Skip to content

مانیفست‌”محتوا۲۰”در۴واژه کلیدی

By | Published | بدون دیدگاه

مانیفست

وبسایت محتوا۲۰ با محوریت تولید محتوا  با عنوان“پایگاه فرآوری محتوای رسانه” کارش را شروع کرد. هدف از همان ابتدا تولید محتوای ارزشمند و کاربردی بوده و هست.

تالیف و گنجاندن محتوای آموزشی در وبسایت بخش مهم دیگربرنامه است. قرار دادن و ارائه نمونه کار هم به نظرم از قسمت های ضروری و مهم است که کماکان اهمیت ویژه خواهد داشت.

 

مانیفست و خط مشی وبسایت

 

این مطلب به عنوان اساسنامه ای برای ترسیم میسر اصلی حرکت وبسایت نوشته شده . به عبارتی، این گفتار مانیفست (مرامنامه) و نمودار خط مشی محتوا۲۰ است.

 

هدفم از نگارش مطلب این است :

 

به عنوان یک مدیر و وبمستر رسانه ای رو راه اندازی کردم.این رسانه (وبسایت)برای خودش هویتی داره . قسمت مهمی از اون محتوایی است که داخلش قرار می گیره و به مرور زمان بر حجم اون اضافه می شه.

رسانه ویژگی و تعریف داره.رسانه(media) وسیله ای برای برقراری ارتباط با دیگران است.ارتباط جمعی یک ارتباط دو طرفه است.

رسانه حرفه ای، نظری به امروز و چشمی به افق دور داره تا به اهدافش دست پیدا کنه.

در سوی دیگر ارتباط، مخاطب قرار داره . ویژگی مخاطب کنجکاوی و  سود مداری است. حالا سود می تونه مادی و یا معنوی و آموختنی باشه. 

این گفتار تا حد زیادی تکلیف کار گرداننده یا گردانندگان و دست اندر کاران وبسایت رو در تولید و گرداندن و ادامه کار روشن می کنه.

 

منفعت مخاطب در چیست؟

 

از طرف دیگه با اعلام اینکه من این هستم.هدفم اینه.این کار رو برای شما انجام می دهم.از دنبال کردن ما چنین سودی عایدتان خواهد شد.مخاطب ویژه و هماهنگ و دارای الگوهای و معیارهای مشترک و یا حد اقل شبیه به خود را دعوت به همراهی می کنه.

 

با این حساب برای تعریف محتوا۲۰، می شود گفت : 

 

وبسایت تعاملی

 

محتوا ۲۰ هم اومده تا بخشی از این دنیای جدید و در حال گسترش باشه.محتوا۲۰ دانش خودش رو ارائه می کنه بدون اینکه مدعی باشه.اما پیش و بیش از هر اقدامی میل به استفاده از تجربه ها و تعامل با دیگر کاربران و کنشگران فضای سایبر داره.

پایه گذاری و شروع به کار این وبسایت پیش از هر عاملی، وابسته میل و علاقه شخصی است . بعد از اون مکمل جنبه های حرفه ای و میسری است که تو زندگی کاری طی می کنم(admin).

کسب و کار ، علاقه مندی به مقوله آموزش،سعی در بروز نگه داشتن خود و ارتباط با دست اندرکاران تولید محتوا و رسانه از عمده ترین دلایل فعالیت وبسایت محتوا۲۰ به حساب میاد.

 

تلاش در جهت پویایی

 

روشنه که شروع کار می تونه اسم ایده،استارتاپ،ارائه خدمت ،یا ایجاد فروشگاه مجازی و هر مدل دیگه ای که امروزه داره باب می شه،داشته باشه.  

واقعیت موجود اینه که ما می تونیم ایده جدید رو متولد کنیم. ولی بزرگ کردن و پرورش دادن چیزیه که ما تجربه نکردیم. همواره مسائل جدید و نویی پیش میاد.نیاز به چاره اندیشی همیشه و به وفور وجود داره!
خیلی آیتم ها رو نمی شناسیم . بعضی فاکتور ها رو نمی تونیم کنترل کنیم و یا برای مهار اون موثر عمل کنیم.
یه وقت هایی اهداف اولیه به چالش کشیده می شه. احتیاج به باز نگری وجود داره.امکان اشتباه محاسباتی هم وجود داره.

 

نکته چالش برانگیز

 

یه نکته ای که شاید کمی دردناک هم هست و اون اینکه اگه می خوای به عنوان یک رسانه ی قدرتمند عمل کنی ،خیلی وقت ها باید خودت رو و سلیقت رو کنار بذاری.این قانونیه که همه بهش میرسن و باید در موردش تصمیم گیری بشه.از جهاتی کار خیلی سختیه.

 

تلاش برای متمرکز شدن در هدف!

 

این رو هم بگم که انتشار اهداف و مانیفست در فضای مجازی معمولاً ترسیم ، یادآوری و هایلات کردن مسیرپیش رو برای نویسنده یا وبمستر هم به شمار میاد.

می پرسید چطور؟

چون همه ما تا حد زیادی نا آگاه و بی تجربه ایم. (در مورد فضای مجازی).ما در فضای مجازی به طور شگرفی منفعل ودر انتظاریم.

چرا؟

 

 اطلاعات  کمی  داریم

 

به درستی نمی دانیم مخاطب ما کیست؟ کجاست؟ در چه محدوده سنی است؟ چه سلیقه ای دارد؟ امکانات رقبا؟ مد؟

 

دانش محدودی داریم

 

چطور دیده شویم؟ چطور تبلیغ کنیم؟ تبلیغ را خودمان انجام دهیم یا به متحصص امر واگذار کنیم؟ کدام کار مقرون به صرفه است؟ و…

 

کنترل و تسلط نداریم

 

سلیقه موتورهای جستجو و علی الخصوص گوگل،تغییرات اجتماعی و مد،تغییرات تکنولوژی،افکار عمومی،نداشتن دانش فنی،آگاهی محدود نسبت به مسایل مختلف

دایم باید مسیر رو تعیین کنیم. مختصات رو نشون بدیم. برجسته کنیم.تغییر مسیر و روش بدیم .باز نگری کنیم. ارتباط سازی کنیم.خلاصه می دونید که دنگ و فنگ زیاد داره !

 

مانیفست (خط مشی)

 

به مانیفست محتوا۲۰ برسیم. ۴ واژه کلیدی به عنوان شعار و توضیح خط سیر وبسایت وجود داره:

 

پایگاه فرآوری محتوای رسانه

 

   ۱- پایگاه

 

از نظر لغوی به معنی جا،مکان ،محل ،موضع.

عبارت از مکان و جای ثابت و قابل اعتماد برای انجام کار و فعالیت عده ای است که در جهت پیشبرد اهداف جمعی و یا فردی شان در این فضا حضور دارند. شاید شکل بهینه آن فعالیت در ارتباط  با جمع و تعامل اعضاء با هم باشد.محتوا ۲۰ پایگاهی در فضای مجازی است.

 

   ۲- فرآوری

 

این واژه ترکیبی از دو واژه ( فرا + آوری) است.به معنی فراهم کردن،تولید،ساختن.
– فرآوری کردن “فرآیند” را به ذهن متبادر می کند.فرآیند هم مراحلی است که منتج به نتیجه برنامه ریزی شده توسط ما باشد.

 

   ۳-محتوا

 

به معنی مظروف،ظرف،چیزی که داخل مظروف قرار دارد.

نتیجه و هدف نهایی محتوا۲۰ همان تولید محتواست. محتوا به مثابه کالاست.نتیجه فرآیند فرآوری محتوا ،بوجود آمدن کالایی به نام محتواست.

چطور؟

از تالیف یا کنار هم گذاشتن محتوای پراکنده و فرآوری آنها محتوایی با ارزش افزوده متولد می شود. این محتوا می تواند در قالب های متفاوتی تولید شود، و البته دارای ارزش مادی و به عبارتی قیمت است.

 

   ۴-رسانه

 

وسیله ارتباط همگانی، ،ابزاری است که بتوان محتوا را بوسیله  آن در بین همگان منتشر کرد.

 

تولید محتوا برای همگان

 

هدف از ایجاد وبسایت،تولید و انتشار محتوا در سطح عموم است.روش تولید محتوای وبسایت تولید محتوای مناسب برای انتشار در رسانه همگانی است.اینترنت یک بستر برای ارتباط جمعی و وبلاگ،وبسایت وشبکه های اجتماعی و پیام رسان ها وسیله های ارتباطی نوین هستند.

توضیح: هر فعل و انفعال و حرکت اجتماعی ما از ادا و شکلک درآوردن تا سرودن شعر و فحش دادن! و امثالهم تولید محتوا محسوب می شود.

 

تولید محتوای کاربردی و ارزشمند

 

قصد ما تولید محتوایی کاربردی و مورد نیاز مخاطب عام است. اینجا قضیه متفاوت می شود.خط مشی محتوا۲۰ تولید محتوا برای کسب وکارها،تولید ،آموزش ،مسائل اجتماعی و تبلیغی، است.محتوا۲۰ به کارآفرینی و کار آفرینان نظر ویژه دارد.

 

تولید محتوا به مثابه کالا

 

محتوا۲۰ یک پایگاه اینترنتی(وب سایت) محتوا محور است.محتوا فرآورده ای است که تبدیل به کالا شده و می توان برای آن ارزش و معادل مادی یا همان قیمت تعیین کرد.

این پایگاه در صد جلب نظر و همکاری مخاطبان و همه دست اندر کاران و فعالان فضای سایبر است که به هر نحو، مایل و علاقه مند به موضوعات مرتبط با تولید محتوا و رسانه های ارتباط همگانی باشند.

 

محتوای ماندگار

 

تلاش این پایگاه تولید محتوایی است که قابل مصرف و انتشار در رسانه بوده و قابلیت ماندگاری، و مراجعات مکرر مخاطبان را داشته باشد. دریک جمله محتوای رسانه ای و ارزشمند، چشم انداز کار است.

 

بروز رسانی دائمی!

 

محتوا ۲۰ درابتدای راه است. بدیهی است که نیاز به باز نگری های مکرر، توسعه، و تکامل داشته باشد.

از این جهت تلاش دائمی و روز مره در جهت بهبود ، ارتقاء کیفیت،بروزرسانی،و کارآمد کردن وبسایت ،جزو اصول پایه ای مدیریت آن خواهد بود.

 

با سپاس – سیامک اسلامی

 

• این مطلب ویرایش – تکمیل و بروز رسانی می شود

< سپاس از شما همراه گرامی>

 

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0