Skip to content

ویژگی های تولید محتوای آنلاین

By | Published | بدون دیدگاه

ویژگی ها و مشخصات محتوای الکترونیک- آنلاین

 “تولید محتوا” در فضای سایبر و به عبارت دیگر “تولید محتوای آنلاین”، علاوه بر خصوصیت ها و ویژگی هایی که برای بقیه قالب های تولید محتوا می شود نام برد، خودش ویژگی های منحصر به فردی دارد. این شاخصه ها به نوعی آن را از بقیه اشکال تولید محتوا متمایز و برجسته می سازد.

این نوشته قصد دارد به نکات و ویژگی هایی که سنگ بنای هویت و ماهیت  محتوای آنلاین بر پایه آنها قرار گرفته، اشاره داشته باشد.

منظور از فرآوری محتوا چیست؟                                                                                                                             

مایلم که از این شکل تولید محتوا با عنوان “فرآوری محتوا” یاد کنم. و محصول این نوع تولید محتوای آنلاین را در اصطلاح “فرآورده”ای به نام “محتوا”بدانم.

این نه به خاطر تبلیغ شعار وبسایت، ( پایگاه فرآوری محتوای رسانه) بلکه به خاطر واقعیتی است که تولید محتوا در فضای مجازی را از رسانه های مکتوب مثل روزنامه، مجله و یا حتی رسانه های دیداری و شنیداری ممتاز می کند.

از طرف دیگر انتخاب و به کار گیری واژه “فرآوری” که کاربردی چندانی در مقوله تولید محتوا نداشته ،در راستای اعتقاد وبسایت،(محتوا۲۰) به نمود پیدا کردن معنای فرآوری، در فرآیند تولید و انتشار محتوای آنلاین بوده است.

«محتوای آنلاین»

تعاریف و ویژگی های عمومی

 اساتید ارتباطات اجتماعی و کارشناسان رسانه، موقع تدریس و مطرح کردن ویژگیهای تولید   محتوا در فضای سایبر،موارد و آیتم هایی راعنوان می کنند .

مثلاً اشاره به اینکه : 

ارتباط بدون واسطه، تعامل با مخاطب، ارتباط چهره به چهره، امکان دریافت فید بک (باز خورد) بلافاصله بعد از انتشار پیام، برخی از شاخصه های تولید محتوای آنلاین هستند.

و یا فاکتور امکانات تکنولوژیک، که باعث میشه ما بتونیم در محتوای آنلاین، تلفیقی از نوشته، صدا ، تصویر و اینفو گرافیک رو همزمان و در کنار هم داشته باشیم.

علاوه براین کلی امکانات برای شخصی سازی محتوا ،که هر دو طرف ارتباط می توانند اعمال کنند.کم و بیش با این امکانات و خصوصیات آشنایی داریم .اما اینجا می خوام برداشت و تجربه شخصی خودم رو با شما به اشتراک بگذارم.

تولید محتوای آنلاین چیست ؟

در کنار تعاریف کارشناسانه و تحقیقات و تعاریف مختلف، هر یک از ما درک و استنباطی از این فضا ، عملیات یا پروسه تولید محتوا داریم. می خوام روی واژه “فرآوری” تاکید داشته باشم و بگم که “تولید محتوای آنلاین” یک فرآورده، و نحوه عمل آن فرآیندی است.

در ادامه روی کلمات فرآوری ،فرآورده و فرایند توضیح خواهم داد.(مطلب مانیفست محتوا۲۰ در ۴ واژه کلیدی به توضیح این واژه ها پرداخته است).

ابتدا باید دانست :                          محتوا چیست ؟

چرا این مطلب را به اشتراک گذاشتم ؟

مقدمتاً بگویم که منظور و انگیزه من از نوشتن این مطلب ارائه یک مطلب علمی و یا کشف جدید نیست.

هدف به اشتراک گذاشتن موضوعی است که برای خودم تجربه ای جدید و در عین حال جالب به شمار می آید. آن هم موضوع فرآورده و فرآیند مدار بودن مقوله تولید محتوا در فضای مجازی است !

از ورود و فعالیت جدی من در فضای تولید دیجتال و حضور دردنیای وبمسترها مدت چندانی نگذشته!
اما قبل از اون سالها تجربه کارهای خبری و نویسندگی مطبوعاتی رو داشتم.

به همین جهت، مقایسه نحوه و چرخه تولیدمحتوا و انتشار آن در رسانه(media) را، با این شکل از تولید محتوا (محتوای آنلاین)، دارای نکته های جالب و قابل بحثی تلقی می کنم.

حتی روزنامه نگاری آنلاین هم به جهات فرایندی با کار تولید محتوا برای وبسایت هایی که موضوعات آموزشی و تولید محتوای ماندگار انجام می دن تفاوت هایی داره.

تجربه محتوا۲۰

وبسایت محتوا۲۰ از ابتدای سال ۹۷ متولد شده . می توانم بدون اغراق بگویم که طی چند ماه گذشته، هر کدام از مطالب وبسایت بطور میانگین حدود ۳۰ بار ویرایش و تغییر پیدا کرده اند. این تغییرات به دلایل مختلفی انجام شده است.
از حذف و جابجایی حروف ربط گرفته ،تا روان تر کردن جملات، ویرایش املایی و انشایی، لحاظ کردن مسائل مربوط به سئو( seo) و البته به روز رسانی های مداوم ، یا تکمیل کردن مطالب که از قضا اهمیت و ضرورت فراوانی هم دارد.

تفاوت روزنامه نگاری آنلاین و مکتوب

در کار روزنامه نگاری مکتوب، تولید کننده محتوا، (روزنامه نگار) محتوای خود را در قالب مورد نظر (خبرگزارشمقالهیادداشت و غیره) تهیه می کند.

اگر چه روزنامه نگاری به شیوه قدیمی هم نیازمند برنامه ریزی ، ویرایش، و بازنگری های متعدد است. اما تفاوتش با روش مورد بحث ما (تولید محتوا در فضای آنلاین) این است که بعد از انتشار مطلب دیگر کار تمام شده و شما فارغ شده اید!

مطلبی که منتشر شد دیگر امکان ویرایش ندارد.قابل باز نویسی نیست. شما تنها با مطالب بعدی و ایجاد تکمله ها می توانید توضیح یا ویرایش انجام دهید. که آن هم شرایط خاص خودش را دارد.

رسانه های دیداری و شنیداری

اخبار و برنامه های تلویزیون یا رادیو را در نظر بگیرید.تولیدات این رسانه ها بعد ازانتشار رنگ کهنگی به خود می گیرند .و به اصطلاح آرشیوی می شوند.
اگر چه قابلیت دسترسی مجدد به این نوع محتوا می تواند وجود داشته باشد.( این از ویژگی های وسایل ارتباط جمعی به شمار می آید). اما در عمل این امکان و دسترسی و مراجعه مجدد به خبر، یا برنامه، برای عموم، چندان سهل الوصول و آسان نیست. تنها با مراجعه به آرشیو، (فیزیکی یا مجازی)و در خواست کردن مطلب مشخص، آنرا در اختیارخواهیم داشت.

اصل موضوع این است که محتوای تولید شده،  دیگر به آرشیو پیوسته و تغییری در محتوا داده نخواهد شد.(مگر در موارد خاص که آن هم نمی تواند کلیت داشته باشد).

تولید محتوا در آنلاین ژورنالیسم

حتی به نظر می رسد تولید محتوا در قالب روزنامه نگاری آنلاین هم تفاوت های اساسی با روش کار در تولید محتوا برای وبلاگ ها و وبسایت های تولید محتوا در زمینه های آموزشی ، اطلاع رسانی ،کسب و کار و غیره داشته باشد.  لینک مطلب روزنامه همشهری با عنوان:

مفاهیم: روزنامه‌نگاری اینترنتی چیست؟

      روزنامه نگاری آنلاین در مقایسه با روزنامه نگاری به شیوه قدیمی امکانات فوق العاده ای را دراختیار دو سوی ارتباط قرار می دهد. اما مهمترین عنصر در روزنامه نگاری، انتشار به موقع اخبار و به عبارت دقیق تر سرعت است. محتوای تولید شده هر چه باشد، (خبر– گزارش– مقاله – مصاحبه) معمولاً دچار تغییرات و بازبینی های ویرایشی قرار نمی گیرد. (پس از انتشار).

شاخص ترین کارکرد های تولید محتوا :

 مقاله جامع در مورد :

       ۷ کارکرد شاخص تولید محتوا

محتوای اختصاصی-تخصصی

محتوای اختصاصی بصورت روز افزون کاربرد پیدا می کند. محتوای تبلیغی، بازاریابی محتوا، محتوای آموزشی، محتوا برای کسب و کار، وبلاگ نویسی و…
هدف و منظورما، تولید محتوا به صورت دائمی و مطابق نیاز روز مره، سیستماتیک و حرفه ای است. روشن است که این دسته می تواند وسعت بسیار زیادی به لحاظ شمول افراد، اشتغالات و خدمات داشته باشد.
در میان کسانی که وارد این عرصه شده اند. عده ای تنها علاقه مند هستند. تعدادی هم بصورت حرفه ای برای کسب در آمد فعالیت می کنند. در هر حالت، “تولید محتوای آنلاین” ماهیت و ویژگی های خاص خودش را دارد.

ماهیت تولید محتوای آنلاین

اگر چه معنا ، شیوه و تکنیک های کار دائماً در حال تغییر شکل است، اماهمین تغییر شکل ها و دگر گونی های تکنولوژیک، شیوه ها و سلیقه هاست که نیاز و حتی بالاتر از آن ضرور ت تغییر در ما و متود های تولید محتوایمان را تبدیل به حرکتی روز مره و الزام آور کرده، و به این نوع تولید محتوا پویایی بخشیده است.
تولید ما بلافاصله بعد از انتشار در معرض دید مخاطب قرار دارد.مخاطب به صورت بالقوه امکان نشان دادن عکس العمل دارد.

اما به هرصورت اینکه او چه واکنشی خواهد داشت؟ منفعل خواهد ماند؟ آیا مخاطب معنی مورد نظر شما را می پذیرد؟ شاید استنباط او از مطلب چیز دیگری باشد؟ شاید هم بی تفاوت باشد و موضوعات مهم تر دیگری نظرش را جلب کند؟

این ها سئوالات و پرسش های های کلیدی است که در پروسه تولید محتوا باید برایشان جواب های درست و دقیق پیدا کنیم. از آنجا که همه هدف تولید محتوا اثر گذاری و جلب نظر مخاطب است،نیازمند شناخت مخاطب هستیم.

لزوم شناخت مخاطب

شاید در ابتدای کار عدم شناخت کافی از کمیت و کیفیت مخاطب تا حدی توجیه پذیر باشد. اما موفقیت با کسانی است که رفته رفته و به موقع، مخاطب را شناسایی کرده و اطلاعات لازم را برای اتخاذ مناسب ترین استراتژی محتوا  استخراج کنند.

جایگاه ویژه استراتژی در تولید محتوا

انتخاب استراتژی مناسب در تولید و انتشار

تولید محتوای هر کس، با انگیزه ها ، دانسته ها ،علاقه مندی و تخصص اش ارتباط دارد.اما بعد از انتشار باید دید از محتوایی (فرآورده) که تولید کرده ایم،چقدر استقبال می شود. آیا در عمل امکان دیده شدن در سطح وسیع را پیدا می کند؟

البته محتوای تولید شده، در وسعت جهانی قابلیت انتشار خواهد داشت. موضوع این است که مخاطب چطور می تواند بفهمد که بین یک دنیا مطلب سرگردان در فضای مجازی، باید فرآورده شما را به عنوان دوای دردش انتخاب کند؟

عملکرد موتور های جست و جو

به صورت معمول این کار یعنی دسته بندی و معرفی مطالب به مخاطب، از طریق واسطه ای به نام موتور های جست و جو  انجام می شود. پس لازم است ما این توانایی وامکان را  هم پیدا کنیم که بتوانیم فرآورده مان را خوب تولید، معرفی ومنتشر کنیم. تا محتوای ماحتی المقدور، بیشترو بهتر دیده و فهمیده شود.

رقابت

عنصر رقابت در تولید محتوا یکی از مهم ترین فاکتور های موثر در دیده شدن یا عدم استقبال از تولید شماست.اگر رقبای شما عملکرد بهتری داشته باشند و به هر شکل در نمایش موتور های جستجو جایگاه والاتری کسب کنند ،چه می شود؟
گوگل - سر آمد موتورهای جستجو -محتوا20گوگل

گوگل کارگزار قدرتمند دنیای مجازی و موتور جست وجوی سر آمد این دنیاست. حدود ۹۰% جست و جو های اینترنتی، از طریق “گوگل” انجام می گیرد.

گوگل به کیفیت محتوا اهمیت روز افزونی داده و برای آنچه به نظرش محتوای برتر برسد، امتیازات ویژه ای قائل می شود. چه امتیازی بهتر از اینکه شما را در راس رتبه بندی ها، و در لیست نتایج جست و جو، در میان برترین ها قرار دهد؟

سئو مناسب و ارتقاء جایگاه و کیفیت محتوای آنلاین

بهینه سازی

( سئو – seo): بهینه سازی برای موتور های جستجو ، اقداماتی است برای ارتقاء کیفیت تولید، که در راستای جلب نظر موتورهای جستجو صورت می گیرد.

فرآورده ای به نام محتوا ـ فرآیند تولید محتوا

برای تولید محتوای حرفه ای، نیاز به فراهم کردن،آماده سازی ودانش مقدماتی داریم.مجموعه این مقدمات فرآوری است. نتیجه فرآوری، فرآورده ای به نام محتواست. وقتی کار تولید محتوا دارای مراحل و مولفه های مختلف و تکرار شونده باشد،فرآیند است . نام این فرآیند تولید محتواست.

فرایندبودن تولید محتوای آنلاین

تولید محتوای آنلاین فرایندی در جریان و ادامه دار است . تولید (محتوا) ما، هیچ وقت آن طور که در مطبوعات و رادیو و تلویزیون رایج است به آرشیو نمی رود. بلکه همیشه در معرض دید مخاطب و مشتری است . دیده ،شنیده و قضاوت می شود.

نیاز به بازبینی و به روز رسانی

محتوای آنلاین دائماً نیاز به بازبینی و به روز رسانی دارد. همیشه هست . در دسترس و پویاست. محتوا فرآورده ای ذی قیمت، کالایی ارزشمند، و دارای ارزش های مادی و معنوی و در عین حال اعتبار آفرین است.

جاودانگی محتوا

در فرایند تولید محتوا شما فرآورده ای به نام محتوا  را خلق می کنید. در نهایت محصول شما که محتوا نام دارد، به صورت بالقوه امکان ماندگاری و جاودانگی را در ذات خود خواهد داشت. در یک جمله می توان گفت: محتوای آنلاین مرگ ندارد!

بعد از دانستن چیستی محتوا؟ و نحوه تولید محتوایی که از نظر مخاطب و مشتری جذاب است، در بخش آنلاین هم باید بدانیم ، محتوایی که تولید شده را چطور می توان با رسانه ا ی که انتخاب کرده ایم، (اینجا مورد بحث ما اینترنت و فضای سایبر است) بصورت بهینه منتشر کنیم؟

دلیل تولید محتوای ما، اثر گذاری روی مشتری و مخاطبمان است. پس شناخت مخاطب – (مشتری)، آشنایی با ویژگی های رسانه، هدف گذاری و تعیین استراتژی، جزو ملزومات اولیه کار ماست.

در این بحث سعی شد نکته ها و مواردی که در تولید محتوای الکترونیک دارای اهمیت است بوده و به اصطلاح از ویژگی های این قالب تولید محتوا به شمار می آید، یک بار دیگر یادآوری، روشن و برجسته شود.


امیدوارم مطالعه مطلب “ویژگی های محتوای آنلاین” برای شما سودمند بوده باشد. برای اظهار نظر در مورد این مطلب برای ما و دوستانتان کامنت بگذارید:

موفق و پیروز باشید

مدير وب سايت - دانش آموخته علوم ارتباطات-روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد مركز - داراي سابقه فعاليت در زمينه هاي متعدد مطبوعاتي - توليدات محتوايي - كارشناس رسانه نوشتاري - وبمستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0