغال و کسب و کار خلاقی باید در موردش برنامه داشته باشیم و تصمیم بگیریم.ما که انرژی زیادی و سرمایه موروثی بادآوده نداریم.پس حتماً قبل از استارت مقدمات رو فراهم کنیم.
یکی از نمونه های مفید برای آموختن مقدمات و پیش نیازهای کارآفرینی رو براتون معرفی کردم. می تونید روی اسم بسته آموزشی یا وبلاگ کلیک کنید تا در مورد این پکیج آموزشی آکادمیک اطلاعات کسب کنید.
اگر به این نتیجه رسیدید که براتون مفیده اون موقع برای تهیه بسته تصمیم بگیرید.
پکیج آموزشی کارآفرینی
بسته پاورپوینت های آموزشی “سون پاور” seven power(براساس الگوی طرح درس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران) با کیفیت ویراستاری شده مناسب و بهینه شده برای تدریس در آموزشگاهها برای آموزشهای پایه ای و همه علاقه مندان کارآفرینی
|
باز هم امیدوارم مطلب برای شما سودمند باشه . نظرات و کامنت های دوستان ضمن اینکه باعث دلگرمی میشه، اشکالات و احیاناً نقاط قوت کار رو هم نشون می ده.
در ضمن این امکان هم فراهم می شه تا کم اشتباه تر در خدمتتون باشیم.
سپاس که همراهی می کنید
مدیر وب سایت – دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد مرکز – دارای سابقه فعالیت در زمینه های متعدد مطبوعاتی – تولیدات محتوایی – کارشناس رسانه نوشتاری – وبمستر
سلام برای گرفتن تخفیف فایل باید کد وارد کنم؟ممنون میشم اگر پاسخ بدید
بله برای مطلبی که مورد نظر شماست باید کد وارد بشه داخل مطلب توضیح داده شده و کد تعریف شده رو گذاشتیم.باز اگر مشکلی بود حتماً مطرح کنید. سپاسگزارم